گفتگو با شهردار پالرمو، شهر «امید» و «مافیا»

گفتگو با شهردار پالرمو، شهر «امید» و «مافیا»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لئو لوکا اورلاندو سیاستمدار معروف سیسیل پس از مدت‌ها و این بار بعنوان شهردار به پالرمو بازگشته است. او در انتخابات شهرداری‌ها در ماه مه ۷۲ درصد آرا را بدست آورد. این سومین باری است که اورلاندو شهردار پالرمو می‌شود. در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۹۰ میلادی زمانیکه پالرمو با بحران اقتصادی شدیدی روبرو بود لئولوکا با تکیه بر پشتیبانی مردم به شهر رونق بخشید. او بازگشت دوباره به پالرمو را اینگونه برای ما توصیف می‌کند:

لئولوکا اورلاندو: «من سرشار از انرژی هستم و دوست دارم در مورد تاریخ شهرم بنویسم. به همین خاطر رم را ترک کردم و دوباره به پالرمو بازگشتم.»

یورونیوز: موفقیت خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

لئولوکا اورلاندو: «فکر می‌کنم مردم به نامزد شدن من بعنوان مبارزه ای با نخبه گرایی نگاه کردند. دراین شرایط چیزی که اهمیت دارد پرداختن به نیازهای مردم و پیدا کردن راه حلی برای مشکلات پالرمو است، نه رفتن به یک کنج خلوت و آرامش را برگزیدن.»

یورونیوز: در انتخابات اخیر شهرداریها احزاب بزرگ شکست خوردند. این برای ایتالیا چه مفهومی دارد؟

لئو لوکا اورلاندو: «این شکستی برای تمام احزاب بود نه تنها برای احزاب بزرگ. حزب من (ایتالیا د ولوری) که از من حمایت زیادی کرد خودش فقط ۱۱ درصد آرا را در پالرمو بدست آورد. حزب چپ و یا حزب سیلویو برلوسکونی هم بترتیب فقط ۸ و ۹ درصد رای آوردند. این یک بحران بزرگ برای احزاب سیاسی است و معنایش این است که آن‌ها نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید نیاز‌ها و مشکلات مردم را درک کنند.»

یورونیوز: «امید» و «مافیا» دو وجه مشخصه شهرپالرمو هستند. بیست سال پیش و بعد از حمله معروف «کاپاچی» که به مرگ قاضی «جیووانی فالکونه» انجامید، مذاکرات بین دولت و مافیا آغاز شد. بنظر شما آیا این مذاکرات هنوز ادامه دارند؟

لئو لوکا اورلاندو: «خوب شد که مذاکره کردیم. قبل از بهار پالرمو و درست بعد از مرگ قاضی فالکونه هیچ مذاکره‌ای نبود… در آن شرایط ما شهرداری مثل
ویتو چیانچیمینو را داشتیم که حاضر به مذاکره کردن با مافیا نبود. او با مافیا مذاکره نمی‌کرد برای اینکه خودش هم جزء آن‌ها بود. بعد این جامعه و مردم بودند که از همین جا، از همین میدان و از جلوی کاخ دادگستری و از کلیسا مقاومت را شروع کردند و واکنش‌ها شکل گرفت. بنابراین مافیا مجبور شد مذاکره را آغاز کند. بخاطر همین است که بنظر من وقتی بین دولت و مافیا مذاکره‌ای صورت می‌گیرد به این معنی است که دولت در حال مبارزه با مافیاست.»

یورونیوز: پیش تر‌ها فضای سیسیل بگونه‌ای بود که حضور مافیا در آن جنبه‌ای مشروع داشت. چیزی که امروز دیگر مصداق ندارد ولی مافیا و فرهنگ مافیایی هنوز از بین نرفته است. برای پیروزی بر مافیا امروز ما به چه چیزی نیاز داریم؟

لئو لوکا اورلاندو: «امروز شاید مبارزه با مافیا کم خطر‌تر از گذشته باشد. منظورم خطر جانی است ولی با این حال کماکان مبارزه‌ای بسیار دشوار است. برای اینکه دیگر مافیا بدنبال کنترل فیزیکی و تسلط سرزمینی نیست. مافیا امروز بدنبال احاطه بر امور مالی و بر رسانه هاست. اگر بانک‌ها، بازرگانان و دولت نمی‌ فهمند که حتی پول هم می‌تواند بوی گند بدهد خوب خیلی راحت این نظر در جامعه پخش می‌شود که همه چیز درست است. مردم بخود می‌گویند حتی بانکی که به من برای خریدن خانه و یا تاسیس شرکت وام می‌دهد، به اینکه مبداء این پول‌ها کجا هستند توجه نمی‌کند… خوب چرا من توجه بکنم.. بمن هم ربطی ندارد.»

یورونیوز: چرا در ایتالیا سیاستمداران حتی وقتی پرونده قضایی دارند هم کنار نمی‌کشند درحالیکه درجاهای دیگر اروپا صرفا بخاطر یک مدرک دکترای مورد دار، سریعا از قدرت کنار می‌روند؟

لئو لوکا اورلاندو: «دلیل اینکه ایتالیا با بقیه اروپا در یک راستا حرکت نمی‌کند همین مسئله است. بنظرم ایتالیا کاملا با تمدن نشده برای اینکه اگر درمورد ملاقات یک سیاستمدار با یک عضو مافیا تحقیقاتی انجام شود اولین واکنش او چه خواهد بود؟ او مصاحبه‌ای ترتیب می‌دهد و خواهد گفت: «بله. درست است. من با یک عضو مافیا ملاقات کردم ولی اینکه جرم نیست. من به دستگاه قضایی اطمینان دارم». یعنی چه که من به قوه قضاییه اطمینان دارم؟ در چنین شرایطی شما سیاستمداران باید برگردید خانه… استعفاء دهید…. طبق قانون اساسی باید به قوانین بطور کامل احترام گذاشت، مرتکب جرم نشد و نظم و شرافت را رعایت کرد. چیزی که احزاب سیاسی ایتالیا ندارند بعقیده من مقررات اخلاقی است. واقعا شرمنده هستم. من پیش نویس طرحی را تقدیم پارلمان کردم که طبق آن افرادی که از نظر مردم مجرم هستند اجازه ورود به خانه ملت را پیدا نکنند. واقعا جالب است آیا باید برای این مسئله بدیهی اخلاقی هم قانون وضع کرد!»

یورونیوز: در سال ۱۹۹۶ از شما هم تحقیقاتی بعمل آمد چون یکی از اعضای سابق مافیا که در آنزمان به پلیس پیوسته بود ادعا کرده بود شما از مافیا پول گرفته‌اید.

لئو لوکا اورلاندو: «به هیچ وجه مورد بازجویی قرار نگرفتم.»

یورونیوز: آخرش معلوم شد که مشکلی نداشته‌اید ولی من می‌خواهم بدانم که درطول دوران فعالیت سیاسیتان آیا هیچوقت با مافیا تماسی نداشته‌اید؟

لئو لوکا اورلاندو: «اولا من هیچ رابطه‌ای با مافیا نداشته‌ام. دوما، از‌‌ همان ابتدای فعالیت سیاسی من بار‌ها تاکید کرده‌ام که هیچ نقطه مشترکی بین من و مافیا وجود ندارد به همین دلیل مافیا حتی سعی هم نکرد به من نزدیک شود. در سال ۱۹۸۵ اولین باری که بعنوان شهردار پالرمو انتخاب شدم بزرگ‌ترین پرونده علیه مافیا را دادگاه به جریان انداختم که دو سال طول کشید. در واقع یک دعوی مدنی را در دادگاه کیفری بجریان انداختم. پیشینه من، مافیا را واداشته که همواره فاصله خود را با من حفظ کنند. البته این به این معنی نیست که آن‌ها هیچوقت سعی نکرده‌اند با آدمهای خودشان به مجموعه تحت نظر من نفوذ کنند.»

یورونیوزر: آیا چنین مسئله‌ای اتفاق افتاد؟

لئو لوکا اورلاندو: «بله. بار‌ها ولی عکس العمل من خیلی ساده بود. من دست آن‌ها را از شهرداری کوتاه کردم و همه قراردادهای شرکتهایی را که گمان می‌کردم ممکن است مافیا پشت آن باشد لغو کردم.»

یورونیوز: پالرمو شهر مافیا و امید است. لوکا اورلاندو آرزوی شما برای آینده پالرمو چیست؟

لئو لوکا اورلاندو: «می‌خواهم پالرمو را به شهروندانش بازگردانم. می‌خواهم با همه روابط اقتصادی، مالی و فرهنگی ای که دارم به این شهر کمک کنم. با آدمهایی که در سطح ملی و بین المللی می‌شناسم امیدوارم بار دیگر پالرمو به دوران طلایی بازگردد. در سالهای گذشته پالرمو، حتی برای مافیا تبدیل به شهری کمرنگ شده است . فعالیتهای جنایی این شهر مربوط به گذشته است. آرزو دارم پالرمو بخاطر قابلیت‌ها و جذابیت‌ها یی که دارد بر سر زبان‌ها بیفتند نه بخاطر سابقه مافیا دراین شهر.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنجال در ایتالیا بر سر تعطیلی یک مدرسه برای عید فطر

سالی یک میلیون یورو در حوض ترِوی رم؛ سکه‌هایی که گردشگران در آب‌نماها می‌ریزند کجا می‌رود؟

شکاف بین راست‌های افراطی برای انتخابات اروپا؛ اختلاف‌ها بر سر چیست؟