مولداوی به پیوستن به اتحادیۀ اروپا امیدوار است

مولداوی به پیوستن به اتحادیۀ اروپا امیدوار است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کشور مولداوی امیدوار است بزودی به اتحادیۀ اروپا بپیوندد. این کشور که هم اکنون عضو شورای اروپا و همچنین عضو شورای تجارت جهانی است، همچون اوکراین و گرجستان، تلاش می کند به اروپا نزدیک شود و در جمع کشورهای این اتحادیه قرار گیرد.

در همین راستا، قرار است توافق نامۀ همکاری میان این کشور و اتحادیۀ اروپا به امضا برسد و در آستانۀ امضای این توافقنامه، مقامات این کشور می گویند تجمع صد هزار نفری در پایتخت به نشانۀ حمایت از این سیاست دولت، آنها را در تصمیم خود مصمم تر کرده است.

نیکولای تیموفتی، ریییس جمهوری این کشور در این جمع، پیوستن به اتحادیۀ اروپا را یک شانس دانست و گفت: “این الحاق، بخت بازسازی اقتصاد و ارتقاء کیفیت زندگی در مولداوی را به ما می دهد. می توانیم یک جامعۀ سالم بسازیم و روابط شفافی با همسایگان داشته باشیم. ضمن آنکه، آزادی و امنیت کشور ما را تامین می کند. به ما امکان تردد آزاد را می دهد و در مجموع، کشور را به سمت مدرنیزه شدن و متمدن شدن پیش می برد.”

قرار است روزهای بیست و هشتم و بیست و نهم نوامبر جاری، اجلاسی با عنوان “متحدان شرقی” در شهر ویلنیوس در لیتوانی که یکی از دو پایتخت فرهنگی اروپا نیز قلمداد می شود، برگزار شود و توافقنامۀ همکاری میان اتحادیۀ اروپا و مولداوی نیز در همین اجلاس به امضا خواهد رسید. بر اساس این توافقنامه، یک منطقۀ آزاد تجاری در این کشور و چند کشور جدا شده از شوروی سابق، ایجاد خواهد شد. روسیه از این تحولات ناخشنود است.

مهاجرت بر اثر فقر

مولداوی در همسایگی اوکراین و رومانی قرار دارد و یکی از فقیرترین کشورهای اروپای شرقی است. سرانۀ تولید ناخالص داخلی این کشور ۲۵۰۰ یورو در سال است. در مقایسه با رومانی که در حال حاضر سرانۀ تولید ناخالص داخلی آن، ۶۷۰۰ یورو است و در ردیف نهایی لیست کشورهای اروپا قرار گرفته است، می توان میزان فقر در مولداوی و همچنین جایگاهی را که این کشور در صورت قرار گرفتن در جمع کشورهای اتحادیۀ اروپا کسب خواهد کرد، از هم اکنون حدس زد.

در مناطق روستایی مولداوی، فقر بیشتر از مناطق شهری این کشور دیده می شود. یک خانوادۀ پنج نفری در روستا، ماهانه، به طور متوسط ۵۰ یورو درآمد دارد و بیشتر روستایی ها مجبورند به دلیل نداشتن فقر، دست به مهاجرت بزنند. طی سال های اخیر، بیش از ۵۰۰ هزار مولداویایی، کشور را به قصد یافتن کار، کشور ترک کرده اند.

بیش از ۴۰ درصد از جمعیت بین ۲۵ تا ۴۰ سالۀ این کشور که جمعیت فعال محسوب می شوند، مهاجرت را برگزیده اند. همین امر، یعنی نبودن نیروی کار جوان، یکی از موانع توسعه و نوسازی مولداوی محسوب می شود.

مناقشه ارضی

علاوه بر ناکافی بودن توان اقتصادی برای توسعۀ کشور، مشکلات سیاسی داخلی و خارجی نیز از موانع پیش روی مولداوی در پیوستن به اتحادیۀ اروپاست. بطور مثال، منطقۀ ترنسنیستریا که در بخش مرزی این کشور و اوکراین قرار دارد، یکی از بخش های جغرافیایی مورد مناقشه در این منطقه است.

بعد از درگیری ها و اعلام استقلال یکطرفه در سال ۱۹۹۲ توسط مردم این بخش که عمدتا روس تبار و اوکراینی تبار هستند، نیروهای نظامی روسی وارد این بخش که خود را با نام “جمهوری ترنسنیستریایی مولداویایی” معرفی می کند، شده اند و هنوز هم در این منطقه حضور دارند. همین امر، نزدیکی مولداوی به اروپا را با مانع بزرگی روبرو و تحقق تجارت آزاد را دشوار کرده است.

