جنگ بر شبه جزیرۀ کره سایه انداخته است

جنگ بر شبه جزیرۀ کره سایه انداخته است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کرۀ شمالی پس از صدور اطلاعیه ای مبنی بر آمادگی برای حملۀ موشکی به پایگاههای نظامی آمریکا، با قطع خط ارتباط نظامی خود با کرۀ جنوبی در مرز این دو کشور، همچنان به این موضع گیری ادامه می دهد. دولت کره می گوید جنگ ممکن است هر لحظه آغاز شود.

این تهدیدها در حالی ادامه دارد که تبلیغات رسانه های کرۀ شمالی برای تهییج احساسات مردم گسترش یافته است. تلویزیون رسمی این کشور ساعاتی پس از پخش اطلاعیۀ دولت مبنی بر حمله به مواضع آمریکا و همسایۀ جنوبی خود، تصاویری از حضور رهبر کرۀ شمالی را در یک رزمایش نظامی به نمایش گذاشت. ضمن آنکه، مقامات دولتی از جمله یکی از سخنگویان دولت، در بیانیه ای که از تلویزیون این کشور پخش می شد، با شور و هیجان فراوانی خطاب به مردم این کشور گفت: “در حال حاضر، جزیرۀ کره به خاطر رفتار آمریکا و عروسک خیمه شب بازی این کشور، در معرض یک جنگ اتمی قرار گرفته است.”

یکی از شهروندان شهر پیونگ یانگ می گوید:“آمریکا چطور جرات می کند به شان و منزلت رهبر عظیم الشان ما توهین کند؟ اگر رهبر ما، کیم جونگ اون، فرمان جنگ صادر کند ارتش و مردم برای از بین بردن پایگاههای آمریکا و اثر یانکی ها از روی زمین آمادگی کامل دارند.”

همزمان با این تبلیغات، ارتش این کشور نیز در مرزهای مشترک با کرۀ جنوبی تقویت شده و تمامی موشک های میان برد و دوربرد کرۀ شمالی به سمت پایگاههای نظامی آمریکا در کرۀ جنوبی نشانه رفته است.

کارشناسان می گویند علیرغم این تهدیدها، کرۀ شمالی فاقد توانایی موشکی برای هدف قرار دادن مواضع نظامی آمریکا در قاره های دیگر از جمله امریکای جنوبی است و تنها می تواند به این اهداف در ژاپن و کرۀ جنوبی دسترسی داشته باشد. با این حال، پنتاگون از تقویت سپر ضد موشکی خود حتی در آلاسکا خبر داده است.

پاتریک ونترل، یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا در برابر تهدیدهای کرۀ شمالی تاکید کرد که دولت این کشور آمادگی دفاع از خود را دارد. وی همچنین از ارادۀ دولت خود برای دفاع از ژاپن و کرۀ جنوبی در برابر هر گونه حملۀ نظامی خبر داد.

تنش جدید ناشی از تهدیدهای نظامی کرۀ شمالی همزمان با فرارسیدن سومین سالگرد غرق شدن ناوچۀ جنگی کرۀ جنوبی است. این ناوچه که در بیست و سوم مارس ۲۰۱۳ غرق شد، به قربانی شدن ۴۶ ملوان ارتش این کشور انجامید. سئول همسایۀ شمالی خود را عامل اصلی غرق شدن این کشتی می داند اما کرۀ شمالی این اتهام را رد می کند. رییس جمهوری کرۀ جنوبی که در این مراسم حضور داشت، در پاسخ به این تهدیدات همسایۀ شمالی خود، از پیونگ یانگ خواست عاقل باشد.

وی گفت:“کرۀ شمالی باید دست از سلاح های اتمی بردارد و به جای این تهدیدات نمایشی، به عنوان عضو یک جامعۀ بین المللی مسوولیت های خود را به عهده بگیرد. این تنها راهی است که به بقای این کشور می انجامد.”

پیونگ یانک در واکنش به این سخنان، از رییس جمهوری کرۀ جنوبی خواسته است تا مراقب زبانش باشد. ضمن انکه دولت این کشور تاکید کرده است از برنامه های اتمی خود و آزمایش های موشکی که افزایش تحریم های سازمان ملل را در پی داشت، دست نخواهد کشد. کرۀ شمالی از ماه دسامبر تاکنون، ۳ آزمایش موشکی انجام داده که آخرین آن در تاریخ دوازدهم فوریه بوده است.

گفتگو با ژلیت موریو، کارشناس امور کره:

“باید امیدوار بود که برخورد نظامی پیش نیاید”

ژولیت موریو روزنامه نگار و کارشناس در امور کره است. ماهنامه ای که شما برای آن می نویسید، در شمارۀ این ماه خود، به برنامۀ هسته ای ایران و کرۀ شمالی پرداخته است. خبرنگار یورونیوز: به عنوان نخستین سوال، به تهدیدات کرۀ شمالی اشاره می کنم. این کشور بعد از هر رزمایش مشترک میان کرۀ جنوبی و آمریکا، این تهدیدات را تکرار می کند اما تهدید مستقیم علیه آمریکا تقریبا تازه است. اینطور نیست؟

ژولیت موریو: “ می توانم بگویم که این نوع تهدیدات تازگی دارد. طی سالیان گذشته، کرۀ شمالی سعی در تحریک همسایۀ جنوبی خود و آمریکا را می کرد اما زمانی هم بود که این کشور آرام گرفت. آنهم پس از پادرمیانی چین که باعث شد کرۀ شمالی به پای میز مذاکره با گروه ۵ بعلاوۀ ۱ بنشیند. حالا اما با یک حرکت و تهدید نظامی جدی روبرو هستیم. از یک سو رهبران کشورهای چین و کرۀ شمالی تغییر کرده اند. گروه جدیدی البته با همان سیاست ها برسر کار آمده اند. کرۀ جنوبی هم رییس جمهور تازه ای دارد. نخست وزیر ژاپن هم تغییر کرده است و به همین دلیل، کیم جونگ اون سعی می کند خودش را به عنوان یک قدرت، موقعیت خود را به آنها نشان دهد. این شرایط نگران کننده هم هست چرا که کیم جونگ اون خوب بلد است از رسانه ها بهره ببرد. برای تثبیت قدرت و موقعیت خود در منطقه او خیلی پیش رفته و باید امیدوار بود که برخورد نظامی پیش نیاید.”

خبرنگار یورونیوز:” در عرصۀ بین المللی، کرۀ شمالی کاملا تنها مانده حتی چین نیز لحن خود را در مقابل این کشور عوض کرده است. واقعا رژیم کرۀ شمالی به دنبال چیست؟

ژولیت موریو: “این رفتار کرۀ شمالی به عنوان یکی از متحدان نزدیک چین، این کشور را در شرایط بغرنجی قرار می دهد. چین از یک سو قصد دارد بیش از پیش به دیگر کشورها در صحنۀ بین المللی نزدیک شود. از سوی دیگر، هرگز کرۀ شمالی را که یکی از متحدان تاریخی خود است، رها نخواهد کرد. کرۀ شمالی تا اینجا نشان داده که دستورات دیکته شده از چین را نخواهد پذیرفت. فکر می کنم که در نهایت چین مجبور به مداخلۀ جدی تری در این جریان شود اما موفق به دیکتۀ سیاست خود به کیم جونگ اون و رژیم پیونگ یانگ نخواهد شد.”

خبرنگار یورونیوز: در برابر این تهدیدات، کرۀ شمالی چه چیزی به دست خواهد آورد؟

ژولیت موریو: “هدفی که دنبال می کند دوگانه است. یکسال پس از به قدرت رسیدن، کیم جونگ اون جوان می خواهد قدرت خود را تثبیت کند و در عرصۀ داخلی خود را به عنوان یک رهبر مقتدر در هدایت مردم کشورش برای مبارزه با امپریالیسم آمریکا نشان دهد. در عرصۀ بین المللی نیز، من فکر می کنم با این روش وی به دنبال داشتن یک گفتگوی دوطرفه با آمریکاست.

هیچ کس واقعا به دنبال اتحاد کره نیست. کرۀ جنوبی مثل المان است که نمی خواهد سطح زندگی اش را تغییر دهد. چین هم مایل به یک کرۀ واحد اتمی و دموکراتیک نیست. ژاپن هم تمایلی به یک کرۀ متحد در پشت دروازه های کشور خود ندارد. در مورد آمریکا هم باید بگویم، با توجه به افزایش قدرت نظامی چین، این کشور مایل نیست که پایگاههای نظامی خود را در اوکیناوا و کرۀ جنوبی از دست بدهد. کیم جونگ اون بر تمام این مسائل آگاه است و به همین دلیل این رفتار را در پیش گرفته است. می توانم بگویم یک نوع بازی برای گول زدن دیگری است.”

ژولیت موریو، از اینکه در این گفتگو شرکت کردید از شما متشکرم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کره شمالی چندین موشک جدید کروز به سمت دریا شلیک کرد

آزمایش موشکی تازه کره شمالی؛ سئول: به همراه آمریکا اوضاع را رصد می‌کنیم

«طاق اتحاد» به فرمان کیم جونگ اون ویران شد