از اجساد انسان‌ها تا عروس دریایی؛ ۱۰ منبع غیرمعمول تولید انرژی پاک

canva.com
canva.com Copyright photo
Copyright photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«در آینده‌ای نه چندان دور، شما با رقصیدن در آشپزخانه می‌توانید آب کتری‌تان را بجوشانید و با سوزاندن زباله‌هایتان، آب گرم برای دوش گرفتن را تامین کنید.»

آگهی

بنا بر نظر کارشناسان، ما هم اکنون در حال گذر از «دهه تغییرات آب و هوایی» هستیم و کمتر از ۱۰ سال فرصت داریم تا منابع تولید انرژی خود را برای محدود کردن میزان گرمایش زمین و پیامدهای جدی آن تغییر دهیم.

ضرورت تغییر منابع تولید انرژی بویژه از آن رو بیش از هر زمانی احساس می‌شود که ماه گذشته کره زمین سومین ژوئیۀ داغ تاریخ را تجربه کرد و همزمان با این گرمای کم‌سابقه، سیلی بنیان‌کن در آلمان تلفات مالی و انسانی بسیاری برجای گذاشت. آتش سوزی جنگل‌ها نیز همچنان ادامه دارد و به این ترتیب هر روز گونه‌های گیاهی و جانوری بیشتری از بین می‌روند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای مقابله با تغییرات آب و هوایی، نوآوری و عبور از تفکرات کلیشه‌ای یک عنصر کلیدی است و بر این اساس، دانشمندان در سراسر جهان در یافتن منابع جدید برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر حتی از چیزهایی نامتعارف و شگفت انگیز موفق بوده‌اند؛ تلاش هایی که باعث تولید سوخت‌هایی سبز و ارزان و قابل رقابت با سوختهای فسیلی همچون نفت و گاز شده است.

بن گالیزی، کارشناس انرژی در این باره می‌گوید: «با افزایش دو برابری مصرف انرژی تا سال ۲۰۵۰ میلادی، ما به دنبال یافتن جالب‌ترین طرح‌های انرژی سبز از دانشمندان سراسر جهان هستیم و بسیار مجذوب طرح هایی شدیم که نشان می‌داد در آینده‌ای نه چندان دور، شما با رقصیدن در آشپزخانه می‌توانید آب کتری‌تان را بجوشانید و با سوزاندن زباله‌هایتان، آب گرم برای دوش گرفتن را تامین کنید.»

در ادامه ۱۰ منبع جایگزین برای تامین انرژی تجدیدپذیر که به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک در خانه‌هایمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، معرفی می‌شوند.

۱۰- تامین انرژی از مدفوع انسان (بریتانیا)

در حال حاضر انرژی ۲۰۰۰ خانه نوساز در منطقه کینگستون لندن از این روش تامین می‌شود.

در این شیوۀ تامین انرژی که «بیوگاز» هم نام دارد، از مدفوع انسانی برای تولید برق استفاده می‌شود. در حال حاضر شرکت Thames Water مجری این پروژه در بریتانیا است.

canva.com
Sewage treatment plantcanva.com

۹- تبدیل انرژی جنبشی «قدم‌ها» به برق (هلند)

در این فناوری که «Kinetic floors» نام دارد، موزائیک‌های کف خانه و خیابان انرژی قدم‌های ما را به برق تبدیل می‌کنند؛ از این برق می‌توان برای همه چیز از تامین روشنایی خیابان گرفته و تامین نور تابلوهای تبلیغات استفاده کرد.

در حال حاضر در متروی لندن از این موزائیک‌های هوشمند استفاده می‌شود؛ در بسیاری از کلوپ‌های شبانه روتردام هلند نیز حاضران روی چنین موزائیک‌هایی می‌رقصند.

Kinetic energy floors
canva.comKinetic energy floors

۸- تامین انرژی از ادرار (بریتانیا)

اگر می‌شود از مدفوع انسان برق تولید کرد، چرا از ادرار نشود؟

این شیوه تامین انرژی که به «پیل سوختی میکروبی» نیز مشهور است، توسط دانشگاه بریستول توسعه یافته و قرار است امسال برای اولین بار در خانه‌ها آزمایش شود.

Urine samples
canva.comUrine samples

۷- کاکائو (ساحل عاج)

پس از موفقیت پروژه‌های آزمایشی، اکنون در ساحل عاج کار یک کارخانه زیست توده شروع به کار کرده است که از زباله‌های کاکائو در کارخانه انرژی تولید می‌کند. این مرکز در شهر «Divo» مستقر است؛ یعنی جایی که هرساله مقدار قابل توجهی کاکائو تولید می‌شود.

در این کارخانه زباله‌های باقی مانده از محصولات کاکائو در کارخانه زیست توده سوزانده می‌شوند و این کار به چرخاندن توربین و تولید برق کمک می‌کند؛ درست مانند آنچه در یک نیروگاه معمولی با سوخت فسیلی روی می‌دهد.

Cocoa bean waste is being turned into energy
canva.comCocoa bean waste is being turned into energy

۶- جاده‌های خورشیدی (آلمان)

اولین پروژه جاده‌های خورشیدی در نرماندی فرانسه آزمایش شد و به شکست انجامید زیرا این جاده‌ها به اندازه کافی مقاوم نبودند و فرو ریختند. اما دانشمندان آلمان و اتریش راه حل بهتری یافتند.

بر این اساس پنل‌های خورشیدی به جای نصب در کف بزرگراهها، همچون سایه‌بان بر فراز برگزراهها نصب می‌شوند و انرژی مورد نیاز خانه‌ها و کسب و کارهای اطراف را تامین می‌کنند.

آلمان در چهارچوب یک برنامه سه ساله در حال پوشش ۱۳ هزار کیلومتر از بزرگراههای کشور با این سیستم است و انتظار می‌رود با این شیوه، ۹ درصد از کل برق مصرفی کشور تامین شود.

Solar road canopies could be the future
canva.comSolar road canopies could be the future

۵- سوزاندن جسدها (بریتانیا)

این شیوه به «Crematorium» نیز معروف است.

در حال حاضر در بریتانیا ۷۹ درصد از اجساد متوفیان سوخته می‌شود؛ به عبارت دیگر هرساله جسد حدود ۴۷۰ هزار نفر در ۳۰۰ مرکز جسدسوزی این کشور سوزانده می‌شود.

آگهی

هر جسد به تنهایی با سوزانده شدن می‌تواند انرژی مورد نیاز برای استفاده از ۱۵۰۰ تلویزیون را تامین کند.

سوزاندن اجساد مردگان با هدف استفاده از انرژی آنها از سال ۲۰۱۱ میلادی در بریتانیا رواج یافت و اولین مرکز در شهر دورهام بود. در شهر آلبوگ دانمارک نیز چنین مرکزی وجود دارد و انرژی تولیدی از این مسیر را به روستاهای اطراف می‌فروشد.

پروژه دیگری نیز در شهر ردیچ بریتانیا در حال اجراست که با حرارت تولید شده از جسد مردگان، آب استخر شنای مجاور گرم می‌شود.

Energy can be harnessed from the process of cremation
canva.comEnergy can be harnessed from the process of cremation

۴- عروس دریایی (سوئد)

در این شیوه از پروتئین فلورسنت سبز موجود در بدن عروس دریایی استفاده می‌شود؛ یعنی همان چیزی که به این جانور کوچک دریایی، نور و قدرت درخشش می‌دهد. دانشمندان موفق شده‌اند از این پروئین در صفحات خورشیدی نیز استفاده کنند.

jellyfish
canva.comjellyfish

۳- جلبک دریایی (اسکاتلند)

جلبک‌های دریایی کاربردهای شگفت انگیزی دارند و در حال حاضر در اسکاتلند خودرویی که از جلبک دریایی استفاده می‌کند توانسته یک سفر ۵۰ مایلی را با موفقیت به پایان برساند.

آگهی

این برنامه بخشی از یکی از پروژه‌های اتحادیه اروپا موسوم به «MacroFuels» بود که به دنبال سوخت‌های زیستی مشتق شده از جلبک دریایی و جایگزینی آنها با سوختهای فسیلی است.

Scottish seaweed is a new form of alternative renewable energy
canva.comScottish seaweed is a new form of alternative renewable energy

۲- گرمای بدن (آمریکا)

یکی از بزرگترین مراکز خرید آمریکا یعنی «Mall of America» در مینیاپولیس، بخش قابل توجهی از انرژی مورد نیاز خود را از گرمای بازیافتی بدن خریدارانش تامین می‌کند.

این مرکز خرید روزانه بطور متوسط بیش از ۱۰۹ هزار بازدیدکننده دارد و با بازیافت انرژی گرمایی بدن این جمعیت، تامین انرژی وسایل روشنایی و نورگیرها ممکن شده است.

این سیستم حتی در زمستانها نیز به خوبی قادر به گرم کردن داخل بازار حتی تنظیم فعالیت سیستم تهویه آن است.

Body heat is being used to generate energy in a shopping centre in the US
canva.comBody heat is being used to generate energy in a shopping centre in the US

۱. گاوهایی که کوله پشتی دارند (آرژانتین)

آرژانتین با بیش از ۵۵ میلیون گاو، یکی از تولید کنندگان بزرگ گوشت گاو است. گاز متان تولید شده توسط گاوها یکی از مهمترین منابع گرم شدن زمین است زیرا ۲۳ برابر بیشتر از دی اکسید کربن، باعث جذب گرما در جو زمین می‌شود.

آگهی
Methane is being harnessed from cows through backpacks
canva.comMethane is being harnessed from cows through backpacks

به همین دلیل در آرژانتین پژوهشگران بسته‌هایی پلاستیکی شبیه بادکنک را به پشت ۱۰ گاو وصل کرده‌اند. هر بسته به یک لوله از معده حیوان متصل است که گازهای تولید شده را جمع آوری می‌کند و از این گاز برای تولید برق در مزارع استفاده می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرمایه گذاری در انرژی سبز برای افزایش سود

کشاورزان هلندی از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم استفاده می‌کنند

اولین کامیون خورشیدی جهان؛ ابتکار سوئدی‌ها برای کاهش آلودگی‌ خودروهای سنگین