کاشت تراشه در دستان کارمندان یک شرکت بلژیکی؛ نگرانی از نقض حریم شخصی

کاشت تراشه در دستان کارمندان یک شرکت بلژیکی؛ نگرانی از نقض حریم شخصی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بتازگی شرکت نیوفیوژن در بلژیک دست به نوآوری زده و تراشه کوچکی را در دست برخی از کارمندان خود و به دلخواه آنها جاگذاری کرده است.

آگهی

بتازگی شرکت نیوفیوژن در بلژیک دست به نوآوری زده و تراشه کوچکی را در دست برخی از کارمندان خود و به دلخواه آنها جاگذاری کرده است. این تراشه به این افراد امکان وارد شدن به شرکت و استفاده از رایانه ها را بدون وارد کردن رمز عبور می دهد.

هر تراشه دربرگیرنده یک شماره فردی است و با فرستادن امواج رادیویی به یک رایانه مرکزی کار می کند.

مدیر این شرکت که خود در آغاز در استفاده از این تراشه پیشگام بوده می گوید: «اکنون کاربرد آن در شرکت معمول است. خودمان از آن بهره می بریم. ولی اگر روزی کشوری خواهان تجاری کردن این محصول و فراگیر کردن آن در میان شهروندان باشد، همراه با مشکلاتی خواهد بود. بنابراین باید درباره پرسشهایی مانند حوزه زندگی شخصی، امنیت و دسترسی به داده ها اندیشه کرد.».

یکی از مهندسان شرکت نیز نرم افزاری را طراحی کرده که با این تراشه کار می کند. او اکنون به دنبال نوآوریهای بیشتری در ارتباط با این محصول است.

درایز فان کرائن می گوید: «شما با اسکن تراشه، به داده های شخصی دسترسی دارید. برای نمونه به یاری این ابزار، موسیقی مورد علاقه تان در اسپاتیفای به لیست فردیتان افزوده می شود. بنابراین انتخابهای شما را بروز می کند. مانند یک کنترل مرکزی داده ها می ماند. به شما امکان مشاهده کارهایتان را در یک یا دو ساعت بعد می دهد. اکنون تصور کنید با شناسه فردیتان خواهید توانست کارهای چند ماه و یا چند سال بعدتان را مشاهده کنید.»

در حال حاضر از این تراشه برای باز کردن در و دسترسی به رایانه و تلفن های همراه استفاده می شود. با اینحال مدیر شرکت می گوید هدفش دگرگون ساختن زندگی روزمره آینده است.

او دراینباره می گوید: «برای نمونه، هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیازمند یک کارت جداگانه هستید. اگر به کتابخانه بروید باز نیاز به یک کارت دیگر دارید. برای کارهای بانکی نیز چند کارت دارید. حال اگر روشی میانبر پیشنهاد کنیم و بگوییم این مشخصات فردی من است، آنها می توانند با تراشه ای که در بدنتان جاگذاری شده ارتباط برقرار کنند. این دنیای آرمانی است.»

همه با این دنیای آرمانی همساز نیستند. لیگ حقوق بشر بلژیک این روش را تجربه ای خطرناک برای در دست گرفتن کنترل کارمندان در محیط کار دانسته است.

پیتر بنتلی، پژوهشگر علوم رایانه در کالج لندن می گوید: «تکنولوژی با سرعت زیاد پیشرفت می کند. برای همین نیز خردمندانه نیست که هنگام ساخت یک خانه از تازه ترین ترین تکنولوژیها بهره برد. زیرا در سه سال آینده آنها دیگر به روز نخواهند بود. چیزی را هم که شما در بدنتان می کارید، در سالهای آتی بی مصرف خواهد بود. در زمینه امنیت و چیزهایی از این دست تکنولوژی امروزی آسیب پذیر خواهد بود. آیا هر چند سال یکبار باید تراشه ها را از بدن بیرون آورد و تراشه های تازه ای کاشت؟ ما در دنیایی دستخوش دگرگونی دمادم بسر می بریم.»

پیش از این نیز در سال ۲۰۱۵، یک شرکت سوئدی برای دسترسی سریع کارمندان به دستگاه فتوکپی و درهای ساختمان تراشه مشابهی را در دست شماری از کارمندان کاشته بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه کمبود ناشی از همه‌گیری کرونا؛ بازار تراشه‌ها چه زمانی به حالت عادی باز می‌گردد؟

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما