چالش های داخلی و خارجی اوکراین در پیوستن به اتحادیه اروپا

چالش های داخلی و خارجی اوکراین در پیوستن به اتحادیه اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شهر یالتا در اوکراین میزبان نشست سالانه یالتا با حضور دولتمردان این کشور و برخی از سیاستمداران اروپایی است

سال 2011 سال سرنوشت ساز در تاریخ این کشور اروپایی و جمهوری شوروی سابق در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا است.

در حالیکه موافقت نامه روابط تجاری آزاد بین اوکراین و اتحادیه اروپا چشم انداز مثبتی برای اجرا شدن داشت دستگیری نخست وزیر سابق این کشور خانم یولیا تیموشنکو و انعکاس بین المللی آن این چشم انداز را در ابهام قرار داده است.

این تهدیدی بالقوه برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا و برقراری روابط تجاری بین این کشور و اتحادیه است.

این موضوع در راس دستور جلسه نشست سالانه در یالتا با نام “استراتژی اروپایی 2011” در کاخ لیوادیا است.

استفان فیوله کمیسر اتحادیه اروپا در امور همسایگان اروپایی که در نشست شرکت کرده می گوید: “ما در حال مذاکره در باره موافقت نامه هستیم و تا به حال پیشرفت هایی هم حاصل شده است. این توافق بستگی به موفقیت اوکراین در تضمین آزادی ها و حقوق اساسی شهروندان به ویژه محاکمات در دادگاه ها دارد.

خانم یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق به دلیل امضای موافقنامه سال 2009مربوط به خرید گاز از روسیه دادگاهی و در حال حاضر زندانی است. در خواست دولت اوکراین برای تجدید نظر در مفاد این توافق، باعث رودررویی جدید بین روسیه و اوکراین شده است.

اما ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین اکنون موضع دوستانه ای اتخاذ کرده و می گوید خواهان حفظ روابط دوستانه و استراتژیک با روسیه است.

موضوع خرید گاز و خط لوله شمالی و جنوبی گاز روسیه به اروپا نیز یکی از موارد اختلاف بین دو کشور است. وزیر دارایی سابق و سخنگوی مجلس اوکراین که جز مخالفان است معتقد است دولتمردان و سیاستمدارن اوکراین با روسیه از موضع ضعف برخورد می کنند و نمی توانند از کارت های برنده خود استفاده کنند.

او می گوید اوکراین خواهان شرایط برابر با روسیه در قرارداد خرید گاز است.

سیاستمداران روسی در نشست یالتا شرکت نکردند. خط لوله گاز جنوبی همچون خط لوله گاز شمالی، گاز روسیه را به اروپا انتقال می دهد. اوکراین می گوید اگراین شبکه گسترده و پرهزینه که از اوکراین می گذرد، به دلیل تحریم اروپا توسط روسیه یا به هر دلیلی با حداکثر ظرفیت مورد استفاده قرار نگیرد، آن را می بندد.

از طرفی اوکراین همچون اروپا وابستگی زیادی به گاز روسیه دارد. اروپایی ها اما به اوکراین توصیه کرده اند وابستگی اش را به گاز کاهش دهد.

وزیر خارجه سوئد در این نشست گفت :“آینده اوکراین مانند بسیاری از کشورهای اروپایی به اقتصاد، تولید، جهانگردی و همینطور گاز وابسته است. اما میزان وابستگی به گاز را باید کاهش داد.”

چنین به نظر می رسد اوکراین بر سر دو راهی است. از یکطرف پیوستن به همسایگان اروپایی و اتحادیه اروپا و وابستگی به گازروسیه، از طرفی فشارهای سیاسی به دنبال تعقیب قضایی نخست وزیر سابق و نقض آزادی بیان از چالش های اوکراین است.

اینکه کشور قادر به در دست گرفتن نبض اصلاحات و حفظ تعادل در هموار کردن راه برقراری دمکراسی موفق خواهد بود یا نه، آینده نشان خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن