توقف واریز قسط سوم کمک اقتصادی؛ اختلاف رُم و بروکسل بر سر بازسازی ورزشگاه فیورنتینا

ورزشگاه اختصاصی باشگاه فیورنتینا
ورزشگاه اختصاصی باشگاه فیورنتینا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایتالیا قصد دارد با دریافت سومین قسط از کمک‌های صندوق حمایت و بازیابی اقتصادهای آسیب دیده از کووید، استادیوم فوتبال شهر فلورانس را بازسازی و یک مجموعه ورزشی بزرگ نیز در شهر ونیز تاسیس کند. موضوعی که هنوز با موافقت اتحادیه اروپا همراه نشده است.

آگهی

کمیسیون اروپا می‌گوید به دلیل عدم توافق با دولت ایتالیا، بر سر نحوه هزینه‌کرد کمک‌های مالی، قسط سوم تخصیص داده شده از صندوق احیای اقتصادهای اروپایی به رم فعلا متوقف می‌شود. 

این مبلغ به ارزش ۱۹ میلیارد یورو که سومین قسط پرداختی صندوق اتحادیه اروپا برای بازیابی اقتصادهای اروپایی پس از کووید ۱۹ راه‌اندازی شده، قرار بود در پایان ماه مارس به ایتالیا پرداخت شود اما کمیسیون اروپا اعلام کرده به دلیل تردیدهای موجود بر سر پروژه‌های ارائه شده توسط رم، این پرداخت فعلا صورت نمی‌گیرد و ارزیابی‌های اروپا برای این طرح‌ها تا پایان ماه آوریل ادامه خواهد یافت. 

ایتالیا بزرگترین ذینفع از صندوق بازیابی پس از کرونا اتحادیه اروپا بوده و پس از پایان همه‌گیری بیش از ۱۹۰ میلیارد یورو به این کشور تخصیص داده شده است. با این حال نحوه هزینه‌کرد دولت ایتالیا باعث شده تا اختلافاتی بر سر این مساله میان بروکسل و رم پیش آید. دولت ایتالیا می‌خواهد مقداری از پولی را که برای کمک به تقویت اقتصاد این کشور پس از کووید طراحی شده، به ارتقا استادیوم‌های فوتبال در این کشور اختصاص دهد، طرحی که، کمیسیون اروپا در خصوص اجرایی شدن آنها تردید دارد. 

ایتالیا قصد دارد بخشی‌ از این کمک‌های مالی را برای بهبود وضعیت استادیوم ارتمیو فرانکی شهر فلورانس که ورزشگاه اختصاصی باشگاه فیورنتینا است، هزینه کند. ورزشگاهی که در دهه ۱۹۳۰ ساخته شده و نیاز دارد به‌روزرسانی شود. همچنین رم می‌خواهد بخش دیگری از مبلغ ارائه شده از سوی اروپا را به ساخت یک ورزشگاه دیگر در نزدیکی شهر ونیز تخصیص دهد. 

این کشور در پایان سال گذشته تقاضای آزادسازی بخش سوم کمک‌های بلاعوض و وام‌های اتحادیه اروپا به ارزش ۱۹ میلیارد یورو را کرد. تقاضایی که به شرط تحقق ۵۵ مورد از اصلاحات مورد نظر قابل تامین است. بروکسل قرار بود تا پایان ماه مارس ارزیابی خود را در این زمینه انجام دهد اما پس از بررسی‌های صورت گرفته از سوی اروپا دو طرف توافق کردند که این دوره برای یک ماه دیگر یعنی تا پایان آوریل تمدید شود تا مشکلات باقیمانده حل شود. 

دولت ایتالیا می‌گوید برنامه آنها برای استفاده از این مبالغ تامین مالی دو استادیوم ورزشی، سرمایه‌گذاری در بنادر و همچنین سرمایه‌گذاری در شبکه‌های گرمایش منطقه‌ای است.

دفتر جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا روز دوشنبه در یادداشتی در این خصوص گفت: «دولت شواهد، مدارک و استدلال‌های بیشتری برای حمایت از واجد شرایط بودن تمام این برنامه‌ها ارائه خواهد کرد. 

بروکسل نگران است که طرح سرمایه‌گذاری بلندپروازانه دولت ایتالیا با مشکل رو به رو شود و با تاخیر به مرحله اجرا برسد. اتفاقی که در خصوص دیگر کشورهای اروپایی نیز رخ داده است. شکست ایتالیا در اجرای این طرح‌ها بدهی مشترک را افزایش می‌دهد و همین مسئله‌ای است که نگرانی بروکسل را به همراه داشته است. 

مسئله استادیوم‌ها

ارتقا استادیوم فوتبال فلورانس پروژه شهردار این شهر داریو ناردلا است. او ۹۵ میلیون یورو از بودجه اتحادیه اروپا و ملی را برای بازسازی استادیوم قدیمی آرتمیو فرانکی درخواست کرده است. ناردلا در خصوص این طرح می‌گوید: «ایده استفاده از بودجه اروپایی برای کارهای عمومی که اهمیت فرهنگی قابل توجهی دارند، بسیار مهم هستند. امروز طرح اتحادیه اروپا به ما این امکان را می‌دهد که دارایی‌های متعلق به شهرداری را ارتقا دهیم و استادیوم قدیمی شهر را به مکانی مدرن در دسترس علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار دهیم.»

پروژه ونیز معروف به «جنگل ورزشی» شامل یک سالن بسکتبال و یک مجموعه ورزشی بزرگ و همچنین توسعه بندری در ۱۰ کیلومتری شهر ونیز است که با احداث بزرگراهی جدید این بندر را به شهر و فرودگاه متصل می‌کند. برای اجرای این پروژه بیش از ۳۰۰ میلیون یورو نیاز است که بیش از ۹۰ میلیون آن قرار است از صندوق اتحادیه اروپا تامین شود. 

لوئيیجی بروگنارو شهردار ونیز که مالک تیم بسکتبال این شهر نیز هست در خصوص این طرح می‌گوید: «با ساخت سالن و استادیوم جدید، ونیز نامزد میزبانی رویدادهای ورزشی با جذابیت‌های بین‌المللی خواهد بود. 

موضوعی که حالا توسط کمیسیون مطرح شده واجد شرایط بودن این پروژه‌ها را با تردید رو به رو کرده است. چرا که این ردیف بودجه‌ها قرار است با هدف «بازسازی، احیا و ارتقای مناطق بزرگ شهری تخریب شده» قرار گیرد. این در حالیست که به عنوان مثال استادیوم شهر فلورانس در چهارمین محله گران‌قیمت این شهر ساخته شده است. یک مقام اتحادیه اروپا که نخواسته نامش شود ضمن تایید این مطلب به پولتیکو گفته که در خصوص پروژه ونیز هم این طرح بازسازی بسیار طولانی است و چشم‌انداز ترسیم شده برای آن چندان قابل محقق شدن به نظر نمی‌رسد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حالا باید منتظر ماند و دید در پایان ماه آوریل ارزیابی‌های کمیسیون اروپا به چه نتیجه‌ای خواهد رسید و آیا دولت جورجا ملونی می‌تواند بروکسل را به منطقی و اجرایی بودن طرح‌های بلندپروازانه خود راضی کند یا خیر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت ایتالیا با صدور شناسنامه برای فرزندان شهروندان همجنس‌گرا مخالفت کرد

ائتلاف راست به رهبری جورجا ملونی برغم «تحریم گسترده» پیروز انتخابات محلی ایتالیا شد

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند