رونق عبادت در دنیای مجازی؛ خدا وارد متاورس شد

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright Copyright Canva, Pexels
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

همزمان با استقبال از کلیسای واقعیت مجازی(VR)، عربستان سعودی نیز اعلام کرده که در حال سرمایه‌گذاری گسترده برای فراهم کردن امکان بازدید از اماکن زیارتی مکه و مدینه در متاورس است و تا کنون نیز امکان بازدید از حجرالاسود با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی فراهم شده است.

آگهی

کلیسای واقعیت مجازی(VR) یا شبیه‌سازی شده در محیطی مجازی یکی از چندین فضای معنوی در حال تکامل در متاورس است که در طول همه‌گیری کرونا نه تنها توسعه بیشتری پیدا کرده بلکه علاقمندان بیشتری پیدا کرده است.

دی‌جی سوتو، کشیش فعال در شهر فردریکس‌بورگ واقع در ایالات ویرجینیای ایالات متحده که در سال ۲۰۱۶ کلیسای واقعیت مجازی را تأسیس کرده، معتقد است که این کلیسا تمامی کارکردهای یک کلیسای فیزیکی را داراست و افزایش هفتگی خدمات آن تاثیر مثبت روانی خوبی بر افراد با ایمان گذاشته است؛ چنان که اکنون در هر برنامه زنده ما صدها نفر شرکت می‌کنند و دامنه تاثیرگذاری مناسک ما هزاران نفر را در بر گرفته است.

گرت برنال، یکی از شرکت کنندگان در مراسم این کلیسا نیز یکی ویژ‌گی‌های ممتاز این کلیسا را بازسازی آیات کتاب مقدس و تفاسیر آنها در قالب تصاویر سه‌بعدی می‌داند که به تعبیر او مطالعه کتاب مقدس را برای او بسیار معنادارتر از گذشته کرده است.

آلینا دلپ یکی دیگر از مخاطبان پروپاقرص مراسم کلیسای واقعیت افزوده توضیح می‌دهد که به دلیل ابتلا به بیماری خاصی امکان حضور فیزیکی در کلیسا را از دست داده و به شکل فردی تنها و ناتوان در خانه مانده بود ولی فعال شدن این کلیسا در فضای مجازی بار دیگر او را به زندگی و دستیابی به توانایی انجام بسیاری از امور امیدوار کرده است.

خانم دلپ در حال حاضر به عنوان کشیش در کلیسای واقعیت مجازی منصوب شده و یکی از صدها نفری است که در آنجا غسل تعمید یافته است.

در همین حال، عربستان سعودی نیز اعلام کرده که در حال سرمایه‌گذاری گسترده برای فراهم کردن امکان بازدید از اماکن زیارتی مکه و مدینه در متاورس است و تا کنون نیز امکان بازدید از حجرالاسود با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی فراهم شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال، برخی در مورد صحت عبادات مجازی، مانند غسل تعمید، که در متاورس انجام می شود، ابراز تردید می‌کنند. پُل راوشِنبِش یکی از این منتقدان مذهبی است و می‌گوید که با توجه به ارائه تجسم انسانی از خدا در فضاهای دیجیتالی مشخص نیست که عبادت مکرر افراد در این فضاها چه پیامدهایی برای پیروان مذاهب داشته باشد.

اما جرمی نیکل، بنیانگذار اولور(Evolvr) که یک فضای مراقبه در متاورس است، خاطرنشان می‌کند که بسیاری از گروه‌های مذهبی فکر می‌کنند که ساختمان مسجد، کلیسا، کنیسه یا معبد دارای اهمیت است ولی این اعمال و عبادت‌های مردم است که مهم و منشاء تغییر است و به اماکن مذهبی معنا می‌دهد.

کشیش سوتو هم یادآور می شود که در کلیسای واقعیت مجازی هیچ‌گونه سخت‌گیری نسبت به آواتارها یا شکل ظاهری افراد وجود ندارد و اساس این کلیسا بر مبنای اهمیت و اصالت برقراری ارتباط روحی و معنوی متکی است که در متاورس هم ممکن است. او تاکید می‌کند که با توجه به دشوارتر شدن حضور فیزیکی در کلیسا و وجود افرادی که به سادگی قادر به مراجعه به کلیسا نیستند، بیراه نیست اگر آینده را از آن عبادت‌گاه‌های مجازی در متاورس بدانیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه در مرگ دوستان «مجازی» سوگواری کنیم؟

تحول در دنیای رسانه؛ آیا متاورس به عمر تلویزیون پایان می‌دهد؟

آیا تیک‌تاک در آلمان ممنوع خواهد شد؟