مدودف: بخشی از مخالفان سوری تروریست هستند

مدودف: بخشی از مخالفان سوری تروریست هستند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در نشست دو روزه تبیین سیاستهای جهانی که در شهر یاروسلاو روسیه بر گزار شد موفق شدیم با دیمیتری مدودف رییس جمهور روسیه دیدار کنیم.

یورونیوز: زمستان دیگری از راه می رسد جدالی دوباره بین روسیه و اوکراین بر سر گاز در خواهد گرفت؟

دیمیتری مدودف: نزاعی بین ما و اوکراینی ها وجود ندارد، اختلاف نظرهایی هست که قابل حل هستند.

یورونیوز: آیا مساله گاز می تواند باعث مشکلاتی با اروپا نیز باشد؟

دیمیتری مدودف: امیدوارم با توجه به تجربه های گذشته و نزدیک اروپا و روسیه، یکی از طرفها سعی نکند تا معاهدات و قراردادها را یک جانبه زیر سوال ببرد تا مواجه با مشکلات جدید نشویم.

مثل موقعی که نخست وزیرو رییس جمهور اوکراین به عنوان شرکای ما می گویند با مفاد قرارداد مشکل دارند و خوب آنرا اجرانخواهند کرد.

این مساله غیر قابل قبول است، اگر مشکلی با قرارداد هست تا زمانی که به دادگاه نرفته نمی توان آنرا ملغی کرد.

امیدوارم که شرکای اوکراینی ما به قراردادی که با ما دارند احترام بگذارند، نکته ای که بارها درباره آن صحبت کرده ام.

ما قصد داریم درباره تمام مسایل از این دست مذاکره کنیم. مثلا به آنها پیشنهاد عضویت در اتحادیه گمرکی را دادیم اما با شگفتی بسیار به ما گفتند که سازمان تجارت جهانی آنها را از این کار منع کرده است. نمی دانم چگونه است روسیه می تواند عضو هر دو سازمان باشد اما اوکراین نه.

البته این تصمیم مربوط به آنهاست و به ما مربوط نمی شود. در جایی دیگر پیشنهادهای سرمایه گذاری در زمینه انرژی به آنها دادیم. اگر بر سر سرمایه گذاری های جدیدی به توافق برسیم خوب بالطبع ما هم در عملکردمان تجدید نظر می کنیم. اما باز هم تکرار می کنم که قرار دادهای مربوط به گاز تعریف مشخص خود را دارد.

تعاریفی که با معیارهای جهانی تببین شده اند. صحبتهایی از این دست که ما بیشتر از سایر کشورها پول می دهیم قابل قبول نیست وشایعه ای بیش نیست. اوکراین مثل باقی کشورها طبق قراردادی جهانی گاز را می خرد، به همان قیمتی که سایر کشورهای اروپایی گاز را از ما خریدای می کنند.

حقیقت دارد که قیمت فعلی بالاست اما همین قیمت در بسیاری از موارد به پایین تر حد خود نیز می رسد. در این باره مشکل اصلی نوسانات قیمت انرژی در جهان است.

خلاصه کنم امیدوارم که شرکای اوکراینی ما به مفاد قرارداد تمام و کمال احترام بگذارند و بتوانیم در بسیاری ازمسایل به توافق های دو جانبه ای دست پیدا کنیم.

یورونیوز: آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه از روسیه خواسته تا دست از پشتیبانی سوریه بردارد، نگاه روسیه به این مساله چیست؟

دیمیتری مدودف: در حال حاضر مشغول گفتگو با آقای ژوپه که در حال گفتگو با وزیر دفاع روسیه می باشد هستم.

ما خیلی از اجرای قطعنامه 1973 در سوریه رضایت نداریم.

اما این مساله ای مربوط به گذشته است، چرا که مثلا در لیبی آنرا راعایت نکردیم که البته در لیبی کار تمام شده است اما ما می خواهیم که در سوریه نقض این قطعنامه صورت نگیرد.

ما هم به مسایلی که در سوریه در جریان است آگاهیم. مسلما شاهد زیاده روی دولت سوریه در استفاده از نیروی قهریه اش هستیم، شاهدیم که به تعداد قربانیان اضافه می شود و اصلا از آن خوشحال نیستیم.

من بارها در این باره با بشار اسد گفتگو کرده و به او گوشزد کرده ام.

به تازگی نماینده ای از سوی خودم به سوریه فرستاده ام. با این حال براین باورم که باید در سوریه به قطعنامه های سازمان ملل احترام گذاشت، در واقع لزوما مخالفان دولت بشار اسد طرفدار دموکراسی اروپایی نیستند. مخالفان انگیزه های متفاوتی دارند و باید گفت برخی از آنها از دسته افراطیون و بخشی دیگر واقعا تروریست هستند.

بدانید ما در موقعیت ایده آلی در سوریه قرار نداریم، با این حال باید تعادلی بین استفاده از نیروی دولتی علیه ناآرامیها ایجاد کرد.

ما حاضریم از بسیاری از انتقادها علیه دولت سوریه حمایت کنیم اما نباید انتقادها و محکومیتهایک طرفه و یک جانبه باشد، باید برای هر دو طرف دعوا پیغام فرستاده شود، دو طرف باید با هم مذاکره کنند تا از براه افتادن حمام خون جلوگیری شود.

روسیه از این طرح به عنوان دوست نزدیک سوریه دفاع می کند، سوریه کشوری است که ما در آن منافع اقتصادی و سیاسی زیادی داریم. باید راهی برای برون رفت از این بحران پیدا کنیم.

یورونیوز: آقای رییس جمهور اینجا در یاروسلاو، جایی که برای سومین بار نشست بزرگی برای تبیین سیاست جهانی برگزار می شود، محور اصلی گفتگوها چند فرهنگی شدن کشورها بود، دلیل اصلی آنرا چه می دانید؟

دیمیتری مدودف: روسیه کشوری است که از اقوام و مذاهب مختلف تشکیل شده است.

و برای ما مساله هم زیستی بین ملل و اقوام مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. البته این جدای از مساله مهاجران خارجی است. می خواهیم به یک همسان سازی و یکپارچگی داخلی، که در طول قرنها در این کشور بوجود آمده برسیم.

در زمان اتحاد جماهیر شوروی به شما یاد آوری می کنم، ما از شعار جامعه مستحکم خلق استفاده می کردیم.

درست که در پس این اندیشه ایدئولوژی آنزمان قرار داشت اما به هر دلیل ما نباید یکپارچگی ملت روس را فراموش کنیم و شاید این شعار جنبه های جالبی هم داشته است.

ما واقعا نیازمند تشکیل جوامع همسان هستیم. جایی که مردم براحتی یکدیگر را تحمل کنند در عین حالیکه سنتها و عادات دیرینه شان فراموش نمی شود.

بدین وسیله هر قومی بدون توجه به مذهب می تواند به هسته اصلی روسیه بدل شود و شهروندانی خواهیم داشت که همه از حقوق و مسئولیتهای واحدی برخوردار خواهند بود.

این موضوع مهمی است اما در اروپا امروزه مشکلاتی زیادی وجود دارد.

فکر می کنم از لحاظ نظری و عملی باید به آن پرداخته شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مدودف: تحریم یک ایدۀ ضدتولید و تحریم بانک‌ها اعلام جنگ تجاری است

همکلاسی سابق پوتین به ریاست دیوان عالی روسیه رسید

اولین اظهار نظر پوتین بعد از حمله موشکی و پهپادی مستقیم ایران به اسرائيل