امارات متحده عربی واسطه تحویل رزمندگانی شد که در هفتههای آغازین یورش تمامعیار اسیر شده بودند و اکنون به خانه بازگشتهاند.
روسیه و اوکراین روز جمعه تایید کردند که هر یک ۱۶۰ نظامی اسیر را مبادله کردهاند؛ تازهترین تبادل اسیران از زمان آغاز تهاجم تمامعیار مسکو که بیش از چهار سال از آن میگذرد.
ولودیمیر زلنسکی، رئیسجمهور اوکراین، در شبکههای اجتماعی اعلام کرد: «ما به بازگرداندن اوکراینیها از اسارت روسیه ادامه میدهیم. امروز ۱۶۰ نظامی آزاد شدند.» او افزود که «همه آنها از سال ۲۰۲۲ در اسارت بودهاند». زلنسکی تصاویری از مردان بازگشته منتشر کرد که در آنها مردان با پرچمهای آبی و زرد بر دوش، در حال لبخند زدن و در آغوش گرفتن یکدیگر دیده میشوند.
وزارت دفاع روسیه نیز از سوی دیگر این ارقام را تایید و اعلام کرد: «۱۶۰ نظامی روسی بازگردانده شدهاند» و «در ازای آن ۱۶۰ اسیر جنگی اوکراینی تحویل داده شدهاند». این وزارتخانه اضافه کرد که سربازان روس آزادشده به بلاروس منتقل شدهاند و در آنجا تحت مراقبت قرار دارند.
ابوظبی در طول این درگیری نقشی ثابت در تسهیل تبادلها داشته است و آخرین بار در ماه مه میانجیگری تبادل ۲۰۵ نفر را بر عهده داشت که بخشی از توافق گستردهتر «هزار در برابر هزار» مرتبط با آتشبس کوتاهمدت با میانجیگری آمریکا بود؛ همچنین پس از مذاکرات در ابوظبی تبادل ۳۱۴ نفرهای در ماه فوریه انجام شد.
مبادله اسیران از معدود عرصههای همکاری عملی میان کییف و مسکو از زمان آغاز تهاجم در فوریه ۲۰۲۲ بوده است، حتی در حالی که نبردها در دیگر مناطق شدت گرفته است. اوکراین در طول جنگ، بازگرداندن رزمندگان اسیر خود را به یکی از مطالبات اصلی تبدیل کرده است.
تبادل روز جمعه در حالی انجام میشود که کییف کارزار حملات دوربرد علیه قلمرو روسیه را تشدید کرده است. رئیسجمهور زلنسکی این هفته از آغاز عملیات ۴۰ روزه فشار خبر داد که زیرساختهای لجستیکی و نظامی روسیه را هدف میگیرد و شامل حملات مکرر پهپادی به مسکو و کریمه اشغالی است. مذاکرات صلح با میانجیگری واشنگتن تاکنون متوقف مانده و هیچ توافق رسمیای در چشمانداز دیده نمیشود.