اتحادیه اروپا شش میلیارد یورو برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی به ترکیه پرداخت کرد

مهاجران در ترکیه
مهاجران در ترکیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

براساس پیمانی که چهارسال پیش به امضای ترکیه و اتحادیه اروپا رسید بودجه شش میلیارد یورویی در جهت کمک به استقرار پناهجویان در ترکیه و ممانعت از حضور آنها در قاره سبز به دولت ترکیه اعطاشد.

آگهی

اتحادیه اروپا کمک ۶ میلیارد یورویی ترکیه در جهت مقابله با مهاجرت غیرقانونی و تامین زیرساخت های لازم برای پناهجویان مقیم این کشور را طبق قرار قبلی پرداخت کرد.

این کمک بخشی از پیمان سال ۲۰۱۶ میان ترکیه و اتحادیه اروپا در مبارزه با عبور سالانه صدها هزار پناهجو از این کشور به سوی اروپاست.

بیش از یک میلیون پناهجو در سال ۲۰۱۵ با عبور از ترکیه و یونان وارد اروپا شدند.

میزان کم سابقه حضور پناهجویان در اروپا، مقامات اتحادیه را بسیار نگران کرد. در پی همین نگرانی‌ها توافق بین ترکیه و اتحادیه اروپا امضا شد.

طبق این پیمان ترکیه پذیرفت تا بیش از ۳.۶ میلیون پناهجو عمدتا سوری را در خاک خود اسکان دهد و تا حد امکان مانع ورود آنها به کشورهای اروپایی بشود. اتحادیه اروپا نیز در مقابل متعهد شد تا ۶ میلیارد یورو به ترکیه کمک مالی کند.

البته این کمک تنها به پروژه‌هایی اختصاص می‌یابد که در آن زیرساخت‌های مورد نیاز پناهجویان فراهم می شود.

نیکلا میرلاندرو، نماینده اتحادیه اروپا در ترکیه گفت: «این بودجه تنها در جهت حمایت از پناهجویان در خاک ترکیه به دولت این کشوراعطا می شود.»

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بارها اتحادیه اروپا را به عدم پای بندی وعده‌ها و تعهداتش در ارتباط با این پیمان متهم کرده است. رئیس جمهوری ترکیه می گوید که تا کنون دولت این کشور بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای پناهجویان اسکان یافته در این کشور هزینه کرده است.

کمک‌های اتحادیه اروپا در فضای پرتنش بین این نهاد و ترکیه صورت می گیرد. در آخرین نشست رهبران ۲۷ کشورعضو اتحادیه اروپا، قرار شد تا تحریم هایی علیه ترکیه وضع شود. تحریم‌هایی که نشانه اعتراض اتحادیه اروپا به ادامه استخراج و اکتشاف انرژی‌های فسیلی در منطقه مورد مناقشه با قبرس در دریای مدیترانه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسافران حین فرود اضطراری هواپیما در اسپانیا فرار کردند

نانوای فرانسوی در اعتراض به حکم اخراج کارآموز آفریقایی‌اش اعتصاب غذا کرد

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند