سه دلیل برای این که پیش‌بینی ایلان ماسک از آینده بازار درست است

ایلان ماسک
ایلان ماسک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایلان ماسک پیش‌بینی کرده که در آینده‌ا‌ی نه چندان دور دیگر انسان‌ها تن به انجام کارهای فیزیکی نخواهند داد و ناگزیر باید ایفای نقش روبات‌های کارگر را در بازار کار پذیرفت؛ سه دلیل وجود دارد که این پیش‌بینی او را منطبق بر روندهای تازه شکل‌گرفته در بازار کار نشان می‌دهد.

آگهی

ایلان ماسک پیش‌بینی کرده که در آینده‌ا‌ی نه چندان دور دیگر انسان‌ها تن به انجام کارهای فیزیکی نخواهند داد و ناگزیر باید ایفای نقش روبات‌های کارگر را در بازار کار پذیرفت؛ سه دلیل وجود دارد که این پیش‌بینی او را منطبق بر روندهای تازه شکل‌گرفته در بازار کار نشان می‌دهد.

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت تسلا ده روز پیش از آغاز پروژه ساخت «تسلا بات»(Tesl bot) خبر داد؛ روباتی انسان نما که قرار است آن بخش از کارهای فیزیکی را که انسان‌ها دیگر تمایلی به انجام آنها ندارند، برعهده بگیرد. آقای ماسک تاکید کرد که این روبات قرار است «کارهای خطرناک، تکراری و خسته کننده» را که دیگر انسانها مجبور به انجام آنها نیستند، انجام دهد.

او پیش‌بینی کرد که در آینده کار فیزیکی برای انسان‌ها بدل به یک انتخاب شود. آقای ماسک تصریح کرد که برای آن دوران ایجاد یک درآمد پایه جهانی برای تامین حداقل‌های زندگی مردمی که دیگر مجبور به انجام کارهای بدنی نیستند، ضروری است؛ درآمدی که به باور او با به کار گماردن روبات‌های کارگر قابل تامین خواهد بود.

اما آیا مردم در حال پشت کردن به کارهای فیزیکی هستند و روند امتناع آنها از انجام کارهای بدنی آغاز شده است؟

۱-علاقه به دورکاری در حال افزایش است

بررسی تازه جنی ژانگ از موسسه تحقیقات اقتصادی گلس‌دور(Glassdoor) نشان می‌دهد که در فاصله ژوئن ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۱ میزان جستجو برای مشاغل قابل انجام از راه دور در آمریکا ۴۶۰ درصد افزایش یافته است. این بررسی همچنین نشان می‌دهد که با وجود کاهش فراگیری نسبی همه‌گیری کرونا این روند همچنان صعودی است.

۲-افزایش تمایل به تغییر شغل

نیک بانکر، اقتصاددان نیز در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که تنها در ژوئیه گذشته بیش از ۲ درصد کارگران نسبت به تغییر شغل اقدام کرده‌اند. تحقیقات او همچنین نشان می‌دهد که در بازار کار آمریکا میزان تمایل به تغییر شغل به سطح پیش از آغاز همه‌گیری رسیده است.

در همین حال، نتایج نظرسنجی اخیر وب‌سایت فلکسی‌جاب(FlexJobs) حاکیست که ۶۸ درصد کارگرانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند به تغییر شغل با هدف افزایش اوقات فراغت خود فکر می‌کنند و ترجیح می‌دهند که زندگی کاری بهتری داشته باشند تا این که دستمزد بیشتری دریافت کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

۳-افزایش ترک کارهای فیزیکی

از اروپا گرفته تا آمریکا صنعت رستوران‌داری و هتل‌داری پس از پایان دوران قرنطینه عمومی ناشی از شیوع ویروس کرونا با کمبود نیروی کار مواجه شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخشی از کارگران شاغل در این صنایع طی دوران تعطیلی‌ رستوران‌ها و هتل‌ها فرصت را غنیمت شمرده و با گذراندن دوره‌های آموزشی آنلاین توانسته‌اند رویای تغییر شغل خود را محقق کنند و به ادامه کار فیزیکی پایان دهند. رخدادی که موجب افزایش دستمزد‌ها در در این صنایع شده ولی هنوز جذابیت لازم برای بیکاران ایجاد نشده و کمبود نیروی کار در این صنایع ادامه دارد.

بنابراین به نظر می‌رسد پیش‌بینی ایلان ماسک از این در سال‌های آینده کسی تن به انجام کارهای فیزیکی نخواهد داد، چندان دور از واقعیت نباشد و بشر دیر یا زود باید به فکر ساخت و به کارگیری روبات‌های کارگر باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تسلا از نسل دوم ربات انسان‌نمای خود با نام «اپتیموس» رونمایی کرد

کمک ۵.۷ میلیارد دلاری ایلان ماسک به خیریه؛ مدیرعامل تسلا چرا دست به جیب شد؟

نظرسنجی توییتری ایلان ماسک برای فروش ۱۰ درصد سهام تسلا؛ موافقان پیشتازند