میراث و دستاوردهای باراک اوباما

میراث و دستاوردهای باراک اوباما
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شبهای چهارم و پنجم نوامبر سال ۲۰۰۸، شمار زیادی در مناطق مختلف شیکاگو جمع شدند و پیروزی باراک اوباما، نامزد دموکرات را جشن گرفتند. رویدادی تاریخی و نخستین رییس جمهور سیاپوست آمریکا که با دلی پر امید به آینده نظر دوخته بود، گفت: «امشب و در این لحظه تعیین کننده و به واسطه انتخابات، تغییرات در حال رخ دادن است.»

اما خوشحالی و شادی واقعیت را پنهان نمی‌ساخت و در فردای آن، روزهای سختی در انتظار او بود.

در پایان سال ۲۰۰۸، بحران، اقتصاد آمریکا را به زانو درآورد. بحران وام‌ها و ورشکستگی برادران لیمن کشور را در آستانه رکود قرار داد. نماد‌ها و نشانه‌های رفاه اقتصادی یک به یک رنگ باختند. صنعت خودروسازی هم با کاهش ۴۰ درصدی در فروش عملا در سراشیبی سقوط قرار گرفته بود.

یک سال بعد اوباما شصت میلیارد دلار برای نجات صنعت خودروسازی اختصاص می‌دهد و موجب بقای یک میلیون فرصت شغلی در این زمینه می‌شود. او در آن زمان گفت: «امروز برای نخستین بار از سال ۲۰۰۴، تمام سه تولید کننده خودرو به سود دهی رسیده‌اند.»

او که از ابتدای بحران اقتصادی بر آن بود تا در برابر سوء استفاده‌های موجود از وال استریت بایستد، گفت: «با اصلاحاتی که امروز پیشنهاد می‌کنیم. بر آن هستیم تا قوانین و مقرراتی را به اجرا گذاریم که به بازارها اجازه می‌دهد تا نوآوری‌ها را تشویق کند و مانع از سوء استفاده از بازار شود.»

اما نفس گیر‌ترین مبارزه سیاسی اوباما را باید اصلاحات در قانون بیمه خدمات درمانی دانست. آنچه براستی جامعه آمریکا را دو پاره کرد و با مخالفت جدی جمهوریخواهان روبرو شد. گرچه آن‌ها نتوانستند آن را لغو کنند اما دست کم از اهمیت و ارزش آن کاستند. باراک اوباما در ارتباط با این قانون گفت:«امروز پس از نزدیک به یک قرن تلاش، پس از بیش از یک سال بحث و گفتگو اصلاحات در بیمه خدمات درمانی به یک قانون در آمریکا تبدیل می‌شود.»

آقای اوباما نخستین رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا که نظر مساعد خود را با حق ازدواج همجنسگرایان اعلام کرده است. او گفت: «برای من شخصا مهم است که نظرم را بگویم. فکر می‌کنم زوج‌های همجنس باید بتوانند با یکدیگر ازدواج کنند.»

در ابتدای دوره ریاست جمهوری، نخستین قانونی که به امضای او رسید، حق زنان در دریافت دستمزدی برابر با مردان در ازای کاری برابر بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معترضان به جنگ غزه مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی با حضور بایدن، اوباما و کلینتون را مختل کردند

ترامپ: من انتخاب نشوم در آمریکا حمام خون به راه می‌افتد؛ پنس:از ریاست‌جمهوری دوباره او حمایت نمی‌کنم

مجلس نمایندگان آمریکا طرح اجبار مالک چینی به واگذاری تیک‌تاک را تصویب کرد