آغاز بررسی رای اعتماد به کابینه حسن روحانی

آغاز بررسی رای اعتماد به کابینه حسن روحانی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

رایزنی نمایندگان و فراکسیونهای مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی به مرحله حساسی رسیده و انتظار می رود سرنوشت کابینه حداکثر تا روز چهارشنبه مشخص شود.
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران صبح دوشنبه با حضور در مجلس به دفاع از کابینه پیشنهادی و سیاستهای کلان دولت «تدبیر و امید» پرداخت و سپس نمایندگان مخالف و موافق سخنان خود را آغاز کردند.

شما کاربران عزیز یورونیوز فارسی می توانید آخرین تحولات و سخنان نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی و در مرحله بعدی رای گیری مربوطه را از طریق شبکه های اجتماعی و وبسایت یورونیوز دنبال کنید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی فردا سه شنبه ساعت هشت صبح در محل مجلس شورای اسلامی در دو نوبت صبح و بعدازظهر ادامه می یابد.

جوابیه دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام

در پی اظهارات برخی از نمایندگان مجلس علیه هاشمی رفسنجانی و خانواده اش در جلسه بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، در مجلس شورای اسلامی دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جوابیه‌ای منتشر کرد. به گزارش ایسنا در بخشی از متن این جوابیه با اشاره به گروهی «انگشت شمار» آمده است: «این گروه که از چهار سال بمباران تخریبی خویش برای رویگردانی مردم از اصل اسلامی اعتدال نتیجه معکوس گرفته‌اند، با علم به پخش مستقیم مذاکرات مجلس از رادیو و تلویزیون، گویی دنبال فرصتی می‌گشتند تا پس از انتخاب دکتر روحانی، با توهین و تهمت به شخصیت‌های محبوب جامعه، انتقام خویش را از مردم بگیرند و تأسف بیشتر این است که برای انجام اقدام خلاف قانون و اخلاق خویش، مقدس‌ترین نهاد جمهوری اسلامی را انتخاب کرده‌اند. ان شاءالله هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی امکان پاسخگویی و دفاع به افرادی را که به ناحق به آنان تهمت و افترا وارد شد، خواهد داد و نهادهای مسئول امنیتی و قضایی، پیگیری می‌نمایند که اگر چنین شود، محافل خاص برای القای اختلاف بین بزرگان انقلاب اسلامی شناسایی و به مردم عزیز معرفی خواهند شد.».

مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس که در مخالفت با محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت می‌کرد، گفت: «ما نمایندگان نمی‌توانیم از موضوع فتنه سال هشتاد و هشت عبور کنیم، آن اتفاق خساراتی را به ملت ایران وارد کرد و اجازه نداد که امتیاز بگیرند.»
او خطاب به این وزیر پیشنهادی گفت: «آقای نجفی شما در انتخابات در ستاد موسوی بودید البته عضویت شما جرم نیست اما جای این سوال است که شما بی‌اطلاع از وضعیت کشور نبودید و با قوانین کشور نیز آشنا هستید. شما چه کاره بودید که وظیفه داشتید با همفکران خود در شمال شهر تهران حضور یافته و بگویید که از طرف موسوی و کروبی آمده‌اید؟»
وی یادآور شد: «حتی اخیرا نیز بعد از انتخابات سال جاری در کمیته آموزش و پرورش ستاد آقای روحانی اظهاراتی را بیان کرده‌اید که در حال حاضر امکان ارائه آن اظهارات نیست. آیا به آن‌چه در سال هشتاد و هشت اتفاق افتاد، معتقدید به تقلب یا خیر؟ چرا در شورای شهر تهران، مخالف نامگذاری میدانی به نام نه دی بودید؟ در حالی که نه دی چشم فتنه را کور کرد.»

قرائت جوابیه ترکان به نطق حکیمی در مجلس

اکبر ترکان در جوابیه‌ای در واکنش به صحبت‌های روز دوشنبه نماینده رودبار گفت: «انتظار دارم نامبرده آنچه به زبان آورده‌ است را با دلایل و مستندات بیان و اثبات نماید.»به گزارش ایسنا جوابیه اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهوری، در پاسخ به صحبت‌های عطاالله حکیمی نماینده رودبار در صحن مجلس قرائت شد.
در بخشی از این جوابیه آمده است: «اینجانب آنچه نماینده محترم فوق‌الذکر در نهایت بی‌تقوایی بر زبان آوردند را نمونه‌ای ظالمانه از تهمت زدن و بی مبالاتی در اظهارات از تریبون عمومی مجلس می‌دانم و لذا انتظار دارم نامبرده آنچه به زبان آورده‌اند را با دلایل و مستندات بیان و اثبات نمایند، و یا در غیر اینصورت در همان تریبون از بنده عذرخواهی و از درگاه الهی طلب مغفرت نمایند.»

مطهری: موسوی اگر تمکین کرده بود احتمالا امروز رییس جمهور ایران بود

علی مطهری، نماینده مردم تهران بعنوان موافق کابینه پیشنهادی و همچنین به نمایندگی از دولت، در دفاع از برنامه ها و کلیات کابینه در مورد وقایع انتخابات هشتاد وهشت و رابطه آن با حق اعتراض مندرج در قانون اساسی، گفت: «اشکالی که ما به رفتار آقای مهندس موسوی وارد می ‌کنیم، این است که چرا به قانون تمکین نکرده. اگر آقای مهندس موسوی می ‌گفت که من به قانون تمکین می‌کنم، اما کماکان بر نتیجه انتخابات اعتراض دارم هیچ اشکالی به رفتار او وارد نبود و احیانا ایشان امروز رییس جمهور این کشور بود. پس محل بحث اینجا نیست که آیا کسی حق اعتراض به نتیجه انتخابات را دارد یا خیر. همچنین محل نزاع اینجا نیست که اگر کسی اعتراض داشت، می‌تواند راهپیمایی آرام داشته باشد یا خیر، زیرا تکلیف این مسائل را قانون اساسی معلوم کرده و طبق اصل بیست و هفت قانون اساسی، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل مبانی نظام نباشد، آزاد است. پس به گونه‌ای سخن نگوییم که گویی اختناق بر کشورواقف است.»

وضعیت یارانه ها در دولت روحانی

محمدباقر نوبخت، معاون برنامه ریزی رییس جمهوری ایران با اشاره به تلاش دولت برای خلق حماسه اقتصادی و رسیدن به رشد هشت درصدی اقتصادی در مورد پرداخت یارانه ها گفت: «در مرحله اول، پرداختها به شکل فعلی ادامه می یابد اما در مرحله بعدی، یارانه ها بیشتر به سمت اقشار کم درآمد هدایت خواهد شد.»

بدین ترتیب و به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرحله سی ام یارانه های نقدی ساعت بیست و چهار روز بیست و دوم مرداد به ازای هر نفر چهل و پنج هزار و پانصد تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

نظر توکلی در مورد رای اعتماد برخی وزرا

خبرگزاری تنسیم در مورد احتمال کسب رای اعتماد برخی از وزرای پیشنهادی کابینه از زبان احمد توکلی، نماینده تهران آورده است: « بنظر من وزرای پيشنهادی آموزش و‌ پرورش و علوم حتما موفق به اخذ رأی اعتماد نمی‌شوند و ممکن است که وزير پيشنهادی نفت و کار و امور اجتماعی نيز نتوانند رأی اعتماد مجلس را کسب کنند.»

جوابیه سریع مهدی هاشمی

جوابیه مهدی هاشمی در مورد اظهارات محمدعلی بزرگواری، نماینده مردم کهکیلویه که در سخنانش (جلسه صبح دوشنبه) پسر رییس مجمع تشخیص را با صفاتی همچون «دله دزد» خطاب کرده بود، مطابق آیین نامه مجلس و بدستورعلی لاریجانی در جلسه دوشنبه بعد از ظهر قرائت شد.

