ثروتمندترین فرد جهان: اشتغالزایی راه پایان دادن به بحران است

ثروتمندترین فرد جهان: اشتغالزایی راه پایان دادن به بحران است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارلوس اسلیم، ثروتمندترین فرد جهان است که ثروتش بیش از 74 میلیارد دلار برآورد می شود.

بخش عمده ای از سرمایه این مکزیکی لبنانی تبار در صنعت مخابرات است.

او الفبای تجارت را نزد پدرش که یک خشکبارفروش بود آموخت و در سن 12 سالگی با خریدن سهام یک بانک مکزیکی اولین گامها را به سوی یک تاجر موفق شدن برداشت اما منتقدان او را متهم می کنند که با انحصاری کردن تجارت به رقبا اجازه حضور در بازار را نمی دهد.

کارلوس اسلیم در کنفرانس اتحادیه بین المللی مخابرات راه دور در ژنو حضور داشت و با ما درباره بحران اقتصادی صحبت کرد.

یورونیوز: نظر شما درباره بحران اقتصادی کنونی در جهان چیست؟ ما شاهد تحصن مردم در بیرون کلیسای جامع لندن هستیم، یا می بینیم تظاهرکنندگان خشمگین در رم، آتن، مادرید یا شهرهای آمریکای لاتین به خیابانها می آیند و تظاهرات می کنند. فکر نمی کنید مدل کنونی اقتصاد جهان که کاپیتالیسم است و برای افرادی مثل شما خوب بوده، کارایی اش را از دست داده است؟

کارلوس اسلیم: نه. به نظر من دولتها باید بیشتر به وضعیت آموزش عمومی رسیدگی کنند. کسانی که قادر به پرداخت هزینه های تحصیلشان نیستند، باید بتوانند از حمایتهای دولتی برخوردار شوند. به نظر من در شرایط کنونی دولتها باید به دنبال راه هایی برای کاهش کسری بودجه باشند. به دنبال راه هایی برای مشکلات ساختاری که دارند. به نظر من بهترین راه یافتن راه هایی برای توسعه است، نه این که به سراغ برنامه های صرفه جویانه اقتصادی برویم. وقتی شما باعث شوید بیکاری به این میزان افزایش پیدا کند، واضح است که مردم هم عصبانی خواهند شد. اگر شما فرصتهای کافی برای تحصیل یا رشد حرفه ای به جوانان ندهید اشتباه بزرگی را مرتکب شده اید.

یورونیوز: شما از دولتها صحبت می کنید. اما به عنوان یک سرمایه گذار در بخش خصوصی، آیا اصلا خودتان را در ایجاد این بحران مسئول می دانید؟

کارلوس اسلیم: نه. به هیچ وجه. به نظر من یکی از مشکلات سیاستگذاریهای مالی و اقتصادی این است که دولتها تمام منابعشان را به جای این که به اقتصاد واقعی اختصاص بدهند، صرف اقتصاد مالی می کنند. اما فعالیتهای من در اقتصاد واقعی مردم است.

ما در صنعت مخابرات هستیم. ما در اقتصاد مالی هم حضور داریم اما با شرکتهای کوچک در صنایعی مثل بیمه، معدن، ساختمان سر و کار داریم.

منابع مالی باید به بانکها اختصاص داده شوند به شرط این که آنها به کسب و کارهای کوچک و متوسط در مناطق روستایی و تولیدکنندگان کمک مالی کنند.

یورونیوز: ما چطور می توانیم این بحران را پایان دهیم؟

کارلوس اسلیم: من اصرار دارم که مشکلات ساختاری دولتها باعث ایجاد بحران شد. این مشکلات برای دولتها کسری بودجه به بار آورد و باعث شد نتوانند به اندازه ای که خرج می کنند درآمد داشته باشند. به نظر من دولتها باید در برنامه های توسعه ای خود از سرمایه گذاران بخش خصوصی کمک بگیرند نه این که به سراغ برنامه های ریاضت اقتصادی و کوچک کردن اقتصادها بروند. این کارها فقط مشکل را بزرگتر می کند.

یورونیوز: شما ثروتمندترین مرد در جهان هستید. اما بعضی ها یادآور می شوند که نیمی از مردم کشوری که شما از آن می آیید، یعنی مکزیک، فقیر هستند. وقتی از بیرون به این مساله نگاه می کنیم، شاهد تضاد عجیبی هستیم. نظر شما چیست؟

کارلوس اسلیم: به نظر من در مکزیک مثل هر کشور فقیر دیگری باید برای مبارزه با فقر سرمایه گذاری کرد. بهترین سرمایه گذاری برای مبارزه با فقر هم اشتغال زایی است. باید افرادی را که ضعیف تر هستند وارد بازار کار کرد و اقتصاد مدرن را به آنها عرضه کرد.

یورونیوز: تا این که آنها هم مصرف کننده بشوند و شما بتوانید محصولاتتان را به آنها بفروشید؟

کارلوس اسلیم: اما این که بهتر است تا آنها این قابلیت را پیدا کنند تا بتوانند کار کنند، آموزش ببینند، دانش کسب کنند تا آمادگی کارکردن در مشاغل بهتری را پیدا کنند.

یورونیوز: نظر شما درباره تجارت انحصاری که در صنعت مخابرات مکزیک راه انداخته اید چیست. بسیاری از منتقدان می گویند وجود شرکت شما باعث شده است که قیمت ارتباطات مخابراتی این قدر بالا برود و رقابت در این عرصه دشوار بشود. و به همین دلیل است که حالا دولت تصمیم گرفته است که شرکتهای شما را جریمه کند. آیا به نظر شما وقتش نرسیده که به دیگران هم اجازه بازی بدهید؟

کارلوس اسلیم: شما سوالتان را بد شروع کردید. تجارت انحصاری یعنی فقط یک شرکت فعالیت می کند.

یورونیوز: شما هشتاد درصد تلفنهای ثابت و هفتاد درصد تلفنهای همراه در مکزیک را در اختیار دارید.

کارلوس اسلیم: شما می دانید که تلفنهای ثابت اهمیت چندانی در اقتصاد ندارند. اول از همه باید بگویم اینجا ما تجارت انحصاری نداریم. ما رقبایی هم داریم. رقبای زیادی هم داریم.

ضمنا، اگر شما به فهرستی که بانک آمریکا ارائه کرده نگاهی بیندازید می بینید که قیمتهای ما یکی از ارزانترین ها است.

یورونیوز: اما بعضی ها دقیقا مخالف این را می گویند

کارلوس اسلیم: من نمی دانم چه کسانی این حرفها را می زنند

یورونیوز: بانک جهانی

کارلوس اسلیم: نه. شما باید به واقعیتها نگاه کنید.

یورونیوز: سوال آخر. شما لبنانی تبار هستید. نظرتان درباره بهار عرب چیست؟ آیا تحولات دنیای عرب موقعیتهای جدیدی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد؟ آیا شما در تونس، مصر، لیبی سرمایه گذاری می کنید؟

کارلوس اسلیم: روشن است که ما در تمدن جدیدی از دانش، تکنولوژی، خدمات زندگی می کنیم که گفتمان خاص خودش را دارد. گفتمان جامعه مدرن آزادی، دموکراسی و تکثرگرایی است. اینها مباحثی است که در جوامع جدید مطرح می شوند.

یورونیوز: به عنوان یک تاجر، آیا در این اقتصادهای جدید سرمایه گذاری می کنید؟

کارلوس اسلیم: بستگی دارد. ما باید کارهایی را انجام دهیم که در حال حاضر برای ما فایده داشته باشند. ما همین حالا هم در هجده یا نوزده کشور حضور داریم. ما هنوز نیاز داریم سرمایه گذاریهای خود را گسترش دهیم اما فعلا در کشورهای تمرکز می کنیم که از قبل حضور داشته ایم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ابهام در حمله تلافی‌جویانه به ایران؛ واحد پول اسرائیل در برابر دلار تقویت شد

علم، تجارت و ورزش: زنانی که در قطر تفاوت ایجاد می‌کنند

زنان در قطر، رهبر تحول در نوآوری دیجیتال، پایداری و مُد