آشکارساز ذرات، ابزاری برای مقابله با خطر تروریسم هسته ای

آشکارساز ذرات، ابزاری برای مقابله با خطر تروریسم هسته ای
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تروریسم هسته ای خطری رو به افزایش است و گروههای افراط گرا به ساخت بمب نزدیک تر می شوند. دانشمندان موسسه ای وابسته به «بنیاد مشترک تحقیقات» کمیسیون

تروریسم هسته ای خطری رو به افزایش است و گروههای افراط گرا به ساخت بمب نزدیک تر می شوند. دانشمندان موسسه ای وابسته به «بنیاد مشترک تحقیقات» کمیسیون اروپا برای مقابله با این تهدید و ردیابی اورانیوم با غلظت بالا از ابزاری به نام «آشکارساز ذرات هسته ای» استفاده می کنند.

بنیاد مشترک تحقیقات در کمیسیون اروپا، مرکزی است که دانشمندان برای انجام پژوهش استخدام می کند تا برای سیاست گذاری اتحادیه اروپا نظر بدهد.

ژان گلی، مسئول هماهنگ کننده «مرکز اروپایی آموزش امنیت هسته ای» می گوید: «خریداران این مواد وجود دارند، این نشان می دهد که بازار خرید و فروش این مواد وجود دارد. این خرید و فروشها همچنین برای انجام اعمال تروریستی، و استفاده از این مواد در ساخت بمبهای کثیف انجام می شود که در اثر انفجار، مواد خطرناک رادیو اکتیو تولید می کنند.»

بمب کثیف، بمبی است که پر از زباله های پرتوزاست و زمانیکه بمب منفجر شود، این مواد در محیط پخش می شوند.

گروهی از دانشمندان «موسسه تحقیقات عناصر فرااورانیومی»، یکی از موسسات «بنیاد مشترک تحقیقات» در کمیسیون اروپا، برای عناصر فرااورانیوم (که عدد اتمی آنها بیشتر از اورانیوم است) در کارلسروهه در آلمان از ابزارهای بسیار پیچیده مثل طیف سنج جرمی استفاده می کنند تا دریابند ماده پرتوزا از کجا آمده است.

مگنوس هدبرگ، محقق طیف سنجی جرمی که با دانشمندان این تیم کار می کند، می گوید: «فقط به چندین ذره نیاز داریم و بعد روی هر کدام اندازه گیری ایزوتوپی دقیقی انجام خواهیم داد که به ما خواهد گفت که با چه ماده ای سروکار داریم. شاید فقط اورانیوم طبیعی باشد، شاید ماده ای باشد که برای سوخت رآکتور به کار می رود، یا ماده ای که در سلاح هسته ای استفاده می شود.»

این اندازه گیری ها باید با روش های دیگر مثل ریزنمایی ترکیب شود تا ساختار متمایز کننده مواد ضبط شده، آشکار شود. تی یری ویس، دانشمند علم مواد از پژوهشگران تیم تحقیقاتی بنیاد مشترک تحقیقات در کمیسیون اروپا می گوید: «در نهایت می توان مبدأ یا فرآیند ساخت را مشخص کرد مثلا در پودر یا ساختار ریز برخی قرص ها می شود اندازه دانه بندی و شکل ذاتی ذرات خاص را بررسی کرد.»

حتی ظریف ترین جزئیات مثل وجود برخی ناخالصی ها در مواد پرتوزا می تواند کارخانه تولید کننده مواد را بدقت مشخص کند.

ماریا والنیسوس متخصص شیمی تابش است و درباره همکاری متخصصان حوزه های مختلف برای آشکار سازی ذرات می گوید: «می دانیم که روشهای مختلفی به کار برده می شود. همیشه جویای نظر دیگران هستیم چون یک نفر نمی تواند همه چیز را بداند و به همین دلیل است که نیاز داریم همکارانی که در زمینه های سوخت هسته ای یا علم مواد کار می کنند در بازرسی های جُرم شناختی هسته ای یاری مان کنند.»

پس از اینکه آشکارساز وجود اورانیوم با غلظت بالا را ردیابی کرد، تحقیقات آغاز می شود، سرنخهایی مانند اطلاعات مربوط به تماسهای تلفنی روی گوشی همراه، آدرس محلی را آشکار می کند که برای اجرای جنایت در نظر گرفته شده بود. جرم شناسان متخصص بمبهای هسته ای با استفاده از تجهیزات مخصوص شواهد لازم را جمع آوری می کنند.

مگدالنا توما، یکی از کارشناسان “مرکز اروپایی آموزش امنیت هسته ای” می گوید: «دنبال دو چیز می گردیم. یکی وجود ماده پرتوزاست، و بعد باید میزان پرتوزایی را اندازه بگیریم. سپس به دنبال مقادیر بسیار کم موادی می گردیم که در جرم شناسی کلاسیک به میان می آید: مثل دی ان ا، خون و مو تا بتوانیم رد کسانی را که در کارخانه تولید کننده کار می کردند پیدا کنیم، یعنی مجرم را پیدا کنیم.»

در بیست سال اخیر این ابزار آشکارساز ذرات یا «کارآگاهان اتمی» پنجاه مورد را بررسی کرده اند، حال این سوال پیش می آید که آیا تهدید هسته ای با گذشت زمان بیشتر می شود یا کمتر؟

کلاوس مایر، مدیر تیم جرم شناسی هسته ای که در «موسسه تحقیقات عناصر فرااورنیومی» با دانشمندان کار می کند، در پاسخ به این پرسش می گوید: «مشکل بزرگی است. مواردی که می بینیم و گزارشش را دریافت می کنیم فقط بخش کوچکی از اتفاقاتی است که می افتد در این باره از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نقل قول می کنم که می گوید نمی دانیم که چه چیزهایی را نمی دانیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری تازه تشخیص ذرات آلاینده هوا

ریزجلبک‌ها، تحولی بزرگ در صنعت تولید مکمل‌های غذایی

موزه مجازی از آثار هنر زیرزمینی کمونیسم در مجارستان