صف آرایی روسیه و سوئد در جزیره گوتلاند

صف آرایی روسیه و سوئد در جزیره گوتلاند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جزیره گوتلاند در جنوب سوئد به دلیل سواحل گسترده در دریای بالتیک و نزدیک بودن به پایگاه نظامی روسیه در بندر کالینگراد موقعیتی استراتژیک دارد.

جزیره گوتلاند در جنوب سوئد که طی دوران جنگ سرد مرکز نیروی دفاعی سوئد بود، در سال ۲۰۰۵ میلادی به منطقه ای غیرنظامی تبدیل شد. این جزیره به خاطر سواحلی گسترده که در دریای بالتیک دارد و به خاطر نزدیکی به پایگاه نظامی روسیه در بندر کالینگراد از موقعیتی استراتژیک برخوردار است. تحرکات نظامی روسیه در منطقه بالتیک باعث نگرانی سوئد شده شده است. این کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی نیست اما همکاری نزدیکی با این سازمان دارد. قرار است مانور نظامی بزرگی با سربازان سوئدی و نیروهایی از پیمان آتلانتیک شمالی درجزیره گوتلاند برگزار شود.

جزیره گوتلاند در وسط دریای بالتیک و مقابل کشورهای ساحل دریای بالتیک و کالینینگراد که بخش جدامانده و محصور خاک روسیه است، قرار دارد و با ۵۷۰۰۰ نفر جمعیت دارای موقعیتی استراتژیک است.

تشدید حضور نظامی روسیه در مرزهای کشورهای حوزه دریای بالتیک باعث نگرانی سوئد شده است. در سپتامبر سال گذشته میلادی یک پادگان نظامی در جزیره گوتلاند بازسازی شد.

سربازان اعضای گردان ۶۱ نیروی هوایی ارتش سوئد مشغول انجام یک تمرین نظامی معمولی در جنگلهای گوتلاند هستند. آنها تنها چند ماه اینجا مستقر هستند. اما قرار است بزودی حدود ۳۰۰ سرباز بطور دائم در جزیره گوتلاند در جنوب سوئد مستقر شوند.

ماتیاس آردین، فرمانده قرارگاه منطقه ای گوتلاند درباره دلیل استقرار این نیروها در این منطقه می گوید: «دلیل استقرار این نیروها در اینجا وضعیت ناپایدارِ منقطه بالتیک است. در منطقه بالتیک شاهد مانور نظامی بیشتری هستیم. به همین دلیل هم می خواهیم توان نظامی خود را در تمام سوئد و در گوتلاند که بخشی از سوئد است، افزایش بدهیم.»

روسیه و غرب در جزیره گوتلند برای یکدیگر شاخ و شانه می کشند

گوتلاند در مرکز مانور نظامی بزرگی است که امسال با بیست هزار سرباز سوئدی و همچنین نیروهایی از ایالات متحده، فرانسه، نروژ، دانمارک و استونی برگزار خواهد شد. اما این تعداد سرباز برای روسیه چشمگیر نیست چون همزمان در بلاروس و منطقه کالینینگراد باید مانورهایی نظامی با صدهزار سرباز به انجام برساند.

باوجود اینکه مسکو امکان حمله روسیه به سوئد را رد کرده اما ارتش سوئد می خواهد نشان بدهد که برای رویارویی با هر وضعیتی آمادگی لازم را دارد.

هنریک وولف، گروهبان یکم، گردان ۶۱ نیروی هوایی سوئد در این باره می گوید: «همانطور که پشت سر من می بینید این یک نوع سامانه پدافند هوایی هاوک سوئدی است. هر آتشبار (گروهان) متشکل از چهار واحد آتش است. با این برد می تواند کل گوتلاند را پوشش بدهد. تقریباً می توانیم با هر نوع تهدید نظامی مقابله کنیم. اما با پیشرفت فناوری تسلیحاتی امروز دفاع در برابر همه تهدیدها، مثلاً موشک اسکندر که از کالینینگراد به گوتلاند می رسد، روزبروز مشکلتر می شود »

دولت سوئد علاوه بر افزایش هزینه های نظامی، اخیرا قرارداد همکاری با سازمان ناتو امضا کرده است. سوئد عضو پیمان ناتو نیست اما این قرارداد امکان می دهد که در صورت لزوم نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در گوتلاند مستقر شوند.

