چرا بخش ساخت و ساز در آلمان با بحران دست و پنجه نرم می‌کند؟

شهر فرانکفورت در آلمان
شهر فرانکفورت در آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بخش ساخت و ساز آلمان این روزها به دلیل مقررات جدید عایق‌سازی و لغو سفارش‌ها در پی افزایش قیمت هزینه‌ها با بحران روبرو است.

آگهی

ثبت سفارش‌های جدید در بخش ساخت و ساز آلمان به طور چشمگیری کاهش یافته و از سوی دیگر موارد لغو سفارش‌های قبلی به دلیل افزایش هزینه‌ها رو به افزایش است. 

آمارها نشان می‌دهد که ۲۲ درصد شرکت‌های فعال در زمینه ساخت‌ و ساز ماه گذشته با لغو سفارش‌های ثبت‌شده روبرو بودند. این در حالی است که نزدیک به ۴۹ درصد شرکت‌ها نیز از کمبود موارد ثبت سفارش جدید خبر داده‌اند. 

روند کاهش ثبت سفارش‌های جدید در بخش ساخت و ساز ماه اکتبر برای دوازدهمین ماه پیاپی ادامه داشت. 

این آمارها چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای را برای تحقق وعده اولاف شولتس، صدراعظم آلمان مبنی بر ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید ترسیم نمی‌کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

افزایش بهای مواد اولیه و کمبود نیروی کار ماهر

بنا به آمارها ۶۷ درصد از شرکت‌های فعال در بخش ساخت و ساز آلمان با کمبود نیروی کار ماهر روبرو هستند. فدراسیون صنعت ساخت و ساز اروپا گزارش داده است که فعالیت ۸۱ درصد از این شرکت‌ها به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه انرژی با چالش روبرو هستند.

رونق بخش ساخت و ساز آلمان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در عمل از سال ۲۰۲۲ متوقف شد. افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی برای مقابله با تورم را می‌توان از جمله عوامل موثر بر وضعیت بخش ساخت و ساز در آلمان دانست.

نرخ بهره وام‌های مسکن در پی افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی افزایش یافت. این رقم از ۱.۴ به ۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ رسید. قیمت مواد اولیه نیز در همان سال در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین افزایش یافت. 

افزایش قیمت نفت و رشد تقاضا پس از رفع محدودیت‌های وضع شده در دورانش شیوع ویروس کرونا باعث شد تا قیمت‌ مواد اولیه پس از شوک اولیه ناشی از آغاز جنگ اوکراین هم بالا باشد. 

مقررات جدید در زمینه عایق‌سازی و مصرف انرژی

مقررات جدید در زمینه عایق‌سازی واحدهای مسکونی و میزان مصرف انرژی نیز یکی از عوامل موثر در بحران بخش ساخت و ساز آلمان است.

تصمیم شرکت‌ها برای پرهیز از ساخت و ساز در برخی از مناطق به دلیل مقررات جدید باعث شد تا دولت آلمان در این زمینه وادار به عقب‌نشینی شود. این در حالی است که این تصمیم با انتقاد کنشگران هوادار محیط زیست روبرو شد. 

بخش ساخت و ساز در اقتصاد آلمان به تنهایی سهمی هفت درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد. اقتصاد آلمان از چند ماه پیش با رکود روبرو است و شرایط نامطلوب بخش ساخت و ساز ممکن است تاثیر بیشتری هم بر این وضعیت بگذارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دور تازه اعتصاب‌ها در آلمان؛ کشاورزان بزرگراه‌ها را بستند و قطارها هم برای توقف آماده می‌شوند

آنچه درباره قانون جدید مهاجرت آلمان برای جذب کارگران ماهر خارجی باید بدانید

کاهش رشد اقتصادی آلمان؛ بار رونق منطقه یورو به دوش فرانسه و اسپانیا افتاد