بهمن کشاورز حقوقدان سرشناس ایرانی در ۷۵ سالگی درگذشت

بهمن کشاورز حقوقدان سرشناس ایرانی در ۷۵ سالگی درگذشت
Copyright عکس از ایرنا
Copyright عکس از ایرنا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بهمن کشاورز وکیل دادگستری و حقوقدان شناخته‌شده در ایران سه‌شنبه ۳ اردیبهشت در بیمارستان مهرداد تهران به دنبال سکته قلبی درگذشت. از او میراثی از کتاب‌های حقوقی به جای مانده است.

آگهی

بهمن کشاورز، حقوقدان سرشناس روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت در ۷۵ سالگی درگذشت. او در بیمارستان مهرداد تهران دچار سکته قلبی شد. بهمن کشاورز ۲ فرزند دارد که هر دو آنها وکیل دادگستری هستند. او پیش از این گفته بود که «هرگز به فکر رفتن از ایران نیفتادم. علاقه به ایران در فرزندانم هم به همین شدت است.»

نام بهمن کشاورز در ایران بیش از مبحث وکالت به دو صفت دیگر نیز شناخته می‌شود: پیگیری‌های او در امور صنفی وکلا و یادداشت‌های حقوقی و آگاهی‌بخش در حوزه حقوق مدنی در روزنامه‌ها و رسانه‌های ایران.

پرونده دوره شهرداری کرباسچی و بهمن کشاورز

همکاری بهمن کشاورز به ویژه در پیشبرد مباحث حقوق شهروندی و نگارش یادداشت‌ها برای مطبوعات دوم خردادی بارز بود. نام او آنطور که خودش نیز در گفت‌وگویی به آن اشاره داشته در پرونده وکالت موکلش غلامحسین کرباسچی، شهردار وقت تهران در سال ۷۶ مطرح شد. البته کشاورز وکالت این پرونده را به همراه مسعود حائری دیگر وکیل دادگستری بر عهده داشت.

بهمن کشاورز در سال‌های ۸۴ تا ۹۰ و ۹۲ تا ۹۶ رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران بود. وی درس‌آموخته مدارس شناخته‌شده‌ای چون البرز و دارلفنون بود. او بعدتر تحصیلات کارشناسی را در رشته قضایی در دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد را در رشته‌های حقوق خصوصی و جزا در دانشگاه شهید بهشتی (دانشگاه ملی سابق) به پایان رساند.

«تا همین اواخر خواب امتحان جبری را می‌دیدم که برایش آماده نبودم»

او در گفت‌وگویی به روزنامه شرق درباره چرایی انتخاب رشته حقوق گفته بود: «تنها چیزی که در آن خوب بودم مباحث ادبی بود و درس‌هایی که در آن مشکل داشتم ریاضی و فنی بودند. تا همین اواخر خواب امتحان جبری را می‌دیدم که برایش آماده نبودم.»

آخرین مطلبی که از او در کانال تلگرامی‌اش به یادگار مانده درباره اخلاق حرفه‌ای وکیل در ارتباط با مردم و جامعه است.

او در واپسین پاراگراف این یادداشت نوشته بود: «سخن پایانی اینکه اگر بپذیریم همگان حق دفاع دارند – که دارند و باید بپذیریم- آنگاه به این نتیجه می رسیم که وکیل باید تا جایی که ممکن است، دستی را که برای کمک به سوی او دراز می شود بگیرد، مگر در یک مورد و آن موردی است که وکیل نسبت به آن ذهنیت منفی دارد و بیم آن می رود که این ذهنیت منفی او را در مرحله ای از دفاع، از به کار گرفتن تمام توانش برای دفاع از موکل باز دارد. والله اعلم.»

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

«نظامی بودم به تیم هسته‌ای سلام نظامی می‌دادم»

بهمن کشاورز پس از انجام مذاکرات هسته‌ای تیم مذاکره کننده ایران گفته بود: «اگر نظامی بودم، در حالت خبردار به تیم هسته‌ای کشورم سلام نظامی می‌دادم.»

پدر بهمن کشاورز نیز در تاریخ سیاست ایران چهره شناخته شده ای است. کریم کشاورز نویسنده و مترجم و از اعضای کمیته مرکزی حزب توده ایران در دهه ۲۰ و ۳۰ شمسی بود.

بهمن کشاورز مباحث مختلفی درباره اخلاق حرفه‌ای در وکالت برای دانشجویان و دانش‌آموختگان وکالت مطرح کرد. از این وکیل دادگستری کتاب‌های متعددی در حوزه حقوق به یادگار مانده است.

بیشتر بخوانید:

یک وکیل دادگستری به یورونیوز: اعتراف‌ تلویزیونی وجاهت قانونی ندارد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وکیل و خانواده موسس عرفان حلقه: ادامه زندان محمدعلی طاهری غیرقانونی است

نعمت احمدی در گفت‌وگو با یورونیوز: بهاییت دین غیر رسمی است نه دین مجرمانه

شیرین عبادی: دستگاه قضایی ایران استقلال خود را از دست داده است