Will Gotland join NATO before (the rest of) Sweden does? https://t.co/a3UvlbESD9

— Edward Lucas (@edwardlucas) April 20, 2017

از سوی دیگر مسکو به سوئد و همچنین به فنلاند درمورد احتمال پیوستن به ناتو هشدار داده است.

حضور نیروهای نظامی باعث نگرانی ساکنان محله قدیمی ویزبه، مرکز گوتلاند شده است.

یکی از ساکنان گوتلند می گوید: «تقویت ظرفیت نظامی در جزیره خوب است، نه به این خاطر که روسیه تهدیدی برای ما به شمار می آید- فکر نکنم این اتفاق بیفتد دلیلی برای آن وجود ندارد .. اما شاید اتفاقاتی که در جاهای دیگر در جهان رخ می دهد دست به دست هم دهند و بهمن وار دامن ما را هم بگیرد.»

یکی دیگر می گوید: «وقتی حضور نظامی را افزایش می دهید خودش ممکن است باعث اتفاق های تازه شود. اسم بازی همین است. شما وضعیت را حاد می کنید و طرف دیگر واکنش نشان می دهد. بنابراین شاید اوضاع تغییر کند اما همین الان نگران نیستم.»

برنامه های مربوط به دفاع غیرنظامی در سوئد

با این وجود دولت سوئد از همه شهرداری ها خواسته است که در چارچوب آیین نامه امنیت ملی، برنامه دفاع غیرنظامی تدوین کنند. هدف این است که شهروندان برای مقابله با هر نوع بحرانی از جمله تهدید نظامی آماده بشوند.

به همین منظور کارزاری برای افزایش آگاهی مردم به راه افتاده است.

کریستر استولز، مسئول برنامه در صورت وقوع حمله در گوتلاند است و درباره این برنامه می گوید: «اتفاقات مختلفی ممکن است رخ بدهد، مثلا ممکن است برق قطع بشود یا هر اتفاق دیگری که در زندگی مردم اختلال ایجاد کند. گوتلاند جزیره است و خیلی از نیازهای ما با قایق و کشتی به جزیره آورده می شود و اگر ارتباط جزیره قطع بشود باید بتوانیم حداقل سه روز اوضاع را مدیریت کنیم. وسایل آشپزی، لباس گرم، کبریت یا کانتینر آب، کنسرو مواد غذایی، اینها چیزهایی است که شهروندان باید در خانه داشته باشند. در این صورت برای سه روز غذای کافی خواهند داشت.»

مرمت پناهگاهها

برنامه ای نیز برای مرمت و بازسازی پناهگاه هایی که در طول جنگ سرد ساخته شده بود آغاز شده است.

در کل سوئد ۶۵ هزار پناهگاه وجود دارد و این کشور از نظر تعداد پناهگاه نسبت به جمعیت در جهان رتبه اول را دارد. ۳۵۰ پناهگاه در جزیره گوتلاند است.

وظیفه آندره ساموئلسون وارسی وضعیت بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ پناهگاه در گوتلاند است که فهرستشان موجود است. وی می گوید: «این روزها این وضعیت برای پناهگاه ها عادی است. مردم عادی آنها را برای انبارکردن کالا به کار می برند. شغل من این است که وارسی کنم طی سال های گذشته این پناهگاه ها آسیبی ندیده باشند و دیوا ها و داخل پناهگاه سالم باشند.»

بازگشت سربازان حرفه ای به جزیره برای دانش آموزان دبیرستان در گوتلاند اطمینان بخش است. از نظر آنها در اوضاع فعلی نگران کننده جهان، بازگشت تدریجی نظام وظیفه اجباری در سوئد کار خوبی است.

یکی از آنها می گوید: «پیش تر این حس وجود داشت که از همه چیز دور و جدا افتاده هستید. اما اخیرا در استکهلم حمله تروریستی صورت گرفت که تکان دهنده است و فکر ما را مشغول کرد.»

دیگری می گوید: «نمی شود که فقط نشست و منتظر شد اتفاقی رخ بدهد. اگر بخواهیم بر روند اتفاقات تأثیر بگذاریم، پیوستن به ارتش و تلاش برای کمک به کشور گزینه خوبی است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه و غرب؛ کجای کار اشتباه بود؟

اختلاف در استراتژی دفاعی لهستان

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت