Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

پاسخ پژوهشگران به یک سوال: آیا تنهایی با افزایش خطر سکته مغزی در سالمندان مرتبط است؟

یک مطالعه جدید نشان داد که تنهایی ممکن است با افزایش خطر سکته مغزی در بزرگسالان مسن مرتبط باشد.
یک مطالعه جدید نشان داد که تنهایی ممکن است با افزایش خطر سکته مغزی در بزرگسالان مسن مرتبط باشد. Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از Oceane Duboustیورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

یک پژوهش جدید نشان داد خطر سکته مغزی در سالمندانی که به طور پیوسته تنها هستند، در مقایسه با کسانی که کمترین میزان انزوا را گزارش دادند، بالاتر است.

آگهی

پژوهشگران دانشگاه هاروارد در این تحقیق داده‌های بیش از ۱۲ هزار بزرگسال ۵۰ ساله و بالاتر را بررسی و میزان تنهایی آنها را دو بار با فاصله چهار سال پیگیری کردند.

سپس سطح تنهایی آنها را با تعداد سکته‌های مغزی روی داده مقایسه و یافته‌های خود را در قالب گزارشی در مجله eClinicalMedicine منتشر کردند. 

افزایش ۵۶ درصدی خطر سکته مغزی

بررسی‌ها نشان داد شرکت کنندگانی که در اولین ارزیابی «تنها» شناسایی شدند، در مقایسه با کسانی که تنها نبودند، ۲۵ درصد بیشتر احتمال داشت که دچار سکته مغزی شوند.

همچنین خطر سکته مغزی در کسانی که در هر دو ارزیابی به عنوان افرادی با «تنهایی مداوم» طبقه بندی شدند، در مقایسه با افرادی که احساس انزوای دائمی نداشتند، ۵۶ درصد بیشتر بود.

ینی سو، از اعضای تیم تحقیق در بخش علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه هاروارد در این باره می‌گوید: «اکنون تنهایی بیش از هر زمانی به عنوان یک مسئله مهم بهداشت عمومی در نظر گرفته می‌شود و یافته‌های ما نشان می‌دهد که چرا چنین است.»

او می‌افزاید: «یافته‌های ما نشان داد که تنهایی به ویژه هنگامی که به طور مزمن تجربه شود، ممکن است نقش مهمی در بروز سکته مغزی داشته باشد؛ که در حال حاضر یکی از علل اصلی ناتوانی طولانی‌مدت و مرگ و میر در سراسر جهان است.»

در این تحقیق، افرادی که تنهایی موقتی را تجربه کرده بودند (چه در ابتدا یا در ادامه تحقیق) افزایش واضحی در خطر سکته مغزی نشان ندادند.

مقابله با اپیدمی تنهایی

ینی سو می‌گوید: «ارزیابی‌های مکرر وضعیت "تنهایی" افراد ممکن است به شناسایی افرادی که بطور مزمن "تنها" هستند و بنابراین در معرض خطر بیشتری برای سکته هستند، کمک کند. اگر ما نتوانیم احساس "تنهایی" آنها را در مقیاس کوچک و کلان برطرف کنیم، ممکن است با پیامدهای سنگین این مشکل برای سلامتی روبرو شویم.»

او تاکید دارد که در این بررسی‌ها، باید بطور خاص مسأله «تنهایی» هدف گرفته شود که یک ادراک ذهنی است و نباید آن را با «انزوای اجتماعی» ترکیب کرد.

تنهایی مسئله‌ای است که میلیون‌ها نفر را در سراسر اروپا تحت تأثیر قرار داده است. در نظرسنجی که در سال ۲۰۲۲ میلادی انجام شد، بطور متوسط حدود ۱۳ درصد از پاسخ دهندگان اعلام کردند که «بیشتر اوقات یا همیشه» احساس تنهایی می‌کنند.

تنهایی فقط منجر به افزایش خطر سکته مغزی نمی‌شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده، انزوای اجتماعی با حدود ۵۰ درصد افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و ۲۹ درصد افزایش خطر بیماری‌های قلبی همراه است.

از نظر روانشناختی نیز تنهایی با نرخ بالاتر افسردگی، اضطراب و خودکشی همراه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاسخ محققان به یک سوال: استفاده از شبکه‌های اجتماعی عامل افسردگی است یا پایان تنهایی کسالت‌بار؟

«همه‌گیری تنهایی» در اتحادیه اروپا؛ ساکنان کدام کشور تنهاترین‌ها هستند؟

«دوستی‌ها در اروپا»؛ نقش رفیق و تنهایی در سلامت