ائتلاف راست به رهبری جورجا ملونی برغم «تحریم گسترده» پیروز انتخابات محلی ایتالیا شد

ملونی
ملونی Copyright Olivier Matthys/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright Olivier Matthys/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی انتخابات محلی ایتالیا، ائتلاف راست‌ها به رهبری جورجا ملونی، نخست وزیر، موفق شدند کنترل ۱۵ منطقه از ۲۰ منطقه ایتالیا را در دست بگیرند.

آگهی

ائتلاف راست‌های محافظه کار و افراطی ایتالیا در انتخابات محلی پیروز شدند تا اعتبار تازه ای به دولت جورجا ملونی، نخست وزیر بدهند.‌ ائتلاف راست‌ها در دو استان مهم کشور، لاتزیو به مرکزیت رم و لومباردی به مرکزیت میلان، بیش از ۵۰ درصد آرا را از آن خود کرد. 

بسیاری در ایتالیا بر این باورند که جورجا ملونی، سیاستمداری است که می تواند به «عمر کوتاه» دولت‌ها در یک دهه اخیر پایان بدهد. البته بسیاری پس از به قدرت رسیدن ماریو دراگی، سلف جورجا ملونی، همین نظر را داشتند و معتقد بودند که رئیس پیشین بانک مرکزی اروپا می تواند بیش از هفته و ماه در مقام نخست وزیری دوام بیاورد که این اتفاق عملی نشد.

ملونی پنج ماه بیش موفق شد پس از پیروزی ائتلاف راستها، قدرت را در ایتالیایی دردست بگیرد. خانم ملونی پس از پیروزی ائتلافش در انتخابات محلی در توییتر نوشت: « این نتیجه راست میانه را تحکیم و کار دولت را تقویت می کند.» 

با این حال این انتخابات هم نمی تواند به عنوان یک اعتبار کلی به دولت کنونی ایتالیا تلقی شود. چرا که پیروز اصلی این انتخابات آن دسته ای از شهروندان بودند که بپای صندوقهای رای نرفتند. تنها ۴۰ درصد از واجدان شرایط در انتخابات روز یکشنبه ایتالیا شرکت کردند. 

در دو استان لاتزیو و لومباردی، قطب صنعتی ایتالیا، که یک چهارم جمعیت کشور زندگی می کنند، کمتر از ۳۷ درصد در انتخابات اخیر شرکت کردند.

ائتلاف راستها پیش تر استان لمباردی را در کنترل خود داشتند و حالا موفق شدند لاتزیو را نیز از چپ های میانه پس بگیرند. نتیجه انتخابات به ائتلاف راستها کمک کرد کنترل ۱۵ از ۲۰ منطقه ایتالیا را برعهده بگیرند. 

حزب «برادران ایتالیا» که ملونی رهبر آن است به محبوبترین حزب در این کشور بدل شد. تنها در استان لاتزیو این حزب ۳۳ درصد و در لومباردی ۲۶ درصد آرا را از آن خود کرد. 

با این حال احزاب چپ دلیل پیروزی راستها را «تحریم انتخابات» می دانند. انریکو لتا، رهبر حزب دموکراتیک ایتالیا، مهم ترین حزب چپ که البته به میانه روی شهرت دارد، گفت: «نتیجه انتخابات نشان می‌دهد احزابی چون «۵ ستاره» که همواره بین چپ و راست مانور داده اند باید بجای مخالفت با حزب ما با ائتلاف راست‌ها که در قدرت هستند، مقابله کنند.»‌

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایتالیا نام مادران همجنس‌گرا را از گواهی تولد فرزندان آنها حذف می‌کند

توقف واریز قسط سوم کمک اقتصادی؛ اختلاف رُم و بروکسل بر سر بازسازی ورزشگاه فیورنتینا

اتهام‌های مربوط به رسوایی جنسی نخست‌وزیر اسبق ایتالیا؛ برلوسکنی از پرداخت رشوه تبرئه شد