تکلیف مدرسه، آری یا نه؟

تکلیف مدرسه، آری یا نه؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اغلب اوقات تکالیف درسی، بسته به معلمان و دوره های آموزشی در سطوح مختلف تحصیلی، حجم قابل توجهی از وقت دانش آموزان را به خود اختصاص می دهد. امروزه بازار بحث بر سر تکالیف منزل داغ است و متخصصان در این مورد بحثهای مختلفی را مطرح کرده اند. آیا درس خواندن بیش از حد نتیجه معکوس دارد یا درس خواندن در خانه منجر به افزایش پیشرفت می شود؟ در این زمینه به بررسی سیسمتهای آموزشی فنلاند و آرژانتین پرداختیم و از نظرات متخصصان این امر استفاده کرده ایم.

فنلاند: کمتر از نیم ساعت تکلیف شب

سیستم یادگیری در مدارس فنلاند به این شکل است که تمامی آموزشها باید در مدرسه صورت بگیرد. میزان تکالیف منزل نباید روزانه بیشتر از نیم ساعت باشد. بعضی از کودکان می توانند حتی تکالیفشان را زودتر از نیم ساعت انجام دهند.

آموزگار مدرسه ای واقع در هلسینکی می گوید:«یک نکته مهم در یادگیری، داشتن انگیزه است. اگر حجم کار خیلی زیاد نباشد، پس جذاب و سرگرم کننده می شود. کار بیش از حد، همه را دلزده می کند و حالت دافعه دارد.»

اثربخشی روشهای آموزشی فنلاند به اثبات رسیده است و طبق آخرین نظرسنجیهای سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه در زمینه آموزش، همواره بین پنج کشوری است که بیشترین بازده آموزشی را داشته است.

بسیاری از افراد از ایده لغو مشق شب برای دبستانیها و حتی در دوره راهنمایی حمایت می کنند. بحثهای زیادی در این مورد مطرح شده است.

ریچارد واکر، استادیار روانشناسی تربیتی دانشگاه سیدنی استرالیا در مورد فواید تکالیف درسی تحقیقاتی را انجام داده است. او به یورونیوز می گوید: «تا جایی که ما می دانیم، کشورهایی که بهترین کار را در آزمونهای پیشرفت بین المللی ارائه داده اند مانند فنلاند، میزان تکالیف مدرسه شان در سطح پایینی قرار دارد. کشورهایی که میزان تکالیف مدرسه در آنها زیاد است به مراتب در این آزمونها کمتر موفق اند. محققان آلمانی می گویند که صرف زمان بیشتر بر روی تکلیف مدرسه منجر به کاهش نتایج موفقیت آمیز می شود.»

ریچارد واکر و همکارش مارک هوسرلی، به مدت دوسال به تجزیه و تحلیل نظامهای آموزشی متفاوت در جهان پرداختند. این دو پروفسور معتقدند که انجام مشق شب در خانه همیشه هم برای دانش آموزان مفید نیست.

در کشورهایی نظیر آمریکا و استرالیا قدرت فعالان مخالف تکالیف منزل نسبتا زیاد است.

ریچارد واکر استاد دانشگاه می گوید: « لابی مخالف انجام تکلیف منزل در آمریکا قدرت زیادی دارد. استدلال مخالفان این است که تکلیف منزل یک موضوع کاملا شخصی و در حیطه آزادی های اجتماعی قرار می گیرد. تکلیف منزل تا حد زیادی وقت خانواده را می گیرد و از مشارکت اعضای خانواده در فعالیت های اجتماعی بیشتر و ایجاد یک حلقه احتماعی بزرگتر جلوگیری می کند. این دیدگاه که تکلیف منزل وقتی پای زندگی اجتماعی پیش می آید، جنبه غیر مولد پیدا کرده، در آمریکا قطعا وجود دارد و در کشورهای دیگر هم می تواند بوجود بیاید.»

آرژانتین: مدارس، همیار دانش آموزان در انجام تکالیف منزل

در اکثر مدارس آرژانتین تکلیف منزل حکم یک ابزار آموزشی را دارد. از نظر طرفداران مشق شب، تکلیف منزل احساس مسوولیت و برنامه ریزی را در دانش آموزان تقویت می کند و به ‍ آنها کمک می کند درسهای روز را مروز کنند. بنابراین لزومی به حذف یا تغییر دادن شکل آن احساس نمی شود.

برخی آموزگاران معتقدند که تکالیف منزل پل ارتباطی آموزگاران و والدین هم هست و موجب تماس بهتر و بیشتر پدر و مادرها با مدرسه فرزندشان می شود.

برای دانش آموزانی که بعدازظهرها در مدرسه می مانند کلاسی بعنوان کلاس تکالیف در نظر گرفته شده است. بعد ازصرف نهار، داشن آموزان یک ساعت و نیم وقت دارند زیر نظر معلم، تکالیف خود را انجام دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

تحولات ایران و جهان؛ یک کشتی تجاری در غرب بندر حدیده یمن مورد اصابت موشک قرار گرفت

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند