پارلمان اروپا خواستار آزادی وبلاگ نویس عربستانی شد

پارلمان اروپا خواستار آزادی وبلاگ نویس عربستانی شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رائف بدوی، نویسنده و وبلاگ نویس سی و یک ساله اهل عربستان سعودی به عنوان برنده نهایی جایزه معتبر ساخاروف برگزیده شد. مارتین شولز، رییس پارلمان اروپا

آگهی

رائف بدوی، نویسنده و وبلاگ نویس سی و یک ساله اهل عربستان سعودی به عنوان برنده نهایی جایزه معتبر ساخاروف برگزیده شد.

مارتین شولز، رییس پارلمان اروپا روز پنجشنبه و در مراسم معرفی برنده این جایزه از پادشاه عربستان سعودی خواست ضمن آزاد کردن این وبلاگ نویس دربند، شرایط بهبود وضعیت حقوق بشر را در این کشور فراهم کند.

او گفت: «یک قهرمان در دنیای مدرن اینترنتی، مبارزی برای دفاع از آزادی، دمکراسی و آزادی بیان که اکنون با شکنجه ای واقعی روبرو شده است. امروز از پادشاه عربستان سعودی می خواهم تا آقای بدوی را سریعا ببخشد، آزادش کند و این فرصت را برای او فراهم کند تا شخصا در مراسم اعطای جایزه اش که در ماه دسامبر در پارلمان اروپا برگزار می شود، شرکت کند.»

سازمان گزارشگران بدون مرز هم ضمن استقبال از اعطای جایزه ساخاروف به این معترض سعودی، عفو او را از مقامات این کشور خواستار شده است.

این فعال حقوق بشر در سال ٢٠١٢ به دلیل «توهین به مقدسات» در عربستان دستگیر شد و پس از چندین دور محاکمه، ژوئن گذشته به تحمل ده سال زندان و هزار ضربه شلاق محکوم شد. حکمی که انتقاد شدید سازمانهای حقوق بشری از جمله عفو بین الملل را به دنبال داشت و موجب شد تا اجرای حکم ضربات شلاق، پس از مرحله اول متوقف شود.

با این حال، انصاف حیدر، همسر آقای بدوی که به همراه فرزندانش به کانادا پناهنده شده به نقل از منابع آگاه گفته اجرای حکم شلاق شوهرش به زودی از سر گرفته خواهد شد. او خود نیز از فعالان پیشبرد آزادی بیان و مطبوعات در جهان عرب و موسس «بنیاد رائف بدوی برای آزادی بیان» است. مقر این بنیاد در کانادا است.

ائتلافی از اپوزیسیون ونزوئلا موسوم به «میز اتحاد دموکراتیک»، و بوریس نمتسوف، از مخالفان ناکام کرملین از رقبای اصلی رائف بدوی در مرحله نهایی انتخابی محسوب می شدند.

سال گذشته هم دنیس موکوگی، پزشک اهل کنگو به پاس تلاش پیگیرش در کمک به زنان قربانی خشونت های جنسی، این جایزه معتبر را از آن خود کرده بود.

جایزه ساخاروف از سال ١٩٨٨ از سوی پارلمان اروپا به دگراندیشان و فعالان حقوق بشر که در راستای دفاع از آزادی بیان و آزادی اندیشه شجاعانه فعالیت داشته اند، اعطا می شود. از مشهورترین برندگان آن علاوه برنسرین ستوده و جعفرپناهی از ایران، می توان به نلسون ماندلا رهبر فقید آفریقای جنوبی و آنگ سان سوچی فعال میانماری اشاره کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آزادی رائف بدوی پس از ۱۰ سال زندان؛ کنشگر سعودی ۱۰ سال دیگر ممنوع الخروج است

گاردین؛ کانادا به کنشگر عربستانی نزدیک به خاشقجی: جانت در خطر است

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است