سارایوو بیست سال پس از نخستین شلیک

سارایوو بیست سال پس از نخستین شلیک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگوین، روز ششم ماه آوریل، بیستمین سالگرد واقعه ای است که بسیاری از ساکنان این شهر هرگز نمی خواستند آن را شاهد باشند.

با آغاز محاصره سارایوو، طولانی ترین جنگ تاریخ مدرن و نماد غمبار جنگ هایی که پس از فروپاشی اتحاد یوگسلاوی درگرفت، شروع شد.

در لوح یادبودی بر روی پلی در سارایوو، به اولین قربانی که بر اثر شلیک یک تک تیرانداز در روز پنجم آوریل سال ۱۹۹۲میلادی جان باخت، ادای احترام شده است.

بمدت سه سال و نیم پس از همین حمله، نیروهای صرب بوسنی تحت حمایت توپخانه ارتش یوگسلاوی سابق، شهر را آتش باران می کردند. ارتباط سارایوو با جهان خارج قطع شد و تک تیراندازان صرب، غیرنظامیان را عمدا به گلوله می بستند. تعلل بین المللی در حل این مناقشه در جریان محاصره سارایوو هنوز هم موضوع بحث هایی شدید و پراز احساس است.

در پایان سال ۱۹۹۵ میلادی، توافق صلح دیتون، پایانی براین جنگ نهاد اما نتوانست به جدایی فزاینده قومی و ملی که همچنان این کشور چهار میلیونی حوزه بالکان را اسیر خود ساخته است، پایان بدهد.

امروز بوسنی هرزگوین که قرار بود فدراسیونی سه قومی باشد، عملا به دو بخش تقسیم شده است: فدراسیون مسلمان ها و کروات ها، و جمهوری خودخوانده صربهای بوسنی موسوم به صربسکا. حتی سارایوو نیز یک شهر تقسیم شده است. بخش شرقی آن به این جمهوری خودخوانده تعلق دارد.

اینک میلوراد دوریک، رییس این جمهوری خودخوانده که زمانی خود چهره ای میانه رو بود، به دلایل مختلف از جمله درخواست برپایی همه پرسی استقلال صرب های بوسنی و نیز خودداری از برسمیت شناختن کشتار معروف سربرنیتسا مورد انتقاد است. در جریان آن کشتار، هشت هزار مسلمان قربانی شدند.

مصطفی سریچ، مفتی اعظم بوسنی در گفتگویی با خبرنگار اعزامی یورونیوز گفت: “بعد از توافق دیتون، سریعتر از هر منطقه دیگری در جهان مسیر بازسازی را شروع کردیم. اما وقتی یک گام به جلو می گذارید، نیروهایی هستند که می آیند و همه ما را به عقب می رانند. و بعد باید از نو بنشینیم و پرسش هایی را که قبل از کشتار سال های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ پاسخ می دادیم، دوباره توضیح بدهیم. شما چطور می توانید شخصی را ببخشید اگر برای بی رحمی هایش درخواست بخشش نکند؟ از ما خواسته شده حتی بدون اینکه آنها به اشتباهشان اذعان کنند، آنها را ببخشیم.”

بخشش، آشتی و بازسازی، سه واژه ای است که دو دهه پس از آغاز جنگ، عملا در بوسنی محقق نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا فرزندان رهبر سیاسی صرب‌های بوسنی را تحریم کرد

نسل‌کشی سربرنیتسا؛ ۳۰ «تُرک مسلمان» بوسنیایی در پوتوچاری به خاک سپرده شدند

تنش در بالکان؛ رهبر صرب‌های بوسنی اقتدار و مشروعیت نماینده عالی جامعه بین‌الملل را به چالش کشید