تکنولوژی جدید، آموزش را دگرگون می کند

تکنولوژی جدید، آموزش را دگرگون می کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این روزها تکنولوژی جدید قسمتی از زندگی روزمره بسیاری از کودکان است. مدرسه های نوآور سعی می کنند با استفاده از این تکنولوژی ها در کلاس درس ازآنها نهایت بهره را ببرند.

در مدرسه “تلاش برای یادگیری” طراحی بازی های ویدیویی و بازی با آنها بخشی از درس روزانه دانش آموزان است. “تلاش برای یادگیری” یک مدرسه دولتی در نیویورک است که به صورت یک بازی ویدیویی کار می کند. شاگردان نه تنها با بازی کردن یاد می گیرند بلکه بازی ها را طراحی نیز می کنند. نه تنها مقاله می نویسند بلکه آنها را به صورت فایلهای سمعی و بصری در رسانه اجتماعی خود قرار می دهند.

لیمور لوی معلم این مدرسه می گوید:“دانش آموزان من رمان “زنجیرها” نوشته لوری هالس اندرسون را می خوانند که داستان آن مربوط به زمان جنگ های داخلی آمریکا است. برای آنکه آنها را واقعا علاقمند ادبیات کنم سعی کردم به آنها دلیلی برای خواندن بدهم. اینجا بود که ایمیلی از اپرا وینفری دریافت کردیم. او با ما تماس گرفت تا ببیند داستان کتاب را فهمیده ایم یا نه.”

در مدرسه “تلاش برای یادگیری” طراحان بازی با معلمان همکاری نزدیک دارند تا هر کلاس درس را به صورت یک بازی چالشی منحصر به فرد طراحی کنند. دانش آموزان با همکاری راه حل ها را پیدا می کنند.

کیتی سلن مدیر اجرایی بخش طراحی می گوید:“بازی ها و سیستم ها بسیار جالب هستند زیرا به طرز فوق العاده ای انگیزه ایجاد می کنند. شما رودرروی یک مسئله پیچیده قرار می گیرید و تحریک می شوید تا هر چه بیشتر کوشش کنید. اگر ما درباره اینکه یادگیری به چه چیزی شباهت دارد فکر بکنیم به این نتیجه می رسیم که آن به یادگیری خوب شباهت دارد.”

بچه ها عاشق بازی های ویدیویی اند و در این مدرسه از آن بسیار استفاده می کنند. آنها با بازی کردن، ریاضیات، ادبیات، تاریخ و غیره می آموزند.

کلسی دانش آموز می گوید:“کلاس های دیگر مثل ریاضیات و انگلیسی خوب هستند ولی به اندازه کلاس هایی که خودمان بازی را طراحی می کنیم لذت بخش نیستند.”

زاویر یازده ساله می گوید: “اولین بازیی که من ساختم “کشتن” بود. من دشمنان بسیاری طراحی کردم ولی هیچ جدیتی در آن نیست برای اینکه اگر دشمن شما را بکشد، شما این فرصت را دارید تا نیفتید و دوباره به روی صحنه بازی برگردید و مبارزه کنید. اگر آن را دشوار طراحی می کردم بسیاری از افراد دوست نداشتند با آن بازی کنند”.

فناوری پیشرفته در مدارس استونی

در کشور استونی که استفاده از اینترنت و تکنولوژی نو در سطح بسیار بالایی است در مدارس تخته سیاه سنتی کم کم جایش را به لوح های کامپیوتری ارتباط متقابل واگذار می کند. این قسمتی از انقلاب فن آوری است که در تمام کشور آشکار است. اما نوآوری های اینچنینی تا چه اندازه مفیدند؟

در مدارس کشور استونی وقتی شاگردان ریاضی یا زبان خارجی می آموزند، از تخته سیاه رایانه ای استفاده می کنند. به آن تخته سیاه ارتباط متقابل نیز می گویند و عمدتا برای دستور زبان خارجی و ریاضی استفاده می شود.

اولا کامپ معلم زبان انگلیسی می گوید:“این روزها بخش سرگرمی اهمیت بسیاری دارد و دانش آموزان می خواهند تا در کلاس به صورت فعال شرکت کنند. کتاب مداد و رایانه دیگر کافی نیستند. از طرف دیگر دانش آموزان خیلی سریع تر یاد می گیرند چون فعالانه در این روند شرکت می کنند”.