آگهی

به گزارش ایسنا، در متن پیام مهدی هاشمی آمده است: «امروز یکی از نمایندگان مخالف دولت تدبیر و امید در سخنانی که رگه‌هایی از عقلانیت، اعتدال و قانون در آن مشاهده نمی‌شد به تکرار اتهامات علیه بنده پرداختند که پیش تر و طی چهار سال گذشته بارها از تریبون‌های مختلف از جمله رسانه ملی و خانه ملت بیان شد اما شاید لازم باشد که شما را دعوت کنم به مطالعه دوباره حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی، آنجا که می‌گوید همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در برابر قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.»

سخنان مشاور رییس جمهوری ایران

محمدرضا صادق، مشاور رییس جمهوری ایران در گفتگو با ایسنا در مورد تعیین سخنگوی دولت گفت: «قاعدتا بعد از تعیین تکلیف رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی این موضوع مشخص می‌شود، به عبارت دیگر سخنگوی دولت بعد از تعیین تکلیف کابینه معرفی می‌شود.»

بگفته صادق معاونین رییس جمهوری هم ظرف روزهای آینده تعیین خواهند شد. مشاور رییس جمهور همچنین در مورد سفر رییس جمهور به قرقیزستان و نیویورک نیز اعلام کرد که برنامه این دو سفر در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده است.»

«سن وزیران پیشنهادی بالاست»

آگهی

حمید رسایی، نماینده مخالف کابینه پیشنهادی دومین نماینده ای بود که در جلسه عصر دوشنبه پشت تریبون قرار گرفت. به گزارش شبکه خبر، او با تاکید بر معدل سنی بالای کابینه پیشنهادی گفت: «برخی وزیران، مشکل قلبی دارند و چند بار سکته قلبی داشتند. نسل سوم چه گناهی کرده که از مدیران نسل اول که تورم پنجاه درصدی و آشوب خیابانی را رقم زدند، استفاده شود؟ برای نقد برخی وزیران شما کافی است به نشریه گل‌ آقا رجوع شود. این کابینه، میداندار عملیات های بزرگ اجرایی نخواهد بود. کابینه شما کابینه پشت کارتابل‌ ها خواهد بود. آقای روحانی، شعار اعتدال می دهد؛ اما برخی وزیران پیشنهادی، سابقه افراطی گری و حمایت از فتنه که شبه کودتا بود، و تعطیلی کلاس‌ ها در فتنه و همراهی با فتنه‌ گران، دارند.»

او در بخش دیگری از سخنان خود در انتقاد از کابینه پیشنهادی گفت: « بسیاری از وزرای پیشنهادی تحصیل کرده غرب هستند. یکی از وزرای پیشنهادی، در نوروز امسال برای اخذ گرین‌ کارت مصاحبه داده است. روی حساس‌ ترین وزارت خانه اقتصادی کشور، چطور است که تحریم‌ کنندگان ما از وزیر پیشنهادی نفت استقبال می‌ کنند؟ چرا از وزیر پیشنهادی خارجه استقبال می‌ کنند؟ برخی وزرای پیشنهادی، سابقه رد صلاحیت دارند. آیا معرفی آنها به معنای به چالش کشیدن مجلس نیست؟»

سرافکندگی در ام القرای جهان اسلام

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در ابتدای جلسه عصر دوشنبه محمدرضا تابش، در حمایت از کابینه پیشنهادی سخنرانی کرد.

نماینده اردکان در مجلس، با بیان اینکه اینکه اکثریت مردم ایران در انتخابات خرداد به تغییر و اصلاح وضع موجود رای دادند و به اعتدال ثبات و عقلانیت امید بستند، گفت: «اکنون نوبت ماست که به انتخاب آن روز مردم و کابینه امروز منتخب مردم، آری بگوییم و به انتخاب امید و اعتماد مردم رای مثبت بدهیم.»

