پارلمان اروپا در مقابل دولت اسراییل ایستاد

پارلمان اروپا در مقابل دولت اسراییل ایستاد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان پارلمان اروپا خشونت دولت اسرائیل علیه معترضان در نوار غزه را محکوم کردند و خواستار توقف خشونت ها شدند.

آگهی

پارلمان اروپا روز پنجشنبه با تشکیل جلسه در استراسبورگ خشونت دولت اسرائیل در هفته های گذشته در نوار غزه را مورد انتقاد قرارداد. نمایندگان پارلمان از مقامات اسرائیلی خواستند به خشونت های یک طرفه علیه تظاهرات کنندگان پایان دهد و از این پس از هرگونه توسل به خشونت مرگبار علیه معترضان فلسطینی خودداری کند.

واکنش پارلمان اروپا به خشونت های اخیر ارتش اسراییل علیه معترضان فلسطینی در نوارغزه است. تاکنون بیش از ۳۰ نفر توسط تک تیراندازان اسراییلی در نوار غزه کشته شده اند. نمایندگان پارلمان اروپا در قطعنامه ای که با اکثریت قاطع روز پنج شنبه به تصویب رسید بر این موضوع تاکید کردند که تظاهرات کنندگان فلسطینی بی گناه در هفته های اخیر جان باخته اند که مسئولیت آن با دولت اسرائیل است. برخی از نمایندگان پارلمان اروپا با چفیه، که نماد مقاومت فلسطینی ها است در صحن پارلمان حاضر شدند. یکی از نمایندگان ایتالیایی پارلمان اروپا هم تی شرت بر تن داشت که روی آن نوشته شده بود: «فلسطین آزاد باید گردد.»

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از دولت اسرائیل خواستند « حق اساسی تجمع مسالمت آمیز را طبق عهدنامه های حقوق بشر سازمان ملل رعایت کند. نماینده ای از فرانسه با ایراد یک سخنرانی مهم گفت: «در زمانی که غزه، پرتراکم ترین شهر دنیا، نه آب آشامیدنی دارد و نه برق و اغلب جوانان بیکار هستند نمی توان خشونت نظامیان اسراییل و تیراندازی با تیرهای واقعی بسوی معترضان را پذیرفت.»

بیشتر بخوانید: بمب‌گذاری در مسیر حرکت خودروی نخست‌ وزیر تشکیلات خودگردان در نوار غزه

نمایندگان پارلمان اروپا در قطعنامه خود خواستار توقف هرچه سریعتر خشونت و تنش در نوار غزه شدند. آنها همچنین خواستار پایان بی قید و شرط محاصره نوار غزه از سوی دولت اسراییل شدند.

خواسته معترضان بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌های مادری است. اعتراضات چند هفته ای در مجاورت مرزهای غزه سه هفته است آغاز و تا شش هفته ادامه خواهد داشت. روز پایانی تظاهرات «بازگشت»، پانزدهم ماه مه است که «روز نکبت» نیز خوانده می‌شود. چهاردهم ماه مه سال ۱۹۴۸، کشور مستقل اسرائیل با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد تشکیل شد. فلسطینیان یک روز پس از آن را به خاطر اخراج و بیرون رانده شدن از سرزمین‌های خود «روز نکبت» می‌خوانند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم ۱۷ کشته در جمعۀ خونین غزه؛ مخالفت اسرائیل با انجام تحقیقات مستقل

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند

آغاز انتخابات پارلمانی در کرواسی؛ رئیس جمهور منتقد اروپا در سودای نخست‌وزیری است