ثبت رکوردهای جدید گرما در بسیاری از شهرهای دنیا؛ خوزستان گرمتر می‌شود

نقشه منتشر شده از سوی ناسا
نقشه منتشر شده از سوی ناسا Copyright ناسا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی‌ بسیاری از نقاط جهان با موج جدیدی از گرمای شدید روبرو شده‌اند که طبق نقشه‌های ناسا برخی از شهرهای ایران در ماه‌ها و حتی روزهای اخیر رکورددار گرما بوده‌اند.

آگهی

در حالی‌ بسیاری از نقاط جهان با موج جدیدی از گرمای شدید روبرو شده‌اند که طبق نقشه‌های ناسا برخی از شهرهای ایران در ماه‌ها و حتی روزهای اخیر رکورددار گرما بوده‌اند.

هواشناسی استان خوزستان ایران نیز پیش بینی کرده است تا روز سه‌شنبه آینده دمای هوا در اغلب نقاط این استان به بیشتر از ۴۹ درجه می‌رسد. برخی از پایگاه های معتبر پیش بینی هوا می گویند در بعضی از شهرهای این استان دمای هوا دوباره از۵۰ درجه سانتیگراد عبور خواهد کرد.

محمد سبزه‌زاری، مدیرکل هواشناسی خوزستان روز گذشته هشدار داد که توده هوای گرم با رطوبت همراه خواهد بود و به تناوب شاهد افزایش رطوبت و دمای شرجی در مناطق جنوبی و مرکزی استان خواهیم بود.

این مقام مسئول امیدیه را با دمای ۵۰.۳ درجه سانتی‌گراد گرمترین نقطه استان در روز گذشته معرفی کرد. با این حال ناسا با انتشار نقشه‌ای از کره زمین در ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) و مشخص کردن شهر اهواز با دمای ۴۶.۵ درجه سانتی‌گراد آن را یکی از گرمترین شهرهای جهان در آن روز معرفی کرد.

طبق گزارش ناسا، دما در ماه ژوئیه در ایران پس از آنکه در ماه پیش از آن تا ۵۲ درجه بالا رفت همچنان بالا مانده است.

از سوی دیگر دمای هوا در اوایل هفته گذشته در بخش‌هایی از عراق، ایران و کویت افزایش یافته است. از دوشنبه گذشته بخش‌هایی از عراق، ایران و کویت دمای بیش از ۵۰ درجه را تجربه کردند. شهر آبان ایران روز دوشنبه گذشته دمای ۵۲.۲ درجه را ثبت کرد.

این شهر جنوبی ایران در آخرین ماه بهار نیز چنین دمایی را به خود دیده بود که رکورد ۷۰ ساله دمای خرداد ماه در این شهر شکسته شد.

ناسا در گزارش اخیر خود گفته است که در ماه‌های ژوئن و ژوئیه ۲۰۲۲، موج گرما اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیا را در نوردید و دمای هوا در برخی نقاط به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد رسید و بسیاری از رکوردهای قبلی ثبت شده را شکست.

استیون پاوسون یکی از مدیران ناسا رکوردشکنی‌های گرما و گرمای شدید را به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی انسان برشمرد و گفت: «فعالیت انسان باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود که بر شرایط زندگی اثر می‌گذارد.»

اروپا در چه وضعیتی قرار دارد؟

طبق این گزارش در اروپای غربی که پیش از این خشکسالی شدیدی را تجربه می‌کرد، موج گرما به آتش‌سوزی‌هایی دامن زده است که سراسر پرتغال، اسپانیا و بخش‌هایی از فرانسه را در بر گرفته است. دمای هوا در شهر لیریا پرتغال در روز ۱۳ ژوئیه به ۴۵ درجه سانتی‌گراد رسید جایی که بیش از ۳ هزار هکتار زمین و جنگل در آتش سوخت. بیش از نیمی از این کشور در حالت قرمز قرار داشت چراکه آتش‌نشانان با ۱۴ آتش‌سوزی فعال مقابله کردند. شهو لوسا در مرکز پرتغال نیز رکورد گرمای ۴۶.۳ درجه را ثبت کرد و دمای لیسبون از ۴۱ درجه گذر کرد.

شهرهای اسپانیا نیز طبق آمار و اطلاعات اداره هواشناسی این کشور رکوردهای جدیدی را ثبت کردند به‌طوریکه شهر اودنسه در شمال غربی این کشور روز سه‌شنبه هفته گذشته رکورد دمای ۴۳.۲ درجه را ثبت کرد.

اداره هواشناسی فرانسه هم اعلام کرده است در هفته پیش رو، پیش بینی می‌شود گرم‌ترین روز ثبت‌ شده در تاریخ این کشور ثبت شود. این در حالی است که آتش‌سوزی بخش‌هایی از فرانسه را در برگرفته است. دو آتش‌سوزی که از پنج روز پیش در این کشور در ژیروند شروع شده بود هنوز مهار نشده و بیش از ۱۰ هزار هکتار از پوشش گیاهی این منطقه را نابود کرده است.

نوبت رکوردزنی بریتانیا نیز می‌رسد

اداره هواشناسی بریتانیا شروع موج جدید گرما در بریتانیا را اعلام کرده که تا سه‌شنبه ادامه پیدا می‌کند. رکورد دما در بریتانیا ۳۸.۷ درجه بوده است اما کارشناسان پیش بینی می‌کنند که ممکن است در تابستان امسال رکورد جدیدی ثبت شود. ربکا شروین از داره هواشناسی بریتانیا می‌گوید: «برخی مدل‌ها حداکثر دمای بیش از ۴۰ درجه را در بخش‌هایی از بریتانیا از آخر هفته آینده و بعد از آن نشان می‌دهند.»

تونس در شمال آفریقا نیز با موج گرما و آتش‌سوزی روبرو شده و به محصولات غلات این کشور آسیب رسیده است. پایتخت تونس در تاریخ ۱۳ ژوئیه رکورد دمای ۴۸ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد.

پیش بینی دمای هوای برخی شهرهای ایران تا سال ۲۰۵۰

طبق یک تحقیق صورت گرفته از سوی یک شرکت سوئیسی که نتایج آن در «پلوس وان» منتشر شده است دمای هوای تهران در سال ۲۰۵۰ در گرمترین ماه سال بیش از شش درجه گرمتر از دمای فعلی خواهد بود.

نتایج دقیق‌تر این تحقیق می‌گوید تهران ۶.۲ درجه، کرج ۶.۵ درجه و قم ۶.۶ درجه در ۲۸ سال آینده در گرمترین ماه سال گرمتر خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موج گرمای زودرس و خشکسالی؛ ایتالیا در پنج منطقه شمالی وضعیت اضطراری اعلام کرد

هند بزرگترین نیروگاه انرژی پاک جهان به وسعت پنج برابر پاریس را می‌سازد

ترکیب خشم، ترس، نگرانی و امید؛ تاثیر احساسات بر فعالیت کنشگران محیط‌زیست چیست؟