دنیس راس: عملیات نظامی در ایران به عنوان"یک احتمال"

دنیس راس: عملیات نظامی در ایران به عنوان"یک احتمال"
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موضوع برنامه هسته ای ایران پس از اعلامیه اخیر جانشین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با چرخش تازه ای روبرو شده است. او روز چهارشنبه در بازگشت از ایران گفت که ایران تعهد کامل خود را برای حل مسائل باقیمانده ابراز داشته است. اما هنوز اغلب ناظران دولت ایالات متحده آمریکا به این قول با دیده تردید می نگرند. از جمله دنیس راس مشاور پیشین رئیس جمهور اوباما در مسائل ایران و خاور میانه، که در ماه نوامبر 2011 با استعفایی مجادله آمیز از پست خود کناره گیری کرد.

فریبا مودت خبرنگار بخش فارسی یورونیوز در این زمینه با وی گفتگو کرده است.

یورونیوز: شما به عنوان دستیار و مشاور سه رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه خدمت کرده اید. چه خواهد شد اگر ایران دارای سلاح اتمی باشد؟

دنیس راس: “اگر ایران این سلاح را داشته باشد، آنگاه شما می توانید شرط ببندید که همسایگان ایران نیز به دنبال کسب این سلاح خواهند رفت. این فکر که در منطقه ای مانند خاورمیانه که مناقشات محلی متعددی وجود دارد، همه کشورها باید سلاح هسته ای داشته باشند، چیزی در حد ایجاد یک جنگ هسته ای است. این “جنگ سرد” نیست که در آن هر یک از دو طرف با داشتن نوعی از ارتباط، بتواند به یک معنا با دیگری توازن برقرار کند. این منطقه ایست که در آن یک مناقشه محلی میتواند به سادگی و به سرعت تشدید شود. در این جا کشورها از ارتباط کاملی با هم برخوردار نیستند. از آگاهی کامل به معنای اطلاعات طبقه بندی شده نیز برخوردار نیسند و می توانند به نتایج غلطی برسند. هرگاه شما خاورمیانه ای با کشورهای متعدد مجهز به سلاح هسته ای داشته باشید، چشم انداز یک جنگ هسته ای بسیار قوت می گیرد، که این فاجعه ای برای جهان خواهد بود.”

یورونیوز: اگر تحریم ها موثر نباشد، آیا به عملیات نظامی علیه ایران متوسل خواهید شد؟

دنیس راس: “قطعا این یک احتمال خواهد بود. اجازه بدهید اینطور توضیح بدهم: اگر ایران سلاح هسته ای داشته باشد و زندگی شما با دغدغه روزانه یک جنگ هسته ای در خاورمیانه بگذرد، فکر می کنم به سود هرکسی است که از بروز این فاجعه اجتناب کند.”

یورونیوز: آقای راس! در مجموع تا چه اندازه حمایت وفادارانه شما از اسراییل، سیاست های دولت آمریکا در قبال ایران و خاورمیانه را تحت تاثیر قرار داده است؟

دنیس راس: “واقعا فکر نمی کنم که مسئله مربوط به تاثیر گذاری بر سیاست دولت آمریکا در قبال ایران باشد. سیاست دولت آمریکا در مورد ایران بر پایه این واقعیت استوار است که این کشور موضوع شش قطعنامه شورای امنیت مبنی بر درخواست اجرای وظایف بین المللی خود در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و یازده قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در همین زمینه است. بنابراین نقطه عزیمت سیاست آمریکا در قبال ایران و در تعامل با ایران، بر واقعیت رفتار خود ایران تنظیم شده است و من نیز حمایت ها و پیشنهاداتی را در همین چارچوب به پیش برده ام.”

یورونیوز: شما پرسش های گزارش آژانس بین المللی را برجسته کرده اید، اما همین چهارشنبه جانشین مدیر کل آژانس گفت: “ایران تعهد کامل خود را برای حل مسائل باقیمانده ابراز داشته است“، بنابراین برای هر نوع دخالت نظامی، بهانه بسیار کمی وجود دارد.

دنیس راس: “پاسخ ایران به آخرین هیئت اعزامی، تعهد به حل و فصل این پرسش هاست. اما این به معنای خود حل وفصل نیست. اگر ایرانیان این پرسش ها را حل و فصل کنند، هرکسی خوشحال خواهد شد.”

یورونیوز: آیا ممکن است که غرب یا آمریکا درصدد این باشند که از برنامه هسته ای “نیمه تمام” ایران، به عنوان بهانه ای برای تضعیف قدرت و نفوذ این کشور در منطقه استفاده کنند؟

دنیس راس: “این تنها موضع آمریکا یا بعضی از کشورهای اروپایی درقبال ایران نیست، بلکه موضع جامعه بین المللی است. ایران درواقع باید دارای جایگاهی مطمئن در جهان باشد. اما این جایگاه اکنون به خاطر رفتار ایران عمل نمی کند و آنها می توانند این وضع را تغییر دهند.”

یورونیوز: نظر شما علیه ایران و نیز درمورد دخالت نظامی در ایران، تا چه حد از دلسوزی شما برای اسرائیل متاثر است؟

دنیس راس: “من از تلاش برای حل این معضل از راه های دیپلماتیک طرفداری کرده ام.”

یورونیوز: شما با تلاش در جهت اعمال تحریم هایی که هرگز کارآیی نداشته و نخواهد داشت، اعتبار خود را از دست داده اید.بعد از آن چه؟

دنیس راس: “شما فرض را بر این می گذارید که تحریم ها هرگز کارآیی نداشته اند. با نگاهی تاریخی به تحریم ها، من مطمئن نیستم که هرگز کارآیی نداشته اند.”

یورونیوز: ایران نزدیک به 35 سال زیر تحریم های آمریکا بوده و قدرتمند تر، پرنفوذتر و ثروتمندتر شده است.

دنیس راس: “تحریم هایی که اکنون اعمال می شود، به نحو چشمگیری با تحریم های گذشته متفاوتند. این واقعیت که مشاهده می کنید پول ایران نیمی از ارزش خود را طی شش هفته گذشته از دست داده، نشانه آنست که حکومت ایران برای اولین بار می بیند که نمی تواند به اصطلاح “کیکی که دارد را بخورد”. آنها ناچارند دست به انتخاب بزنند.”

یورونیوز: بیایید ایران مجهز به سلاح اتمی را تصور کنیم. چه مسئله مهمی خواهد بود؟ پاکستان که دارد، چرا ایران نداشته باشد؟

دنیس راس: “کشوری که سرگرم تروریسم است و مسئولیت های خود را برعهده نمی گیرد، بسیار سخت است که سلاح هسته ای داشته باشد.”

یورونیوز: منظور شما از مسئولیت ها چیست؟

دنیس راس: “منظورم از مسئولیت ها، تعهدات آنها بر اساس پیمانی است که به طفره رفتن از آن ادامه می دهند. دوباره به این مسئله بر می گردم که این ما نیستیم که شش قطعنامه شورای امنیت و یازده قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای را به وجود آورده ایم. چگونه می تواند جامعه بین المللی در اشتباه باشد و ایران راست بگوید؟”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند

آمریکا در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران را به اقدامات تنبیهی تهدید کرد

ایران ذخایر سوخت هسته‌ای خود با خلوص نزدیک به درجه تسلیحاتی را برخلاف انتظارات کاهش داده است