کدام کشورهای اروپایی در استفاده از انرژی‌های باد و خورشید برای تامین برق رکورد زده‌اند؟

Europe Solar Power
Europe Solar Power Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از نیمی از برق مصرفی در پرتغال اکنون از انرژی خورشید تامین می‌شود و اسپانیا، فنلاند و بلژیک نیز در این موضوع رکوردهای جدید را ثبت کرده‌اند.

آگهی

بر اساس داده‌های اندیشکده انرژی امبر(Ember)، برای اولین بار در پرتغال بیش از نیمی از برق مصرفی این کشور در ماه گذشته میلادی، به کمک برق تولیدی از انرژی‌های باد و خورشید تامین شده است.

به عبارت دیگر در ماه آوریل، ۵۱ درصد برق تولید شده در پرتغال حاصل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است. رکورد پیش از آن نیز در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی ثبت شده بود که ۴۹ درصد از برق تولید شده در این کشور حاصل بهره گیری از نیروهای باد و خورشید بود.

در پرتغال نصب گستردۀ تجهیزات بهره گیری از انرژی خورشید همچنین واردات برق از اسپانیا و افت تقاضا باعث شد که با وجود کاهش تولید برق از مسیر نیروگاههای آبی به دلیل خشکسالی، میزان استفاده از انرژی تولید شده از سوخت‌های فسیلی تنها ۲۴ درصد باشد.

نیکلاس فولگهام، پژوهشگر اندیشکده امبر می‌گوید: «همزمان با پایان زمستان بحرانیِ اروپا، رشد استفاده از انرژی‌های باد و خورشید باعث سودآوری قابل توجهی شده است. در بهار امسال، انرژی‌های تجدیدپذیر تأثیر خشکسالی و قیمت بالای برق در سراسر اتحادیه همچنین انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دادند و سرعت نصب تجهیزات بهره گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، نویدبخش رکوردهای مثبت بیشتری در تابستان است.»

پرتغال چگونه به چنین موفقیتی دست یافت؟

پرتغال مدتهاست که روی زیرساخت‌های خورشیدی خود کار کرده است و اکنون در حال بهره بردن از نتایج این کار است.

این کشور سال گذشته با نصب گستردۀ سامانه‌ها فتوولتایی، ظرفیت جذب انرژی خورشید را در سراسر کشور ۵۰ درصد افزایش داد؛ اقدامی که برای تامین برق حدود ۱ میلیون خانه کافی بود.

این کار باعث شد که میزان تولید انرژی از خورشید، در ماه آوریل به بالاترین حد خود یعنی ۳۶۰ گیگاوات در ساعت برسد که در مقایسه با رکورد قبلی (۳۰۰ گیگاوات در ساعت در ژوئیه و اوت ۲۰۲۲ میلادی) افزایش قابل توجهی محسوب می‌شد.

مت ایون، تحلیلگر امبر می‌گوید: «پرتغال وارد مرحله جدیدی از پروژۀ گذار از انرژی‌های فسیلی شده است. بهره گیری گسترده از قدرت باد این امکان را برای پرتغال فراهم کرد تا زغال سنگ را در سال ۲۰۲۱ حذف کند و اکنون نیز استفاده از انرژی خورشید در حال خارج کردن گاز از شبکه مصرف است.»

چه کشورهای اروپایی دیگری در حال شکستن رکوردهای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر هستند؟

در بهار امسال، در بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی نیز میزان استفاده از انرژی‌های باد و خورشید رکوردها را شکست.

  • اسپانیا در ماه آوریل شاهد رکوردی بی‌سابقه در تولید برق از خورشید بود (۴.۲ تراوات ساعت برق یا ۲۲ درصد از کل برق تولیدی کشور) و برای ماههای تابستان که تابش خورشید در اوج خود است، انتظار رکوردهای بالاتری می‌رود. استفاده ترکیبی از انرژی‌های باد و خورشید نیز در این کشور رکورد جدیدی را به ثبت رساند و ۴۶ درصد از برق تولید شده در کشور را تشکیل داد.
  • سوئد در فوریه امسال بیش از یک چهارم (۲۷ درصد) برق خود را به کمک انرژی‌های باد و خورشید تامین کرد.
  • این رقم در ماه آوریل در فنلاند به ۲۹ درصد رسید و بلژیک نیز ماه گذشته با تولید ۲ تراوات ساعت معادل ۲۹ درصد کل برق تولیدی در کشور، رکورد بی‌سابقه‌ای را برای استفاده از انرژی‌های باد و خورشید به ثبت رساند.
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای دو برابر کردن سهم انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ به توافق رسیدند

از آشپز تا نصب کننده‌ پنل‌ خورشیدی؛ آلمان آموزش کارگران انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش داده است

«باتری آبی» جدید سوئیس؛ یکی از منابع اصلی انرژی تجدیدپذیر در اروپا