گفتگو با لوری لآنسا یوری لیانک، نخست وزیر مولداوی

یورونیوز: با این سوال شروع می کنم. مردم مولداوی با تجمع دیروز چه پیامی به بروکسل ارسال کردند؟

لوری لآنسا یوری لیانک، نخست وزیر مولداوی: برنامۀ دیروز که دهها هزار نفر از مردم مولداوی را گردهم جمع کرد، بعد از وقایع استقلال سال 1991، بزرگ ترین تجمع ترتیب داده شده توسط احزاب سیاسی بود که به صورت ائتلافی، مولداوی را رهبری می کنند. همۀ ما به دنبال ارسال یک پیام روشن، نه تنها به بروکسل، بلکه به همسایگان و جامعۀ مدنی مولداوی و همچنین مخالفانی که در جمهوری مولداوی حضور دارند، هستیم. اکثریت مولداوها فهمیده اند که هیچ راهی برای توسعه کشور وجود ندارد مگر آنکه تلاش کنیم بر اساس اصول دموکراسی اروپایی جلو برویم و گام های ادغام در اروپا را دنبال کنیم. باید ارزش ها و اصول مشترک که وجود دارد و در کشورهای اتحادیۀ اروپا بر اساس آنها رفتار می شود، در کشور به اشتراک بگذاریم. یورونیوز: به روسیه چه خواهید گفت. این کشور با دقت، اتفاق هایی را که در مولداوی می افتد، نظاره می کند. چه پیامی برای روسیه دارید؟

لوری لآنسا یوری لیانک، نخست وزیر مولداوی: از نخستین روزهای تغییر قدرت در سپتامبر 2009، ما یک پیام را به روسیه و بروکسل ارسال کردیم. پیامی که انتخاب بنیادی و هدف اصلی ما از سیاست داخلی و خارجی دولت بود و آنهم ادغام در اروپاست. فکر نمی کنم که این پیام، که اولویت اصلی سیاست های ماست، باعث از دست دادن دوست ها و شرکایمان در غرب و یا شرق شود. ضمن آنکه، ادغام در اروپا و توسعۀ کشور، در تضاد و مخالفت با هیچ کشور دیگری نیست و نمی تواند شرایط بدی برای آنها ایجاد کند. ما بر این باور هستیم که ثبات در مولداوی، نه تنها برای دوستانمان در غرب، بلکه برای کشورهای دوست در شرق نیز مفید است. یورونیوز: خوب برای مولداوی پرمنفعت است اما اروپا از این امر چه نفعی می برد؟ برای طرف اروپایی چه چیزی دارید؟

لوری لآنسا یوری لیانک، نخست وزیر مولداوی: فکر می کنم مولداوی می تواند منافعی برای اروپا به ارمغان بیاورد و آن تنها شراب با کیفیت و مواد غذایی خوب نیست. با همکاری مشترک، ما می توانیم یک منطقۀ باثبات و موفق را در جنوب شرقی اروپا ایجاد کنیم. ضمن آنکه، از این راه، ما می توانیم به دیگر کشورها نشان بدهیم که میان کشورهای جدا شده از شوروی سابق، همکاری وجود دارد، و هر کشوری در این همکاری های مشترک کار خود را درست انجام می دهد، و این همکاری می تواند با استفاده از دانش اتحادیۀ اروپا توسعه بیابد. آیندۀ درخشان برای مولداوی، به نزدیکی و ادغام اقتصادی ما گره خورده است و خوشبختانه، چشم انداز دوری نیست. ادغام سیاسی به معنای عضویت و پذیرش جمهوری مولداوی توسط اتحادیۀ اروپاست و همراه با آن، باید اصلاحات زیادی از جمله در قوانین مدنی و قضایی خود صورت دهیم. مبارزه با فساد سازمان یافته و استقرار نهادهای پاسخگو در مولداوی برنامه هایی پیش روست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مبارزه مولداوی با تبلیغات روسیه در «گاگائوزیا»؛منطقه‌ای خودمختار که ساکنانش اقلیتی تُرک مسیحی هستند

مسکو: تصمیم مولداوی برای پیوستن به تحریم‌های اتحادیه اروپا را تلافی می‌کنیم

سگ رئیس‌ جمهوری مولداوی دست همتای اتریشی صاحبش را گاز گرفت