NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

مدال طلای دونده ایرانی که با پرچم ترکیه در پارالمپیک پاریس مسابقه داده بود، پس گرفته شد

سرکان ییلدیریم
سرکان ییلدیریم Copyright ویکی‌پدیا
Copyright ویکی‌پدیا
نگارش از مسعود سالاری
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک ورزشکار معروف ایرانی اهل تبریز که با پرچم ترکیه در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس قهرمان دو صد متر شده بود، مدال طلای خود را از دست داد و از شرکت در رویداد دیگری در این بازی‌ها نیز منع شد.

آگهی

سجاد هاشمی که یکی از سریع‌ترین مردان ایران بود و این کشور را در المپیک‌های لندن ۲۰۱۲ و ریو ۲۰۱۶ نمایندگی کرده بود، رکورد ایران را در ۴۰۰ متر و ۲۰۰ متر در اختیار داشت. او آخرین بار در سال ۲۰۲۱ برای ایران مسابقه داد و پس از آن شهروندی ترکیه را به دست آورد و نام خود را به سرکان ییلدیریم تغییر داد.

آقای ییلدیریم در اولین حضور خود در رقابت‌های پارالمپیک، رکورد جهانی ۱۰۰ متر کلاس تی۱۲ را با زمان ۱۰.۵۳ ثانیه شکست. اما در تاریخ ۴ سپتامبر، اتحادیه جهانی پارا دو و میدانی (WPA) اعلام کرد که او از مسابقات محروم شده است و مدال طلای او نیز باطل خواهد شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این محرومیت به دلیل یک مشکل فنی در پی حکمی از دادگاه منطقه‌ای بن آلمان بود که به او اجازه داده بود در پاریس مسابقه دهد. اتحادیه پارادو و میدانی به این حکم اعتراض کرد، اما در فاصله بررسی این درخواست تجدیدنظر، ورزشکار ترک ایرانی‌تبار که با عنوان کم‌بینا در پارالمپیک مسابقه داده بود، به مقام قهرمانی رسید.

در نهایت دادگاه عالی حکم اولیه را لغو کرد و ییلدیریم بلافاصله از مسابقات کنار گذاشته شد. هنوز جزئیاتی از دلیل لغو این حکم منتشر نشده است، اما اخیرا تصاویری از سرکان ییلدیریم در یک حساب کاربری اینستاگرام به نام سجاد هاشمی همرسان شده بود که او را بدون عینک و احتمالا بدون اختلال بینایی نشان می‌داد. در میان این تصاویر، هیچ محتوا یا عکسی از حضور سجاد هاشمی با فعالیت پارالمپیکی وجود نداشت. این حساب کاربری اکنون حذف شده است.

برخی رسانه‌های ایرانی نیز درستی اختلال بینایی یلدیریم و صلاحیت او را برای شرکت در پارالمپیک زیر سوال برده بودند.

کمیته ملی پارالمپیک ترکیه گفته است از حق «ضایع‌شده» ورزشکار خود دفاع می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شناگر بدون دست ترکیه‌ در سودای مدال طلای پارالمپیک: مثل یک ماهی کوچک هستم؛ ماهی‌ها هم دست ندارند

جنجال در مسابقات دو سرعت زنان؛ نخستین ورزشکار تراجنسیتی پا به میدان پارالمپیک می‌گذارد

تاریخ‌سازی زهرا و زکیه؛ مدال‌های نقره و برنز برای تکواندوکاران زن ایرانی و افغان در پارالمپیک پاریس