دانش آموزانی که به تکنولوژی نو خو گرفته اند می توانند به راحتی از تخته سیاه کامپیوتری استفاده کنند. گروه های سنی متفاوت با برنامه های سنی مناسب خود کار می کنند.

آن ماری کوک دانش آموز می گوید:“کار برای معلمان نیز آسان تر شده چون توجه همه بر روی تابلوی هوشمند است و تمام دانش آموزان خوب کار می کنند”.

کارل آدر کاسوک می گوید:“این طرز یادگیری لذت بخش تر و سریع تر است”.

معلمان باید محتوای تابلو را قبلا آماده کنند اما در زمان آموختن درس روند کار سریع است. تابلوها به اینترنت متصلند و بسیاری از تکالیف را می توان از آنجا پیاده کرد. امتحانات دیگر بر روی کاغذ انجام نمی شوند. سوالات چهارجوابی بر روی صفحه پاسخ دیجیتالی نمایش داده می شوند و دانش آموزان فقط باید دکمه درست روی صفحه را فشار دهند.

بالا بردن سطح آموزش با یاری گرفتن از تکنولوژی مدرن یکی از اهداف دولت استونی است و برنامه “جهش ببر” به این منظور ابداع شده است. امروزه این برنامه به مدارس کمک می کند تا به تکنولوژی لازم دست پیدا کرده و معلمانشان، تعلیمات لازم را دریافت کنند.

روبات در مدارس کره جنوبی

در کره جنوبی روباتها در آموزش زبان انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرند تا به نیاز روزافزون معلم زبان انگلیسی پاسخ داده باشند. در این کشور به اندازه کافی معلم انگلیسی زبان وجود ندارد ولی در فیلیپین آنها فراوانند. به همین دلیل دولت کره جنوبی با بنیاد نهادن برنامه ای در شهر دایگو در جنوب شرقی کشور معلمان انگلیسی را در قالب شخصیت های روباتی به کلاس های درس وارد کرد.

در 21 مدرسه ابتدایی، 29 روبات طراحی شده توسط موسسه علوم تکنولوژی وجود دارد.

این روبات ها، از راه دور توسط معلمان انگلیسی از فیلیپین کنترل می شوند. آنها در کلاس می گردند تا با دانش آموزان صحبت کنند کتاب بخوانند و روی صدای موسیقی با تکان دستها و سرشان برقصند.

کیم مون سانگ می گوید: “هدف ما این نیست که اینگ کی معلم واقعی انگلیسی شود بلکه می خواهیم که او دستیار معلمان کره ای شود. ما فکر می کنیم که موفق شده ایم چون دانش آموزان علاقه بیشتری به زبان انگلیسی پیدا کرده اند و تلفظشان نیز بهتر شده است.”

اینگ کی همچنین می تواند به صورت روباتی مستقل کارکند و با شاگردان ارتباط متقابل برقرار کند.

کانگ مین جون می گوید: “من کلاس اینگ کی را دوست دارم. در ابتدا ما همیشه ترانه “سلام” را می خوانیم سپس چیزهای تازه ای را که قبلا هیچ وقت یاد نگرفته بودیم را یاد می گیریم. در آخر گروه هایی تشکیل می دهیم و به انگلیسی بازی می کنیم.”

توسط این تکنولوژی که حرکات را ردیابی می کند این صفحه نمایشگر تخت، حالات چهره معلمان را که در کشور دیگری هستند تقلید می کند.

دانش آموزان با روبات ها تنها نیستند و معلمان واقعی در کلاس های درس حاضرند.

در دو سال آینده دولت کره اینگ کی را به تمام کودکستان های کشور می فرستد تا نه تنها انگلیسی را بیاموزند بلکه در تدریس ریاضی، علوم و هنر نیز مفید واقع شوند.

دو جو هیون می گوید: “هنگام اولین کلاس های درس بچه ها خیلی راحت نبودند. آنها فکر می کردند که معلم انگلیسی درون روبات است. به همین دلیل من به آنها توضیح دادم که انگ کی چگونه کار می کند و حالا با خیال راحت با آن یاد می گیرند. آنها اکنون واقعا راحت هستند “.

اداره آموزش و پژوهش اطلاعات کره که روبات های رایانه ای را توسعه داده است باور دارد که این روباتها تاثیر مثبتی برای تامین فرصت آموزش برابر به همه دانش آموزان را دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکای لاتین؛ قطب جدید دنیای فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند