مشاغل علوم و فناوری اروپا تحت سلطه زنان؛ کدام کشورهای عضو اتحادیه پیشتازند؟

زنان شاغل در مشاغل علوم و فناوری
زنان شاغل در مشاغل علوم و فناوری Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

زنان ۵۲ درصد از کل مشاغل بخش علم و فناوری را در اتحادیه اروپا تصاحب کردند.

آگهی

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) اعلام کرد که شمار شاغلان در حرفه‌های حوزه علم و فناوری در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۲ به حدود ۷۶ میلیون نفر رسید که نسبت به سال میلادی پیش از آن ۲.۵ درصد افزایش یافت.

بر پایه گزارش یورواستات، همچون سال ۲۰۲۱، طی سال گذشته میلادی نیز ۵۲ درصد از شاغلانِ بخش علم و فناوری را در کشورهای عضو اتحادیه اروپا زنان تشکیل دادند.

در میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، زنان در لیتوانی و جزیره فرانسویِ کُرس بیشترین سهم را در بازار مشاغل حوزه علم و فناوری به خود اختصاص داده‌اند. در حالی که ۶۴ درصد افراد شاغل در حوزه علم و فناوری در لیتوانی و جزیره کُرس زن هستند، این نرخ در مالت و مناطقی شمال غربی، جنوب و شمال شرقی ایتالیا پایین‌ترین حد در اتحادیه اروپاست و بین ۴۵ تا ۴۶ درصد گزارش شده است.  نرخ اشتغال زنان در بخش علم و فناوری در شرق آلمان نیز همچنان پایین‌تر از ۵۰ درصد است. 

با وجود این که زنان اکثریت افراد شاغل در بخش علم و فناوری را در اتحادیه اروپا تشکیل می‌دهند، تنها ۴۱ درصد از دانشمندان و مهندسان شاغل در کشورهای عضو این اتحادیه زن هستند. البته این نرخ در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۲ واحد درصد افزایش داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مهاجران خارجی در کدام کشورهای اروپایی در مشاغلی پایین‌تر از توانمندی فردی خود کار می‌کنند؟

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند

آغاز انتخابات پارلمانی در کرواسی؛ رئیس جمهور منتقد اروپا در سودای نخست‌وزیری است