تغییرات آب و هوایی؛ نگاهی به عظیمترین آب‌بند ساحلی جهان در هلند

تغییرات آب و هوایی؛ نگاهی به عظیمترین آب‌بند ساحلی جهان در هلند
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پیشبینی می‌شود که سطح آب دریاها تا پایان سدهٔ حاضر بیش از یک متر افزایش بیابد و مناطق ساحلی را در خطر قرار دهد. اما هلندی‌ها در زمینهٔ مقابله با هجوم دریا تجربه‌ای طولانی دارند.

آگهی

این برنامه تغییرات آب و هوایی، به بررسی تحولات اقلیمی در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ می‌پردازد.

ماه سپتامبر ۲۰۱۹ در مجموع ۰/۵۷ درجه از میانگین دمای این ماه در سالهای ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ گرمتر بود،‌ تقریبا به اندازهٔ گرمترین سپتامبر در سال ۲۰۱۶. این ماه در اکثر اروپا،‌ ایالات متحده و قطب شمال گرمتر بود، البته نه در همه جا؛ هوای نروژ و سوئد، جنوب غربی روسیه و جمهوری‌های آسیای میانه سردتر از معمول بود.

مقایسه دمای جهان، در ماه سپتامبر گذشته با میانگین دمای همین ماه در سالهای ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ میلادی

معمولا سطح یخ‌های شناور قطبی در ماه سپتامبر به پایین‌تر حد خود می‌رسد و ماه گذشته هم استثنا نبود. سپتامبر ۲۰۱۹ رکورد سومین کاهش سطح یخ را ثبت کرد، که روی نقشه با خط آبی نمایش داده شده و خط قرمز هم میانگین پیشین سطح یخ را نشان می‌دهد.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد آب دریاها سالانه ۳/۶ میلیمتر بالا می‌آید و پیشبینی می‌شود که تا پایان سدهٔ حاضر بیش از یک متر افزایش بیابد و مناطق ساحلی را در خطر قرار دهد. اما هلندی‌ها در زمینهٔ مقابله با هجوم دریا تجربه‌ای طولانی دارند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

«مائس لنت کِرینگ»، بزرگترین دیوارهٔ ضدّ مدّ دریایی دنیا، در جنوب هلند قرار دارد. سدی فولادین با ۲۲ متر بلندا که مانند ماشینی عظیم از خاک هلند در برابر هجوم دریا محافظت می‌کند.

ژروئن کرامر، یکی از مسئولان این آب‌بند عظیم می‌گوید:‌ «وقت توفان، آب دائما بالا می‌‌آید. اگر بیش از ۳ متر باشد،‌ آنوقت برای روتردام خطرناک خواهد بود، و سد ما بسته می‌شود.»

مائس لنت کِرینگ، بزرگترین دیوارهٔ ضدّ مدّ دریا در جنوب هلند

البته این دیوارهٔ عظیم در دو دههٔ گذشته فقط دوبار بسته شده است. اما با افزایش آب دریا ممکن است سالی یکبار بسته شود و هر روز بسته ماندن آن ۱۰ میلیون یورو به درآمد کشور آسیب می‌زند. روتردام از انواع سدها و آب‌بندها برای کنترل سطح آب استفاده می‌کند، حال چه آب دریا باشد چه باران.

یورگ پی‌ینمن،‌ مشاور ارشد مدیریت آبهای شهری و تطابق با شرایط اقلیمی در روتردام است. وی دراین باره می‌گوید:«ما در روتردام بالا آمدن آب دریا را کاملا احساس می‌کنیم. ما امکان ذخیره‌سازی آب را ایجاد می‌کنیم، چون باید هر قطره باران یا آب دریا را از شهر بیرون بکشیم وگرنه سیل راه می‌افتد.»

ذخیره‌سازی آب شکل‌های مختلفی دارد که یکی از جالب‌ترین آنها «بام‌کشت» است. در این شیوه ۶۰ لیتر آب در هر متر مربع ذخیره شده، امکان خنک‌سازی طبیعی، عایق‌بندی و تولید میوه و سبزیجات روی بام هم فراهم می‌شود.

بام‌کشت یا مزرعه‌ی روی بام در هلند، یکی از نخستین نوع این پیشگامی‌ها در هلند بودAveco

امیل فن رینسوم که خود برای مرکز زیست بوم روتردام کار می‌کند این مزرعه روی بام را راه‌اندازی کرده است او می‌گوید:‌ «به این شوه آب ذخیره می‌شود که برای شهر نکتهٔ بسیار مهمی است و دیگر اینکه راه‌حلی برای مشکل جزایر گرماییِ شهری دارید.»

راه دیگر کنترل منابع آب، استفادهٔ بهینه از آبراهه‌ها است. هلند نخستین مزرعهٔ شناور پرورش دام را دارد که ۳۵ گاو شیرده روی آن نگهداری می‌شوند. بناست مزرعه‌‌های شناوری هم برای پرورش مرغ و کاشت و میوه و سبزیجات ساخته شود. 

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

از نظر کارشناسان، اوضاع جوی زمین چقدر خراب است؟