NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

دبیر شورای امنیت روسیه: به امضای معاهده جدید همکاری با ایران نزدیک شده‌ایم

سرگئی شویکو، دبیر شورای امنیت روسیه
سرگئی شویکو، دبیر شورای امنیت روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد روسیه می‌گوید که کشورش در آستانه امضای یک معاهده جامع جدید برای همکاری با ایران قرار دارد.

آگهی

سرگئی شویکو، دبیر شورای امنیت روسیه روز سه‌شنبه در حاشیه نشست مسئولان ارشد نهادهای امنیتی کشورهای عضو بریکس در سن‌پترزبورگ این موضوع را با همتای ایرانی خود در میان گذاشته است.

تاس، خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از سرگئی شویگو در گزارش خود آورده است: روسیه مراحل لازم برای امضای یک معاهده دوجانبه جدید با ایران را به تقریبا به انتها رسانده است.

وی در ملاقات با علی اکبر احمدیان که به تازگی به سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی ایران منصوب شده، اعلام کرده است که معاهده جامع و جدید همکاری دو کشور مراحل تکمیلی خود را می‌گذراند و به زودی به امضای روسای جمهوری ایران و روسیه خواهد رسید.

این مقام ارشد کرملین در حالی بر نهایی شدن توافق جدید همکاری جامع کشورش با ایران تاکید دارد که مسکو پیش‌تر در ماه ژوئن از تعلیق توافق همکاری پیشین میان دو کشور خبر داده بود.

به گزارش رویترز، روسیه پس از گذشت دو سال و نیم از آغاز جنگ اوکراین، روابط نزدیکتری با ایران و سایر کشورها همچون کره‌شمالی که دشمنی دیرینه‌ای با ایالات دارند، برقرار کرده است.

ایالات متحده پیش‌تر ایران و کره شمالی را به ارائه کمک‌هایی به روسیه در جهت تقویت ماشین جنگی این کشور علیه اوکراین متهم کرده‌ است، اتهامی که مسکو آن را رد می کند.

در همین راستا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه مدعی شد که روسیه موشک‌های بالستیک از ایران دریافت کرده و احتمالاً ظرف چند هفته آینده از آنها استفاده خواهد کرد.

وال‌استریت ژورنال نیز پیش‌تر در گزارشی به نقل از چند منبع آمریکایی اعلام کرده بود که ایران به تازگی موشک‌های بالستیک در اختیار روسیه قرار داده است.

وزارت امور خارجه ایران گزارش رسانه‌های آمریکایی و ادعاهای مقام‌های این کشور در خصوص ارسال موشک بالستیک به روسیه را به شدت تکذیب کرده است.

ایالات متحده آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که در صورت تایید ارسال موشک‌های بالستیک از سوی ایران به روسیه، پاسخ سختی در انتظار تهران خواهد بود.

واشنگتن به همراه سه کشور بزرگ اروپایی در همین راستا اعلام کردند که شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را مشمول تحریم‌های خود قرار خواهند داد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رزمایش مشترک چین و روسیه در دریا و هوا؛ هدف دو کشور «دوست» از این مانور چیست؟

انتشار اخباری از تحویل موشک‌های بالستیک ایران به روسیه؛ اوکراین خواستار فشار جامعه جهانی شد

هشدار ایران به روسیه بر سر دالان زنگزور و جانبداری از آذربایجان: مرزها «خط قرمز» تهران است