نخست وزیر سوئد: سیاستمداران نمی توانند همه چیز را مدیریت کنند

نخست وزیر سوئد: سیاستمداران نمی توانند همه چیز را مدیریت کنند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در این برنامه «گفتگوی جهانی» به سوئد می رویم. کشوری که علیرغم بحران اقتصاد جهانی، وضعیت نسبتا مناسبی دارد و مردمش هم ظاهرا، یکی از خشنودترین مردمان جهان اند. البته، بیکاری جوانان، مهاجرات و تقویت نگرش راست افراطی از جمله نگرانی ها سیاستمداران این کشور است. برای گفتگو حول این مسایل پای صحبت های فردریک راین فلت، نخست وزیر سوئد نشستیم.

آقای نخست وزیر به برنامه گفتگوی جهانی خوش آمدید. آیا درست است که تصور ما از سوئد با واقعیت حال حاضر کشور مطابقت ندارد؟

فردریک راین فلت: باید اول فهمید در سوئد چه در جریان است. با توجه به آمال و آرزوهای گذشته، ما موفق شدیم ساختار اقتصادی اصلاح شده ای ارایه کنیم که می تواند برای کشورهای دیگر نیز نمونه مناسبی باشد. رشد اقتصادی سوئد از بسیاری از کشورهای اروپایی بهتر است. البته ما نیز تحت تاثیر بحران اقتصادی قرار گرفتیم، اما نه به اندازه دیگر کشورهای اروپایی.

یورونیوز: «مجمع جهانی اقتصاد» در گزارشی حول محور رقابت اقتصادی، اعلام کرد که «سوئد یکی از موفق ترین اقتصادهای جهان را از منظر تولید و رقابت دارد». البته کشور شما مشکلات اجتماعی هم دارد، مثلا میزان بیکاری جوانان بسیار بالا است؛ از هر چهار جوان یکی بیکار است. آیا دولت شما مسئولیت شکست در این مسیر را قبول دارد؟

فردریک راین فلت: قبول دارم که دلیل آن به روش رقابتی تجارت و کارآفرینی مربوط است، اما نباید فراموش کرد که طی ۲۰ سال اخیر، ما در ساختار آموزش و پرورش نیز با کاستی های روبرو بودیم. در واقع، ساختار آموزشی مان به اندازه کافی، با نیازهای مردم همخوان نبوده است و اکنون در حال تغییر و بهبود آن هستیم.

یورونیوز: و تاثیر این اقدامات چه وقتی مشهود خواهد شد و منجر به کاهش میزان بیکاری خواهد شد؟

فردریک راین فلت: فکر می کنم در حال حاضر هم مشهود است، البته نیازمند افزایش رشد اقتصادی بیشتر هم هست. بر اساس پیش بینی ها، رشد اقتصادی سوئد در سال ۲۰۱۴ برابر ۲/۵ درصد خواهد بود که یکی از بالاترین ارقام در سطح اتحادیه اروپا است که البته هنوز عملی نشده است. اما اگر رشد افزایش یابد اقدامات ما نیز نتیجه خواهد داد.

مساله این است که کارآفرینان ترجیح می دهند از اشخاص باتجربه و آموزش دیده استفاده کنند. و مشکل ما این است که تعداد زیادی از جوانان این دو مشخصه را ندارند و به این دلیل وارد بازار کار نمی شوند. اقدامات ما در جهت حل و فصل این مساله است که در واقع، دلیل اصلی میزان بالای بیکاری جوانان نیز محسوب می شود.

یورونیوز: می خواهم به پرسش نخست بازگردم؛ تصور ما از سوئد، نمونه جامعه مصالحه و مدارا بود. نگرشی که اکنون زیر سوال رفته است، به ویژه با ناآرامی های ماه مه گذشته که برای بسیاری تکان دهند بود؛ به نظر می رسید که ناگهان جامعه سوئد دو قطبی (قطبیدگی) شده است. آیا شما هم این نکته را قبول دارید؟

فردریک راین فلت: تا حدی قبول دارم اما این اتفاق تازه ای نیست؛ بحث بر سر قطبیدگی در دهه هفتاد میلادی نیز وجود داشته است.

یورونیوز: اما آشوب های اینگونه پدیده تازه ای است؟

فردریک راین فلت: خب، ما شاهد این بودیم که تعدادی جوان، اکثرا بیکار و بعضا مرتبط به باندهای تبه کار و قاچاقچی، با اعمال خشونت علیه پلیس و آتش نشان و همنوعان خود ناآرامی ایجاد کردند. حضور آنها قطعا یک مشکل است، اما نباید فراموش کرد که در دوران ناآرامی ها، ۹۵ درصد مردمی که در آن مناطق زندگی می کردند، مخالف اعمال خشونت و نابودی منطقه و محله شان بودند.

یورونیوز: اما بسیاری می گویند مدل سوئدی دیگر پاسخگو مسایل نیست. گفته می شود که ادغام و ترکیب اقلیت های گوناگون در سوئد که ظاهرا به میزان ۱۵ درصد رسیده است، دیگر غیرقابل تحمل شده است.

فردریک راین فلت: من اینطور فکر نمی کنم. ما چند نسل مهاجر در سوئد داریم، بسیاری از مهاجران موجب ایجاد جامعه ای چند قومیتی شدند که بسیار جالب و جذاب است. جامعه ای که نمونه ای برای آیندگان خواهد بود. مساله این است که از دهه ۷۰ میلادی به بعد، برای بسیاری از این مهاجران حضور در بازار کار به سادگی گذشته رخ نداد. و این به دلیل مسایل و مشکلات مربوط به بازار کار است.

از سوی دیگر بسیاری از پناهجویان امروز، سواد و آموزش کافی ندارند. من تاکید دارم که این مساله قابل حل و فصل است. ما می توانیم ساعات آموزش زبان انگلیسی و آموزش و پرورش را افزایش دهیم چرا که ما به مهاجران نیازمندیم. جامعه ما در حال پیر شدن است و تولید مثل کاهش یافته است، پس ما نیاز داریم که مردمان دیگری به سوئد بیایند تا بتوانی ارزش ها و جامعه رفاه مان را حفظ کنیم.

یورونیوز: سوئد از معدود کشورهایی بود که پناهجویان سوری را با آغوشی باز و بدون تبعض پذیرفت، در حالی که نگرش های پوپولیستی در داخل کشور مخالف این کار بودند. نگران این مساله نیستید؟

فردریک راین فلت: امسال سوئد پذیرای ۷ هزار پناهجوی سوری بود. باید خاطرنشان کنم که سوئد اقلیت سوری قابل توجهی دارد. بسیاری از پناهجویان اقوام و آشنایانی در سوئد داشتند. تاریخ نشان داده که سوری ها در مقایسه با دیگر اقوام، راحت تر در جامعه سوئد ادغام شدند؛ آنها کارآفرینان موفقی هستند و اکثرا راه خود را در بازار کار پیدا می کنند.

البته درست است که در ساختار سیاسی سوئد هستند کسانی که خواهان محدودیت ورود مهاجران اند، اما من فکر می کنم آنها همچنان در اقلیت هستند و اکثریت جامعه سوئد هوادار سیاست حمایت و حضور بیشتر مهاجران هستند.

یورونیوز: اقلیت هستند اما اقلیتی در حال گسترش. در انتخابات گذشته، حزب دموکرات سوئد که از سیاست های ضد مهاجرت دفاع می کند حدود ۱۰ درصد آراء را بدست آورد، یعنی میزان هوادارانش را نسبت به دوره گذشته، دو برابر کرد. آیا آنها در نحوه سیاستگذاری های مربوط به مهاجرت تاثیر گذار هستند؟

فردریک راین فلت: آراء آنها تنها در نظرسنجی ها دو برابر شده و این در نتیجه انتخابات صدق نمی کند.

یورونیوز: اما شما به این نظرسنجی ها توجه می کنید، درست است؟

فردریک راین فلت: بله، اما این در دیگر کشورهای اروپایی هم رخ داده است. ما ولی به زبان آنها سخن نخواهیم گفت و تحت تاثیر نگرش آنها قرار نخواهیم گرفت. ما به نگرش بازِ خود باور داریم و آنها را منزوی خواهیم کرد. من با احزاب میانه روِ ائتلاف و سبزها که نگرش ما را قبول دارند، بر سر این مسایل به توافق رسیده ام. ما همه قبول داریم که باید سیاست های آلترناتیو بیشتری برای کسانی که مایلند در سوئد کار کنند، فراهم شود.

