شیرین عبادی: دستگاه قضایی ایران استقلال خود را از دست داده است

شیرین عبادی: دستگاه قضایی ایران استقلال خود را از دست داده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جایزه سال ۲۰۱۲ ساخاروف برای آزادی اندیشه، روز بیست و دوم آذرماه طی مراسمی در پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه به نمایندگان نسرین ستوده، وکیل مدافع زندانی در ایران و جعفر پناهی، کارگردان ایرانی اهدا شد.

شیرین عبادی، دارنده جایزه صلح نوبل، به همراه دکتر عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان و فعال حقوق بشر مقیم پاریس، به نمایندگی از نسرین ستوده این جایزه را دریافت کرد.

طی سفر خانم عبادی به استراسبورگ، حسین علوی، خبرنگار بخش فارسی یورونیوز با وی در باره تاثیر این جایزه و وضعیت حقوق بشر در ایران گفتگویی اختصاصی انجام داد که متن آن در پی می آید:

یورونیوز: اهدای جایزه حقوق بشر آندره ساخاروف از طرف اتحادیه اروپا به خانم نسرین ستوده و آقای جعفر پناهی چه پیامی و چه تاثیری برای ایران دارد؟

شیرین عبادی: پیامش این است که دنیا متوجه مبارزات مسالمت آمیز مردم برای دستیابی به دموکراسی و حقوق بشر است و همچنین مساله مهم این است که به جهان نشان می دهد چگونه در ایران آزادی های فردی و سیاسی محدود شده تا حدی که کارگردانی معروف برای اینکه می خواسته فیلمی بسازد، قبل از اینکه فیلم بسازد و حتی اینکه اکران بشود، دستگیر می شود و او را به حبس طویل المدت محکوم می کنند و همچنین خانم نسرین ستوده، وکیل دادگستری بخاطر دفاع از موکلینش به شش سال حبس و بیست سال محرومیت از شغل وکالت محکوم می شود. این نشان می دهد که در ایران چه می گذرد.

یورونیوز: شما دو سال قبل، در مصاحبه ای با یورونیوز داشتید، تاکید داشتید که غرب به موازات برنامه هسته ای ایران، به مساله حقوق بشر در ایران و امنیت مردم ایران هم توجه بکند. چه انتظاری از اتحادیه اروپا بویژه دارید؟

شیرین عبادی: اتحادیه اروپا باید لیست افراد مورد تحریم به دلیل نقض حقوق بشر را افزایش بدهد. همچنین باید سراغ تحریم هایی بروند که به مردم صدمه نزنند بلکه باعث تضعیف حکومت بشود. پیشنهاد مشخص من این است که دولت ایران نتواند از ماهواره های اروپایی برای نفرت پراکنی و دروغ گفتن سوء استفاده کند و همچنین در انتخاباتی که پیش روست، از سوی اتحادیه اروپا نمایندگانی برای نظارت بروند.

یورونیوز: در ماه گذشته، مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نویس ایرانی در زندان و در جریان بازجویی، در افکار عمومی ایران و جهان بعنوان یک مورد بسیار بدیهی از نقض حقوق بشر تلقی شد و ابتدا باعث پیگیری مقدماتی دستگاه قضایی هم شد. اما ظاهرا این پرونده در حال تبدیل و خلاصه شدن به تخلف یک مامور دولتی است. چگونه می توان دستگاه قضایی ایران را مجاب به پاسخگویی کرد؟

شیرین عبادی: مهمترین مساله این است که دستگاه قضایی ایران استقلال خودش را از دست داده است و به اداره ای از وزارت اطلاعات تبدیل شده است. متاسفانه ماموران امنیتی هر آنچه دیکته می کنند، قضات مسئول رسیدگی به این نوع پرونده ها، آنها را امضا و اجرا می کنند. مساله مهم این است که استقلال قوه قضاییه را به آن برگردانیم و این امکان پذیر نیست مگر آنکه ساختار قانونی این قوه تغییر پیدا کند.

