کارکنان سازمان عفو بین الملل در ترکیه زندانی شدند

کارکنان سازمان عفو بین الملل در ترکیه زندانی شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزی که وزیر اروپای ترکیه در بروکسل با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار می کرد آنکارا شش تن از دوازده کارمند سازمان عفو بین الملل را که در بازداشت موقت بودند روانه زندان…

آگهی

روزی که وزیر اروپای ترکیه در بروکسل با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار می کرد آنکارا شش تن از دوازده کارمند سازمان عفو بین الملل را که در بازداشت موقت بودند روانه زندان کرد. نماینده ارشد عفو بین الملل در ترکیه نیز از جمله بازداشت شدگان است.

برای دبیرکل اروپایی سازمان عفو بین الملل انتقال این فعالان حقوق بشر از بازداشت موقت به زندان فاجعه است و اروپا نباید نسبت به این قضیه سکوت کند.

ایورنا مک گوان می گوید: «اتحادیه اروپا همواره روی کاغذ از فعالان حقوق بشر دفاع کرده است اما در عمل اتفاق دیگری می افتد. وزیر خارجه ترکیه هفته آینده به بروکسل می آید و ما از فدریکا موگرینی می خواهیم که در کنفرانس خبری نسبت به این دستگیری ها و سرکوب ها موضع بگیرد. تا زمانی که تمام همکارانمان در ترکیه آزاد نشده باشند ما عقب نمی نشینیم. همچنین متوجه هستیم که امنیت آنها در درجه اول اهمیت قرار دارد.»

ایدیل ایسر، دبیرکل سازمان عفو بین الملل در ترکیه است که درزمره اولین بازداشت هایی سازمان عفو بین الملل بود.

در یک سالی که از کودتای ناکام در ترکیه می گذرد دولت تحت دستور مستقیم رییس جمهوری هزاران نفر از نظامیان، کارمندان دولت، وکلا و قضات، استادان و معلمان را روانه زندان کرده است.

در یک سال اخیر دولت ترکیه ۱۵۶ رسانه را تعطیل کرد، ۷۵۰ خبرنگار از کار و فعالیت رسانه ای منع و بیشتر از صد خبرنگار روانه زندان شدند. بنا به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز رقم دقیق خبرنگاران زندانی در ترکیه ۱۶۵ نفر است.

کودتا فرصت پاکسازی نیروهای مخالف در دستگاه دولت و قوه قضاییه را به رئیس جمهور و همراهانش داد. در دوازده ماه گذشته بیشتر از ۱۰۳ هزار کارمند از حقوقدان و قاضی گرفته تا استاد و معلم از کار برکنار و ۳۳ هزار نفر هم از پست هایشان تعلیق شده اند. در این میان بیشتر از ۵۵ هزار نفر بازداشت به زندان منتقل شدند. حکم بسیاری از آنها به اتهام «خیانت ملی» حبس ابد است. در این میان ۳۰۰۰ قاضی باتجربه و کارکشته دستگاه قضایی بازداشت و از خدمت منفصل شدند.

مخالفان دولت ترکیه می گویند که بی تردید اردوغان بدنبال تغییر ساختار حکومتی است. آنها اردوغان را «دیکتاتور دوران مدرن» می خوانند. با این حال واقعیت این است که رجیب طیب اردوغان هر چند که با افت شدید محبوبیت پس از شانزده سال در قدرت مواجه شده اما همچنان محبوبترین سیاستمدار برای ترکهای داخل و خارج از کشور است. همه پرسی و رای ۵۱ درصدی آری، با توجه به سرکوبهای دولتی چند ماه اخیر شاهدی بر این مدعا است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟

چرا اتحادیه اروپا ممکن است اشتراک‌های پولی فیس‌بوک را در اروپا ممنوع کند؟