بیشترین و کمترین نرخ تورم در منطقه یورو؛ جهش سطح عمومی قیمت‌ها در ۶ کشور دو رقمی شد

برلین، آلمان
برلین، آلمان Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

۶ کشور منطقه یورو شاهد نرخ تورم دو رقمی هستند که در میان آنها ایرلند با نرخ تورم ۲۰.۱ درصدی پیشتاز است.

آگهی

اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) متوسط نرخ تورم سالانه منتهی به مه ۲۰۲۲ در میان ۱۹ کشور عضو منطقه یورو را ۸.۱ درصد برآورد کرد؛ نرخی بی‌سابقه در ۲۵ سال گذشته که در آوریل گذشته ۷.۴ درصد گزارش شده بود. 

مطابق گزارش یورواستات، افزایش ۳۹.۲ درصدی قیمت انرژی بیشترین سهم را در صعود نرخ تورم در منطقه یورو داشته است. پس از انرژی، بالارفتن بهای مواد غذایی، نوشیدنی‌های الکلی و تنباکو به میزان ۷.۵ درصد بیشترین تاثیر را در افزایش نرخ تورم این منطقه طی ماه مه داشته است.

این در حالی است که افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی، نوشیدنی‌های الکلی و تنباکو در گزارش تورم سالانه منتهی به آوریل گذشته به ترتیب ۳۷.۵ و ۶.۳ گزارش شده بود.

در میان ۱۹ کشور عضو منطقه یورو، پایین‌ترین نرخ تورم در مالت (۵.۶ درصد) و فرانسه (۵.۸ درصد) ثبت شده است. نرخ تورم سالانه این دو کشور در مه سال ۲۰۲۱ به ترتیب ۰.۲ و ۱.۸ درصد بود.

اما ۶ کشور این منطقه شاهد نرخ تورم دو رقمی هستند که در میان آنها ایرلند با نرخ تورم ۲۰.۱ درصدی پیشتاز است. پنج کشور بعدی به ترتیب لیتوانی (۱۸.۵ درصد)، لتونی (۱۶.۴ درصد)، اسلواکی (۱۱.۸ درصد)، یونان (۱۰.۷ درصد) و اتریش (۱۰.۲ درصد) هستند. این در حالی است که نرخ نرخ تورم یونان در مه سال ۲۰۲۱، منفی ۱.۲ درصد گزارش شده بود و نرخ تورم پنج کشور دیگر نیز کمتر از ۳.۵ درصد بود.

نرخ تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو یعنی آلمان نیز به ۸.۷ درصد رسیده است، نرخی که یکسال پیش تنها ۲.۴ درصد بود. 

کارشناسان بروز تبعات اقتصادی تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را مهم‌ترین دلیل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در منطقه یورو می‌دانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تورم سطح فعالیت‌ اقتصادی در حوزه یورو را برای اولین بار از فوریه ۲۰۲۱ کاهش داد

هر یورو با ۱ دلار برابر شد؛ سقوط پول واحد اروپایی به پایین‌ترین سطح در۲۰ سال گذشته

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است