قوانین مهاجرت در سوئد به ویژه برای مهاجرت کاری، از جمله بازترین قوانین دنیا است و نتیجه آن هم مشخص است؛ می بینید که تا امروز نتیجه مثبتی داشته است. مهاجران مختلف با سطح آموزشی و تجربه گوناگون در بازار کار سوئد فعالیت می کنند. آمار هم نشان می دهد که میزان نیروی کاری که در خارج از سوئد متولد شده، روز به روز در حال افزایش است.

یورونیوز: در نروژ، حزب مخالف سیاست های مهاجرت پذیر ۱۶ درصد آراء را بدست آورد. شما نگران نیستید که در انتخابات سال آتی، این اتفاق در سوئد تکرار شود؟

فردریک راین فلت: من به راه حل های آنها برای مسایل جامعه سوئد باور ندارم. من نمی خواهم راهکارهای کشورهای دیگر را دنبال کنم و از نسخه آنها استفاده کنم، چرا که به آنها باور ندارم. من به یک جامعه باز باور دارم. باور دارم که مردم با تفکرات و ادیان مختلف می توانند در کنار هم زندگی کنند. و بر این باورم که چنین جامعه ممکن است.

یورونیوز: اما برخی می گویند که ائتلاف شما تضیف می شود و حزب دموکرات در انتخابات آتی نقش تعیین کننده ای خواهد داشت. یعنی شما تحت هیچ شرایطی حاضر به مذاکره به آنها نیستید؟

فردریک راین فلت: ما آنها را منزوی خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت که دایره تاثیرگذاریشان افزایش یابد. آنها فقط بر مساله مهاجرت تاکید دارند و من فکر نمی کنم راه حل های آنها پاسخگوی مسایل ما است.

یورونیوز: اما برخی می گویند اگر با آنها مذاکره نکنید، امکان نقد و رد نگرش شان نیز ممکن نخواهد شد و عملا این روش به آنها بیشتر یاری خواهد رساند.

فردریک راین فلت: بله، اما خلاف این روش یعنی مذاکره با آنها نیز در برخی کشورها صورت گرفته و نتیجه باز هم افزایش تاثیرگذاری آنها بوده است. پس این مساله بیشتر مربوط به وضعیت پرتنش امروز جوامع ماست. مساله ربطی به مهاجران ندارد. امروز ما با تغییرات مهمی روبرو هستیم. در سوئد هم مثل دیگر کشورها ترس از آینده حاکم است و در این میان، ما شاهد جنبش های پوپولیستی هستیم که می گویند همه سیاستمداران کلاه بردارند. این جنبش ها فقط به دنبال جذب کسانی هستند که از زندگی حال حاضر خود ناراضی هستند و عملا سوئد و سیاستمدارانش را نیز دیگر دوست ندارند.

*یورونیوز: همانطور که پیش تر گفتم ائتلاف شما در تازه ترین نظرسنجی ها کمی افت محبوبیت را تجربه کرده است. در این میان، نام شما به عنوان رئیس آینده کمیسیون اتحادیه اروپا نیز بر سر زبان ها است. آیا کسب این مقام برایتان جالب است؟

فردریک راین فلت: نه، من مصمم هستم که در انتخابات سپتامبر سال آینده برای سومین بار پیروز شود. علاوه بر این، باید بگویم که در نظرسنجی های اخیر، دولت ائتلافی من، در اکثر ماه ها پیشتاز بوده است. ما در انتخابات حضور خواهیم یافت و باید دید چه رخ خواهد داد، اما نباید فراموش کرد که نظرسنجی ها، نتیجه انتخابات را مشخص نمی کند.

یورونیوز: یعنی که شما نامزد ریاست کمیسیون اتحادیه اروپا نخواهید شد؟

فردریک راین فلت: نه، من تنها برای پیروزی در انتخابات ماه سپتامبر تلاش خواهم کرد.

یورونیوز: شما ساختار سیاسی و دولتی سوئد را با انجام برخی اصلاحات، کوچک تر و عملی تر کردید. با شناختی که از ساختار سیاسی اروپا دارید، فکر نمی کنید زمان آن رسیده است که اتحادیه اروپا نیز به وعده های خود جامه عمل بپوشاند؟

فردریک راین فلت: من بر این باروم که در زمینه های که نیاز به اروپا است، اروپا باید قوی شود. متاسفانه، در بروکسل تمایل به دیوان سالاری بیشتر و تمرکزگرایی است که البته به غیر از بروکسل، در هیچ کجای اروپا و سوئد هوادار ندارد. ما باید بر افزایش بهره وری و بازدهی اروپا متمرکز شویم. معنی اینکار هم این نیست که عملکرد اروپا و قدرت و حضوراش کاهش خواهد یافت. ترکیبی از این دو ساختار کاملا ممکن است.

یورونیوز: با این اوصاف، کندی اصلاحات سیاسی و اقتصادی در کشورهای واقع در جنوب اروپا، شما را ناامید نمی کند؟

فردریک راین فلت: تابستان امسال به برخی از این کشورها از جمله پرتغال سفر و با همکارانم در این کشورها گفت و گو کردم. من عمیقا به تلاش ها و زحمات آنها احترام می گذارم. و البته در جریان نارضایتی ها و اعتراضات هم هستم.

یورونیوز: که به نظرتون ناامید کننده می آید؟

فردریک راین فلت: ببنید، کارهای زیادی صورت گرفته است. اصلاحات در اسپانیا و یونان تا اندازه قابل توجه ای تاثیرگذار بوده و منجر به کاهش هزینه های دولتی شده است. در ایتالیا هم اعمال اصلاحات سرعت می گیرد، هرچند دولت آقای لتا در شرایط سیاسی سختی است. در نتیجه کارهای زیادی شده اما آنچیزی که باعث ناامیدی می شود این است که اقتصاد جهانی در حال تغییر است و اروپا به اندازه ای که باید در این بازار رقابتی حضور ندارد.

یورونیوز: اگر وضعیت در حال بهبود است، آیا می توان گفت که طرح های ریاضتی نتیجه بخش بوده است؟ در نظرسنجی ها، اروپاییان خلاف این را فکر می کنند.

فردریک راین فلت: بله؛ برای اینکه آنها فکر می کنند این طرح ها به آنها و اقتصاد کشورشان آسیب زده است.

یورونیوز: یعنی شما با آلمانی ها هم نظرید؟

فردریک راین فلت: تاکید می کنم که باید ساختار هزینه های دولتی تنظیم شود. اگر می خواهیم که قدرت رقابتیمان افزایش یابد، انعطاف پذیری بازار کار سرعت گیرد و تحقیقات و توسعه اقتصادی ادامه یابد، باید هزینه های دولتی به روش درست و دقیقی خرج شوند. در نتیجه باید ترکیبی اقدامات سختگیرانه و کاهش هزینه ها صورت گیرد تا قدرت رقابتی افزایش یابد.

یورونیوز: یعنی شما نگرش یونانیان معترض را که تقریبا هر روز به خیابان ها آمدند درک می کنید؟

فردریک راین فلت: بله کاملا، آنها سال ها است که ناامید و مستاصل اند. اقتصاد سوئد در دهه ۹۰ میلادی شدیدا آسیب دید و ده سال طول کشید تا بازسازی شود. و این همان چیزی است که در یونان امروز می بینیم. در نتیجه من آنها را درک می کنم. نباید فرموش کرد که آنها نیز اصلاحات مهمی صورت دادند، اما بدهی هایشان نیز زیاد است. به این دلیل هم هست که هنوز شرایط شکننده ای دارند.

یورونیوز: فکر کنم واژه ناامید برای وضعیت کنونی اروپا واژه مناسبی است، به ویژه با توجه به احتمال برگزاری همه پرسی در بریتانیا و خروج از اتحادیه اروپا جدی. نظر شما در این مورد چیست؟

فردریک راین فلت: در واقع، خروج از اتحادیه اتفاق افتاده است. بریتانیا و سوئد خارج از اروپا هستند؛ چرا که بسیاری از تصمیمات و کارها اتحادیه اروپا در داخل منطقه پولی یورو رخ می دهد. دو کشور بریتانیا و سوئد بر این باورند که عملا بیرون از این منطقه هستند.

یورونیوز: اما مساله جدی تر این حرفها است.

فردریک راین فلت: درست است. سوئد خواهان این است که بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند. بریتانیا نیز مانند سوئد به بازار آزاد، جامعه باز و گسترش اتحادیه اروپا باور دارد. آنها به ارزش ها و نگرش ما نزدیک هستند. و حضور آنها در کنار فرانسه و آلمان برای حفظ تعادل اقتصادی منطقه مهم است. من تمام تلاش خود را برای حفظ بریتانیا در اتحادیه به کار خواهم بست. تلاش دیوید کامرون نیز خیلی مهم است؛ او گفته سعی خواهد کرد اهمیت ماندن در اتحادیه را به شهروندانش نشان دهد. من مطبوعات و مباحث در بریتانیا را دنبال می کنم و می بینم در اکثر اوقات، ترس از اتحادیه اروپا وجود دارد، گویی همه تصمیمات آنجا گرفته می شود.

یورونیوز: به نظر شما، همه پرسی در بریتانیا و افزایش نفوذ احزاب راست افراطی در اروپا، نشان از عدم موفقیت دموکراسی در رسیدن به اهدافش نیست؟

فردریک راین فلت: شاید انتظاراتمون اشتباه است. در جهان امروز، نباید تنها از سیاستمداران انتظار داشت که همه مشکلات را حل و فصل کنند. ما نمی توانیم همه چیز را مدیریت کنیم. پس باید انتظارات درستی داشت؛ یکی از آنها این است که رهبران سیاسی موظفند، در دراز مدت، اعتماد را به مردم بازگردانند. این در سوئد و کشورهای شمال اروپا ممکن شد، اما در بخش جنوبی می بینیم که اعتماد از دست رفته به سختی باز می گردد. وقتی اعتماد مردم از بین می رود است که پوپولیسم و افراط گری قوت می گیرند. نمی گویم نگران این مساله نیستم اما گاه مشکل چیز دیگری است؛ اینکه در اکثر اوقات رهبران سیاسی مدعی می شوند که همه مشکلات را برطرف خواهند کرد. به نظر من رهبری درست این نیست. باید اذعان کرد که مشکلات وجود دارد و حل و فصل آنها، تنها با همکاری کل جامعه ممکن می شود.

یورونیوز: به یک موضوع دیگر بپردازیم؛ رهبران امروز از جمله وزیر امور خارجه شما در شبکه های اجتماعی بسیار فعالند، اما متوجه شدم که شما اینطور نیستید، حتی حساب توئیتر هم ندارید، دلیلش چیست؟

فردریک راین فلت: انتخاب کردم. باید انتخاب می کردم که از این منابع همزمان با وظایف و مسئولیت هایم استفاده کنم. از خودم پرسیدم آیا ترکیب این دو ممکن است. من علاوه بر وظایف کاری زیاد، زندگی خصوصی هم دارم و دیدم که نمی توانم بین این دو تعادل ایجا کنم. در نتیجه تصمیم گرفتنم که استفاده از شبکه های اجتماعی را به دیگران بسپارنم. اما من هر روز با مطبوعات در ارتباطم و مردم سوئد به راحتی می توانند فعالیت ها و اقدامات من را دنبال کنند. به این ترتیب، چند ساعتی را نیز در روز به خانواده و زندگی خصوصی ام اختصاص دادم.

یورونیوز: چندی پیش یک فیلم کوتاه خیلی بامزه از شما منتشر شد که در آن، برای نشستن لیوان قهوه تان بازخواست می شوید. شما هم عذر می خواهید و نشست دولت را ترک می کنید که لیوان را بشوید. البته این یک فیلم طنز است، اما حاکی از این واقعیت هم هست که رهبران سیاسی در کشورها اسکاندیناوی در مقایسه با همتاهایشان به مردم عادی نزدیک تر و شبیه تر هستند.

فردریک راین فلت: باید بگویم که همه این داستان حقیقت دارد. ما می خواهیم نشان دهیم که ما، رهبران، فرای مردم نیستیم بلکه در میان آنها هستیم . و این برای مردم سوئد اهمیت دارد. آنها می خواهند که من مثل هر شخص دیگری رفتار کنم، خودم گوشتم را از گوشت فروشی بخرم و یا مثل آنها به رستوران بروم. اینها هیچ چیز عجیبی نیست. و داستان آن فیلم هم از این نشات گرفت که من خیلی اهل نظافت هستم، همیشه اینطور بودم و همه مرا اینگونه می شناسند. و به این دلیل هم بود که ما فکر کردیم می تواند فیلم بامزه شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیامدهای جنگ غزه؛ سوئد برای برگزاری مسابقه یوروویژن آنهم با تدابیر امنیتی بالا آماده می‌شود

دادگاه سوئد: مالک زمینی که شهاب‌سنگ در آن سقوط کرده بود صاحب آن است

پرچم سوئد در مقر ناتو برافراشته شد