نجات مالی قبرس به چه قیمت؟

نجات مالی قبرس به چه قیمت؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرانجام پس از مذاکراتی طولانی بین دولت قبرس و مقامات اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول طرح نجات مالی این جزیره کوچک تصویب شد.

دولت قبرس در ازای دریافت کمک مالی ۱۰ میلیارد یورویی، متعهد به ایجاد تغییراتی در سیستم بانکی خود شد.

بانک لایکی نیز ورشکسته اعلان می شود و به دو بخش شبه بانک تقسیم شده که به تدریج منحل خواهد شد و بانک قبرس که در آن سپرده های کمتر از ۱۰۰ هزار یورو واریز می شود.

از سپرده های بیش از ۱۰۰ هزار یورو نیز ۳۰ درصد مالیات دریافت خواهد شد. اما این موضوع هنوز قطعا تایید نشده است.

وضع مالیات بر درآمد شرکتها بین ۱۰ تا ۱۲.۵ درصد، تسریع روند خصوصی سازی و مبارزه با پول شویی از دیگر مواردی است که دولت قبرس متعهد به اعمال آنها شده است.

گفتگو با دانیل گروس، مدیر مرکز مطالعات اروپایی

یورونیوز: در استودیوی یورونیوز در بروکسل با دانیل گروس، مدیر مرکز مطالعات اروپایی هستیم. بازار معاملات علیرغم اینکه به گونه ای بیسابقه، یکی از بانکهای معتبر قبرس تعطیل شده در مورد توافق مالی با قبرس واکنش مثبت نشان داده است. در این گام چه می بینید؟

دانیل گروس:” فکر می کنم مردم تا بحال متوجه شده اند که اگر بانکی در زحمت بیفتد، این مشکل اعتبار دهندگان به بانک است و نه دولت. این اصل جا افتاده و بازار معاملات نسبت به آن نظر مساعد نشان داده است.”

یورونیوز: دولت قبرس نتوانست از ضربات مالی به پس اندازهای کلان بویژه پس انداز روسها جلوگیری کند. اما با توجه به شرایط مشابهی که در برخی دیگر کشورها مثل لوکزامبورگ وجود دارد، احتمال بروز مشکلات مشابه چقدر است؟

دانیل گروس:” احتمال سرایت این مسئله به آنها اندک است. مورد قبرس از چند جنبه خاص خودش است. لوکزامبورگ هم بانکهای بسیار بزرگی دارد اما از یک جهت با قبرس فرق دارد و آن اینکه بانکهای این کشور متعلق به بانکهای دیگری در منطقه یورو هستند. بنابراین دولت این کشور را نمی توان در مقام مسئولیت اینگونه مسائل قرار داد. پس انداز کنندگان در کشورهای بزرگی مثل ایتالیا و اسپانیا هم نباید نگران باشند چون مسئله قبرس به آنجا سرایت نخواهد کرد.”

یورونیوز: ممکن است این جریان به سود منطقه یورو باشد، اما برای اقتصاد و مردم قبرس گران تمام می شود. در واقع تنها چیزی که گروه سه گانه وام دهندگان بین المللی گفتند این بود که مردم باید انتظار اقدامات ریاضتی، رکود و بیکاری داشته باشند. بنابر این سیاست آلمان دوباره چیره شد؟

دانیل گروس:” این در میان راه حلهای دردناک از همه ملایمتر بود زیرا با توجه به آنکه ضررهای مالی اکنون بر شانه اعتبار دهندگان بانکها سنگینی می کند، مردم قبرس نباید با پرداخت مالیات بیشتر این ضررها را جبران کنند. در اینکه اقتصاد افت خواهد کرد و مردم بیکار خواهند شد تردیدی نیست. سیاستهای بازرگانی این کشور تخریب شده و مدتها طول خواهد کشید تا به حال عادی بازگردد.”

یورونیوز: ما شاهد خشم مردم در خیابانها و شعار های ضد آلمانی بوده ایم…

دانیل گروس:” فکر می کنم مسئولیت عمده این وضع متوجه دولت قبرس است که از وام دهندگان بین المللی و آلمان غولهایی ساخته است که می خواهند مردم قبرس را متضرر کنند در حالیکه عکس آن درست است.”

یورونیوز: منظورتان این است که این توافق می توانست بدون اینهمه دردسردر نخستین اجلاس وزرای منطقه یورو صورت گیرد؟

دانیل گروس:” لازم بود که قدری جار و جنجال راه انداخت که قبرس بتواند بگوید ما به اینها “نه” گفتیم. البته پارلمان قبرس نشان داد که می تواند “نه” بگوید، اما بعد از آن فکر کرد که در اینصورت هزینه اقتصادی آن بالا خواهد بود. بنابراین آخرالامر توافق کردند که با راه حلی که کمترین ضرر را دارد توافق کنند.”

یورونیوز: با این راه حل بر آینده یک اتحادیه بانکی و مالیات دهندگانی که می بینند با پول آنها بانکها نجات پیدا می کنند، مهم خواهد بود؟

دانیل گروس:” در آینده، بانک مرکزی اروپا مسئول نظارت بر بانکها خواهد بود و در جریان جزئیات مذاکراتی از این قبیل قرار خواهد گرفت. این اطلاعات در اختیار وام دهندگان سه گانه بین المللی قرار خواهد گرفت و خواهند گفت “ تحت این شرایط، می توانیم طرح اتحادیه بانکی را دنبال کنیم چون خطر آن برای ما( مالیات دهندگان آلمانی) کمتر خواهد بود.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غزه در آستانه قحطی؛ کشتی کمک‌رسانی از قبرس به راه افتاد

قبرس در عملیات مشترک با موساد ۲ ایرانی را به اتهام برنامه‌ریزی برای قتل تجار اسرائيلی بازداشت کرد

جمهوری خودخوانده قبرس شمالی در واکنش به ادعای موساد علیه ایران: بی‌اساس و شرارت‌بار است