رییس جمهور قرقیزستان: بی سوادی عامل رشد گروه های تروریستی است

رییس جمهور قرقیزستان: بی سوادی عامل رشد گروه های تروریستی است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ناتاشا ریچاردسون، گزارشگر یورونیوز در بروکسل نظر الماس بیگ آتامبایف، رییس جمهور قرقیزستان را درباره تحولات منطقه ای و جهانی جویا شده است.

آگهی

ناتاشا ریچاردسون، گزارشگر یورونیوز در بروکسل نظر الماس بیگ آتامبایف، رییس جمهور قرقیزستان را درباره تحولات منطقه ای و جهانی جویا شده است.

یورونیوز: آقای آتامبایف، کشور شما عضو و رئیس کنونی “اتحادیه اقتصادی اوراسیا” است. آیا این اتحادیه در جهت منافع روسیه کار می کند؟

الماس بیگ آتامبایف: ما آماده هستیم که همین امروز عضو اتحادیه اروپا شویم. پیشنهاد این کار را هم دادیم، ولی روشن پاسخ دادند که با کشور ما مرز مشترک ندارند. حال چه امکاناتی به ما می دهند؟ جمعیت کشور ما شش میلیون است. باید چه کار کنیم؟ منزوی شویم و برویم در جنگل زندگی کنیم؟ احتیاج به پیشرفت و دسترسی به بازارهای مالی داریم.

یورونیوز: نظر شما درباره درگیری های شرق اوکراین چیست؟

الماس بیگ آتامبایف: ما در ماه ژوئن ۲۰۱۰ و پس از انقلابمان شاهد درگیری های قومی بودیم. فکر کنم دست برخی از سرویسهای ویژه در کار بود. برخی از محله ها و مناطق ما اشغال شد. در آن زمان نخست وزیر بودم و پس از آن هم رئیس جمهور شدم، ولی هیچ وقت از مسکو و واشنگتن تقاضای کمک نکردم. خودم به محل درگیری ها رفتم. آنها جاده ها را بسته بودند. به من می گفتند، برخی از مناطق را جدا کن، حقوق بازنشستگی آنها را قطع کن، برق برخی مناطق را قطع کن. من گفتم که همه ما درون یک کشور زندگی می کنیم. من از انقلاب اوکراین حمایت می کنم.

یورونیوز: کشور شما چه اقداماتی برای مبارزه با گروه حکومت اسلامی و گروه های تروریستی انجام داده است؟

الماس بیگ آتامبایف: در چند سال گذشته به شکل قابل توجهی مرکز ضد تروریستی خود را تقویت کردیم. دلیل رشد گروه حکومت اسلامی و بقیه گروه های افراطی بی سوادی مردم است. سال گذشته و امسال ۲۴ درصد بودجه کشورمان به بخش آموزش اختصاص یافت. بقیه کشورها ۴ یا ۵ درصد بودجه خود را به بخش آموزش اختصاص می دهند.

یورونیوز: آیا کشور شما، کسانی را که برای جنگ به سوریه رفتند تحت پیگرد قرار می دهد؟

الماس بیگ آتامبایف: مطمئنا، با کشورهایی که این افراد در آنجا مخفی شدند و این افراد را مسترد نمی کنند، همکاری می کنیم. به شکل موثر در این زمینه فعالیت می کنیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس قرقیزستان به منزل مسکونی رئیس جمهوری پیشین این کشور یورش برد

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