آمادگی ناسا برای ماموریت «اسیریس رکس» و برداشت نمونه از سیارک بن نو

آمادگی ناسا برای ماموریت «اسیریس رکس» و برداشت نمونه از سیارک بن نو
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شمارش معکوس برای آغاز ماموریت «اسیریس رکس» (OSIRIS-REX) ناسا شروع شده است.

آگهی

شمارش معکوس برای آغاز ماموریت «اسیریس رکس» (OSIRIS-REX) ناسا شروع شده است. هدف ماموریت سفر به سیارک «بن نو» در نزدیکی زمین و بازگردان نمونه است. پرتاب فضاپیما روز هشتم سپتامبر انجام می شود و قرار است سال ۲۰۱۸ به سیارک «بن نو» برسد. جیم گرین، مدیر بخش علوم سایره ای ناسا می گوید: «فهیمده ایم که این سیارک تاریک است. برنامه ما رفتن به آنجا، قرار گرفتن در مدار و بررسی دقیق این سیارک است . فضاپیما در برگشت نمونه هایی از سیارک می آورد.»

«اسیریس رکس» یک نمونه ۶۰ گرمی از سیارک می آورد که بزرگترین نمونه فضایی از ماموریت آپولو در دهه شصت و هفتاد میلادی است.

جفری گروسمن، یکی از دانشمندان این برنامه می گوید: «یکی از چیزهای شگفت انگیز اسیرس رکس این است که می تواند بسیاری از هدف های علوم سیاره ای ناسا را پوشش دهد. قرار است به سطح سیارک برویم، فرود نمی آییم ولی پنج ثانیه با آن تماس خواهیم داشت. نمونه ای می گیریم و در فضاپیما قرار می دهیم. پیش از بازگشت سفینه به زمین این کار سه بار انجام می شود. سفینه ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۳ به زمین بر می گردد.»

این سفینه در سفر پنج ساله حماسی از زمین به فضا و برگشت، مرزهای علمی جدیدی را در می نوردد که به درک دانشمندان از شکل گیری سیارات و شروع زندگی کمک می کند. پژوهشگر ارشد برنامه می گوید: «امیدوارم نمونه ای بدست آوریم که تا به حال در مجموعه های ما نبوده است. دلیلش تاثیر جاذبه است. به همین دلیل نمونه در کپسولی به زمین آورده خواهد شد. تجربه بزرگی است. می دانیم که به نقطه ای مجهول می رویم. ولی امیدواریم گنجینه علمی با خود به همراه بیارویم.»

سفینه حدود دو سال در مدار سیارک می گردد تا علاوه بر نقشه برداری دقیق، بهترین محل برداشت نمونه را انتخاب کند. سه سال بعد نمونه با کپسول جدا شونده به زمین ارسال می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما

دیدگاه‌های تازه و مقالات علمی دربارهٔ جوّ مریخ؛ حاصل طرح فضایی امارات