NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

هشدار ایران به روسیه بر سر دالان زنگزور و جانبداری از آذربایجان: مرزها «خط قرمز» تهران است

هشدار عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران به روسیه
هشدار عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران به روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با تشدید انتقاد مقام‌های ایران از حمایت روسیه از راه‌اندازی دالان زنگزور، وزیر خارجه ایران به‌طور غیرمستقیم به مسکو هشدار داد که ترسیم دوباره مرزها، «خط قرمز» تهران است.

آگهی

عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه ۱۵ شهریور (۶ اوت) در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «هر تهدیدی علیه تمامیت ارضی همسایگان ما، یا ترسیم دوباره مرزها، چه در شمال باشد، چه در جنوب، چه در شرق و چه در غرب، کاملا غیر قابل قبول است و برای ایران خط قرمز به شمار می‌رود.»

این پیام عراقچی، اشاره آشکاری به تصمیم مسکو برای حمایت از درخواست جمهوری آذربایجان و ترکیه برای راه‌اندازی کریدور زنگزور است.

وزیر خارجه ایران در پیام پنج‌شنبه شب خود تأکید کرد که «صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ای تنها یک اولویت نیست، بلکه یکی از استوانه های امنیت ملی ما است.»

آقای عراقچی پیام خود را در مخالفت با ترسیم دوباره مرزها ساعاتی پس از دیدار سفیر ایران در مسکو با مشاور سیاسی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، منتشر کرده است. به نظر می‌رسد پیام وزیر خارجه ایران به دلیل ناخرسندی از مطالب مطرح شده در این دیدار است.

بنا به گزارش روزنامه تهران‌تایمز، در دیدار روز پنج‌شنبه کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو با ایگور لویتین، مشاور رئیس‌جمهوری روسیه، موضوع مسیرهای حمل و نقل نیز مطرح شده است.

در روزهای گذشته، برخی از مقامات روسیه بر گشایش کریدور زنگزور تاکید کرده‌اند که این موضوع با واکنش سریع تهران مواجه شده است، به‌گونه‌ای که مدیر کل اوراسیای وزارت خارجه ایران در دیدار با سفیر روسیه در تهران بر مخالفت کشورش در ایجاد هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه قفقاز تاکید کرد.

با راه‌اندازی این کریدور در جنوبی‌ترین بخش از خاک ارمنستان، ایران آخرین راه اعمال نفوذ برای اثرگذاری بر رقابت‌های منطقه قفقاز را از دست خواهد داد.

از همین رو خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران ایران در گزارشی نوشت که «دالان موهوم زنگزور» ایجاد نخواهد شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از سوی دیگر روزنامه گاردین در گزارشی نوشت که لحن توئیت عباس عراقچی و استفاده او از واژه «خط قرمز» نشان می‌دهد که وزیر خارجه ایران می‌خواهد خواسته خود را برای یک سیاست متعادل‌تر شرق-غرب نشان دهد.

بنا به گزارش گاردین، درگیری دیپلماتیک میان ایران و روسیه می‌تواند نشانه‌ای از تغییرات اساسی در سیاست خارجی ایران پس از روی کار آمدن دولت جدید در این کشور باشد، که ممکن است شامل اتخاذ مواضع قاطع‌تر در قبال مسکو به‌عنوان بخشی از استراتژی جدید تهران باشد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، هشدار داد که موضع مسکو در مورد کریدور زنگزور ممکن است یک حمله پیش‌دستانه از سوی پوتین برای جلوگیری از احتمال ایجاد کانال‌های ارتباطی میان دولت جدید ایران و آمریکا باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیشنهاد ارمنستان به آذربایجان برای امضای معاهده صلح؛ ماموریت اتحادیه اروپا در کانون توجه قرار گرفت

دیدار پوتین با علی‌اف در ساحل خزر؛ روسیه و آذربایجان از بررسی پروژه‌های جدید نفت و گاز خبر دادند

الهام علی‌اف: آذربایجان اسکان مجدد پایتخت منطقه قره‌باغ را آغاز می‌کند