آگهی

به گفته محمد رضا تابش، برای ما به عنوان ام‌ القرای جهان اسلام مایه سرافکندگی است که کشورمان از نظر فساد مالی، جزو ده کشور اول جهان و از نظر رواج طلاق، در رتبه چهارم دنیا باشد و تعداد معتادان ما بنا به اعلام مقامات رسمی، از چهارمیلیون نفر تجاوز کند، لذا کمک واقعی مجلس در این شرایط، دادن رای بالا به وزیران منتخب است. او در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر لزوم فراهم شدن اسباب تحقق شعارهای رییس جمهوری در تامین آزادی‌ ها و استیفای حقوق اساسی شهروندان خواست جامعه مبنی بر زندگی در شرایط امن و به دور از ترس و نگرانی را یادآوری کرد و راه آن را جایگزینی رویکردهای امنیتی و افراطی با رویکردهای مدنی و قانونی دانست.

سخنان احمد توکلی در توافق با کابینه

- خبرگزاری مهر در بخشی از خبر مربوط به سخنان احمد توکلی بعنوان نماینده موافق کلیات برنامه و کابینه یازدهم، به نقل از این نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی آورده: «این کابینه را آقای دکتر حسن روحانی معرفی کرده است نه مثلا دکتر علی لاریجانی یا دکتر حداد عادل، پس اقتضای شاکله و شخصیت معرفی کننده، تعهداتش، امکاناتش و محیطی را که در آن به سر می بریم در نظر بگیریم بعد قضاوت کنیم. قضاوت بنده و بسیاری از دوستان نماینده که با یکدیگر مشورت جمعی داشته ایم، مثبت و حمایت است. مخالفت و رای ندادن به معدود کسانی که صالح یا اهل نمی دانیم اثری در این حمایت و دفاع ندارد.»

نخستین سخنران کلیات برنامه دولت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی نخستین فردی بود که در مخالفت با کلیات برنامه دولت یازدهم صحبت کرد. او خطاب به حسن روحانی گفت: «اولین نکته ای که در برنامه به آن توجه نشده خلق حماسه اقتصادی است. ما باید از مردمی که حماسه سیاسی خلق کرده اند تشکر کنیم. مردم منتظر هستند خلق حماسه اقتصادی را در سال جاری ببینند و بنده در این باره چیز مهم و شاخصی مشاهده نکردم. حاجی دلیگانی تاکید کرد: «بعضی افراد که به عنوان وزیر پیشنهادی شما معرفی شدند توانایی لازم برای اجرای برنامه هایتان را ندارند. آقای روحانی! اولین موردی که در برنامه‌تان توجه نشده، خلق حماسه اقتصادی است.»

آگهی

حواشی نخستین جلسه رای اعتماد

اولین جلسه بررسی رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی با حواشی جالبی همراه بود که در این میان خبرگزاری فارس به چند مورد اشاره کرده است:

- عطاءالله حکیمی نماینده مردم رودبار، نطق نسبتاً تندی علیه کابینه روحانی داشت،‌ او اکثریت کابینه روحانی را از حامیان فتنه خواند بطوریکه کمال پیرمؤذن در واکنش به او فریادی در صحن علنی کشید که سکوت را برای چند ثانیه در مجلس حاکم کرد.

- برخی نمایندگان مجلس با ترک صندلی های خود بطور پیوسته در حال رایزنی با دیگر نمایندگان و گفت‌وگو با وزرای پیشنهادی بودند تا جاییکه برای برقراری نظم علنی امروز لاریجانی آنقدر خواهش کرد که توکلی پسرخاله رئیس مجلس هم صدایش درآمد و خطاب به او گفت‌ چرا خواهش می‌ کنید، مطابق قانون با بی ‌نظمان برخورد کنید.

- محمدعلی بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه نیز با انتقاد از رفتار برخی نمایندگان، آنها را چاپلوس خواند که موجب واکنش تند یونس اسدی شد. اظهاراتی که بزرگواری خطاب به برخی از نمایندگان و اسدی خطاب به بزرگواری گفت مورد تذکرلاریجانی قرار گرفت. بزرگواری در سخنان خود که به طور زنده از تلویزیون پخش می شد، در مورد وزیر پیشنهادی نفت گفت: « آقای زنگنه بیاید و باز هم آن آقازاده دله دزد مهدی هاشمی بیاید و میدان‌دار شود؟ نباید به او رأی داد. این آقازاده‌های دله‌دزد به نظام و روحانیت خیلی ضربه زدند.» نماینده مردم کهگیلویه که صبح دوشنبه به نماینده حاشیه‌ ساز تبدیل شده بود در نطق خود گفت: «من از منطقه محروم هستم و اگر رییس‌ جمهوری به مناطق محروم رسیدگی نکند با چماق لری با او برخورد خواهم کرد.»