*یورونیوز: سرنوشت ماموریت آقای احمد شهید بعنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل همچنان ناروشن است برای اینکه مقامات جمهوری اسلامی هنوز اجازه دیدار ایشان از ایران را نداده اند. سازمان ملل چه تدابیر دیگری در این زمینه می تواند داشته باشد؟ *

شیرین عبادی: سازمان ملل بخوبی متوجه شده است که دولت ایران با ندادن ویزای ورود به آقای شهید، در واقع حقایقی را می خواهد پنهان کند. یکی از این حقایق، نوع انتخاباتی است که در ایران برگزار می شود و دولت ایران ژست دموکراتیک می گیرد که ما انتخابات آزاد داریم. نمایندگانی بایستی بروند موقع انتخاباتی که در پیش است و بررسی کنند ببیند که آیا انتخابات ریاست جمهوری با ضوابط انتخابات آزاد، سالم، عادلانه که مورد تصویب اتحادیه بین المجالس قرار گرفته بود و دولت ایران هم آن را قبول دارد و همچنین با موازین حقوق بشر که دولت ایران کنوانسیون های آن را قبول کرده، انطباق دارد یا خیر.

یورونیوز: در زندانهای ایران، علاوه بر روزنامه نگاران، وکلا، فعالان حقوق بشر صاحب نام مانند خانم ستوده و آقایان عبدالفتاح سلطانی، احمد زیدآبادی، عیسی سحرخیز و محمد صدیق کبودوند، دهها زندانی سیاسی گمنام دیگر نیز هستند که بنا به گفته فعالان حقوق بشر، خود و خانواده هایشان تحت فشارهای شدیدی هستند. در مورد این گروه از زندانیان، مدافعان حقوق بشر و مجامع بین المللی چه فکر می کنند، چه تدابیری دارند؟

شیرین عبادی: می بایستی اسامی اینها را تکرار کرد و از نقاط مختلف و از هر جهت مورد حمایت قرار بگیرند، از جمله جوایزی که می تواند به آنها تعلق بگیرد که به این صورت اینها زیر نورافکن خبری بیایند. یکی از افرادی که در گمنامی به سر می برد و از او صحبتی نیست و در بدترین شرایط است، آقای جاوید هوتن کیان، وکیل اصلی سکینه (محمدی) است که به سنگسار محکوم شده بود و بر اثر فشارهای بین المللی خوشبختانه حکم سنگسار او اجرا نشده اما وکیل اصلی او یعنی آقای جاوید هوتن کیان که به شش سال حبس محکوم شده، بیش از دو سال است که در زندان تبریز است و تحت شدیدترین فشارهای جسمی و روحی قرار گرفته است. از این وکیل شجاع حمایت کنید.

یورونیوز: بنابر گزارش های رسمی جمهوری اسلامی ایران، آمار اعدام در ایران در سال جاری بویژه به جرم قاچاق مواد مخدر بسیار بالاست (بیش از 200 نفر از فروردین ماه جاری). فعالان حقوق بشر همواره اظهار نگرانی کرده اند که در پوشش این اتهام، برخی مخالفان سیاسی نظام هم ممکن است مشمول مجازات اعدام شده باشند. شورای حقوق بشر سازمان ملل و دیگر مجامع بین المللی تا چه حد از این مساله آگاهند؟

شیرین عبادی: متاسفانه تعداد زیادی از اعدامها بدون اینکه آنها را علنی بکنند، صورت می گیرد. آیا آنها واقعا قاچاقچی بوده اند یا اینکه مخالفین هم جزو آنها بوده اند؟ ما به اینگونه اعدامها اعتراض داریم و اعتراض مهمتر ما به قوه قضاییه است که چرا چنین محاکماتی را غیرعلنی برگزار می کنید. چنانکه دو ماه قبل از پزشکی قانونی خبر رسید که چهار زن سنگسار شده اند و جسد آنها در پزشکی قانونی دیده شده است. اینها کی سنگسار شده اند؟ چگونه محاکمه شده اند؟ آیا اساسا چنین مجازاتهایی قابل اجرا در قرن بیست و یکم هست؟ اینها سوالاتی است که حقوقدانان ایرانی مطرح می کنند و متاسفانه حکومت هیچ جوابی برای آنها ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بهمن کشاورز حقوقدان سرشناس ایرانی در ۷۵ سالگی درگذشت

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد