NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

واکنش بورل به درخواست صدور حکم جلب برای نتانیاهو: وظیفه دادگاه لاهه تعقیب جنایات بین‌المللی است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا Copyright Jean-Francois Badias/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
Copyright Jean-Francois Badias/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در واکنش به درخواست دادستان دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر صدور حکم جلب بین‌المللی برای بنیامین نتانیاهو و رهبران ارشد حماس به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی» در جنگ غره، «تعقیب جدی‌ترین جنایات بر اساس قوانین بین‌المللی» را وظیفه اصلی این دیوان دانست.

آگهی

جورپ بورل نوشت: «وظیفه اصلی دیوان کیفری بین‌المللی به عنوان یک نهاد بین‌المللی مستقل تعقیب جدی‌ترین جنایات بر اساس قوانین بین‌المللی است.»

اقای بورل افزود: «همه کشورهایی که اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی را تصویب کرده‌اند، موظف به اجرای احکام این نهاد قضایی هستند.» 

کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی روز دوشنبه ۲۰ مه اعلام کرد که به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در جنگ غزه برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائيل و همچنین یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این گروه، از دیوان بین‌المللی کیفری درخواست صدور حکم جلب بین‌المللی کرده است.

این اقدام خان با واکنش گسترده بین‌المللی روبرو شد.

واکنش فرانسه و آلمان

در آخرین تحولات، فرانسه اعلام کرد که از حکم دیوان کیفری بین‌المللی حمایت می‌کند. وزارت خارجه فرانسه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرانسه از دیوان بین‌المللی کیفری، استقلال آن و مبارزه با مصونیت بی‌قید از مجازات در هر شرایطی حمایت می‌کند.»

وزارت خارجه فرانسه گفت که «قتل‌ عام یهودستیزانه حماس در حمله هفتم اکتبر به اسرائیل که با اعمال به شکنجه و خشونت جنسی همراه بود» را محکوم می‌کند.

این وزارتخانه افزود که به اسرائیل درباره «لزوم رعایت کامل قوانین بشردوستانه بین‌المللی و همچنین به ویژه سطح غیرقابل پذیرش تلفات غیرنظامیان در نوار غزه و دسترسی ناکافی آن‌ها به کمک‌های بشردوستانه» هشدار داده است.

از سوی دیگر، آلمان روز دوشنبه درخواست همزمان دادستان دیوان کیفری بین‌المللی را نادرست خواند. سخنگوی وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «درخواست همزمان صدور حکم جلب برای رهبران حماس از یک سو و دو مقام ارشد اسرائيل از سوی دیگر تصور نادرستی از هم‌ارزی ایجاد می‌کند.»

او افزود که حماس در حمله هفتم اکتبر «کشتار وحشیانه‌ای» در اسرائیل انجام داد و «همچنان گروگان‌های اسرائیلی را در شرایط غیرقابل بیانی در اسارت نگه داشته است، به اسرائیل حمله راکتی انجام می‌دهد و از غیرنظامیان غزه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.»

این سخنگو گفت: «دولت اسرائیل حق و وظیفه دارد که از مردمش دفاع و محافظت کند.»

او گفت که در این زمینه «کاملا واضح است که حقوق بشردوستانه بین‌المللی با تمام تعهداتش اعمال می شود.» 

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی روز دوشنبه گفت که برای بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت به اتهام ارتکاب به جرایم «اعمال قحطی»، «قتل عمد» و «قتل عام» از این نهاد قضایی درخواست صدور حکم جلب بین‌المللی کرده است.

او گفت: «ما اعلام می کنیم که جنایات علیه بشریت به عنوان بخشی از حمله گسترده و سیستماتیک علیه جمعیت غیرنظامی فلسطینیان بر اساس سیاست دولت انجام شده است. این جنایات، طبق ارزیابی ما، تا امروز ادامه دارد.»

کریم خان همچنین اتهامات وارده به رهبران حماس از جمله یحیی سنوار و اسماعیل هنیه را «قتل عام»، «تجاوز و سایر اعمال خشونت‌آمیز جنسی» و «گروگانگیری به عنوان جنایت جنگی» اعلام کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات هزاران اسرائیلی خواهان بازگرداندن گروگان‌ها از دست حماس به درگیری با پلیس انجامید

پای آلمان هم بر سر «نسل‌کشی» در نوار غزه به دیوان بین‌المللی دادگستری کشیده شد

حمله اسرائیل به کرانه باختری همزمان با پیشنهاد طرح آتش‌بس تازه توسط آمریکا؛ نتانیاهو: کوتاه نمی‌آیم