آگهی

بحث در باره معیار “فتنه گری”

- کاظم جلالی نماینده شاهرود در مجلس شورای اسلامی بعنوان یکی از موافقان کلیات کابینه پیشنهادی رئیس جمهوری صبح دوشنبه گفت: «ترکیب کلی کابینه از مجربین و متخصصان است و ظرفیت فعلی کشور نیز این اقتضا را دارد که مجربان و متخصصان بتوانند کار را دردست بگیرند. او ادامه داد: «برخی در داخل مجلس فضاسازیهای غیرحرفه ای انجام دادند که به نفع کشور نیست.

وی با اشاره به بحث فتنه گفت: «بی تردید معیار و ملاک ما بیانات مقام معظم رهبری است وهرکسی در جریان فتنه باشد حتما نباید عضو کابینه باشد. جلالی در تشریح منظور خود اضافه کرد: «اگر کسانی در ستاد افراد دیگری بودند و از ناحیه شورای نگهبان تایید شدند آیا می توان آنها را فتنه گر حساب کرد؟ آیا کسانی را که به کاندیداهای دیگر رای دادند می توان فتنه گر حساب کرد؟ چهارده تا پانزده میلیون نفر به گرایش دیگری رای دادند، آیا کسی که اعتراض قانونی به انتخابات کرد در چارچوب قانون، فتنه گر است؟ قاعدتا اینها فتنه گر نیستند.»

جلالی مراد خود از «فتنه گر» را افرادی دانست که بعد از بیست و نه خرداد و سخنان رهبر ایران، نتیجه انتخابات را زیر سئوال برده اند.

وی گفت : «برخی نگرشها در داخل همین مجلس نود و پنج درصد ایران را فتنه گر می دانند ما روی هر کسی دست می گذاریم می گویند فتنه گرند حتی بخش های زیادی از همین نمایندگان را در ابتدای همین دوره می خواستیم برای هیات رئیسه مشترک دو فراکسیون انتخاب کنیم برخی دوستان آمدند گفتند در داخل مجلس چهل تا پنجاه نفر فتنه گرند ما نمی خواهیم اینها در جلسات باشند بقیه را هم گفتند اینها ساکت فتنه هستند.»

آگهی

سخنرانی روحانی در دفاع از کابینه پیشنهادی

حسن روحانی در بخشی از سخنان خود درباره سیاست خارجی دولت و دفاع ازمحمد جواد ظریف برای پست وزارت امورخارجه، با اشاره به هدف خود در ایجاد توازن بین واقعیات و آرمانها بمنظورارتقاء جایگاه ایران و توسعه کشور گفت: «تعامل سازنده بر پایه احترام متقابل و از موضع برابر صورت خواهد گرفت.»

رییس جمهوری ایران رسیدن به این اهداف را منوط به ارائه چهره مطلوب نظام در سطح بین‌المللی دانست و تاکید کرد دستگاههای سیاست خارجی باید چنان هوشیار و سریع‌ باشند که در تحولات داخلی و خارجی لحظه‌ای در کسب منافع ملی غفلت نکنند.

حسن روحانی با تاکید بر این موضوع که عرصه سیاست خارجی، عرصه جاروجنجال‌های حزبی نیست، خاطرنشان کرد: کوچکترین بی‌دقتی در سیاست خارجی مخل امنیت کشور بوده و موجب آسیب‌هایی غیرقابل جبران خواهد شد.

وزیر بدون مخالف

آگهی

خبرگزاری تنسیم اسامی شصت و پنج نماینده موافق و مخالف وزرای پیشنهادی را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، بدین ترتیب، دهقان وزیر پیشنهادی دفاع، تنها فردی است که نماینده ای در مخالفت با وزارت او صحبت نکرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود