خاطره گران‌قیمت از سگ‌های ولگرد؛ شوخی با ارتش برای کمدین چینی ۲ میلیون دلار آب خورد

سربازان نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین در رژه یکم اکتبر ۲۰۱۹  در پکن برای بزرگداشت هفتادمین سالگرد تأسیس چین کمونیستی
سربازان نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین در رژه یکم اکتبر ۲۰۱۹ در پکن برای بزرگداشت هفتادمین سالگرد تأسیس چین کمونیستی Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای «لی هائوشی» با ۱۳۶ هزار نفر دنبال‌کننده در شبکه اجتماعی چینی «وِی‌بُو»، در حساب رسمی خود بابت شوخی پرهزینه خود رسما عذرخواهی کرد.

آگهی

یکی از شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های کمدی در چین به دلیل شوخی با ارتش این کشور و اشاره غیرمستقیم به گفته‌های شی جین‌پینگ رئیس جمهوری این کشور، مبلغ ۱۴.۷ میلیون یوان (نزدیک به دو میلیون دلار) جریمه شد.

وزارت فرهنگ و گردشگری چین در واکنش به این کنایه گفته است که آقای «لی هائوشی» با این عمل خود «ارتش آزادی‌بخش خلق چین را تحقیر کرده ‌است.»

این واکنش‌ها از زمانی شروع شد که فایل صوتی اجرای زنده یک استندآپ در پکن به تاریخ سیزدهم ماه مه میلادی، به صورت آنلاین منتشر و بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی چینی به اشتراک گذاشته شد.

مقامات پکن هم روز سه‌شنبه پس از آن که یکی از حضار این طرز گفتار را تحقیرآمیز خواند، به این موضوع حساس شده و تحقیقات خود را شروع کردند.

در این لطیفه‌گویی دقیقا چه گفته شد؟

«شما هم داستان اون دو سگ ولگرد را شنیده‌اید؟» این دقیقا همان جمله‌ای است که کار دست این کمدین داده و او را با جریمه سنگینی روبرو کرده است.

در حقیقت، کنایه لی هائوشی معروف به «هاوس»، رفتار ارتش چین را به رفتار سگ‌های خودش تشبیه کرد.

در این لطیفه‌گویی، لی هائوشی به طنز ماجرایی را بازگو می‌کند که مربوط به دو سگ ولگرد می‌شده که در خیابان به دنبال یک سنجاب می‌دویدند و او با دیدن این صحنه، این دو سگ را تحت سرپرستی خود قرار می‌دهد و از آن‌ها مراقبت می‌کند. او در ادامه می‌گوید که دیدن این صحنه او را یاد جمله رئیس جمهور شی در سال ۲۰۱۳ انداخته است؛ جمله‌ای که شی‌ جین‌پینگ به عنوان هدف ارتش آزادی‌بخش خلق چین مطرح کرده بود و آن جمله این بوده است که «برای داشتن سبک کاری خوب، باید توان جنگیدن داشته باشی و نبردها را پیروز شوی.»

لی هائوشی، کمدین چینی

گروه متولی برگزاری این نمایش کمدی به دلیل نقض قوانین ۱۳.۳۵ میلیون یوان (۲ میلیون دلار) جریمه شد و ۱.۳۵ میلیون یوان (۲۰۰ هزار دلار) نیز به دلیل «سودهای غیرقانونی» مصادره شد.

قوانین سفت و سخت چین در مورد شوخی با ارتش

وزارت فرهنگ و گردشگری چین گفت: «هرگز به هیچ شرکت یا فردی اجازه نخواهیم داد که از سرمایه چین به عنوان عرصه‌ای برای عیاشانه تهمت‌زدن به وجهه باشکوه ارتش آزادی‌بخش خلق استفاده کند.»

این ماجرا و این که پس چه نوع شوخی‌هایی برای استندآپ کمدی نامناسب است، به شدت بین مردم چین اختلاف نظر ایجاد کرده است. علاوه بر این، سبب شده تا محدودیت‌های محتوایی در چین بیشتر رخنمایی کند؛ چرا که مقامات این کشور همواره اصرار دارند که باید ارزش‌های اصلی سوسیالیستی ترویج یابد.

آسوشیتدپرس
رئیس جمهوری چین در رژه ارتش چین در هنگ کنگ به تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷آسوشیتدپرس

این نخستین باری نیست که این شرکت و طنزپردازان مشعول به کار در آن از سوی مقامات چینی مورد عتاب و سرزنش قرار می‌گیرند. در ماه ژوئیه ۲۰۲۱، این شرکت به دلیل انتشار یک حمایت تبلیغاتی یک کمدین از یک برند لباس زیر زنان به دلیل نگاه جنسیتی به ۲۰۰ هزار یوان (۲۶ هزار یورو) جریمه شد.

در سال ۲۰۲۱، چین قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، هرگونه توهین و تهمت به پرسنل نظامی ارتش چین ممنوع است. سال گذشته، یک روزنامه‌نگار تحقیقی پس از این که نقش چین در جنگ بین دو کره شمالی و جنوبی را که در یک فیلم پرفروش وطن‌پرستانه به تصویر کشیده شده بود را زیر سوال برد، به هفت ماه زندان محکوم شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله هوایی به اوکراین همزمان با سفر نماینده چین؛ کی‌یف: ۲۹ موشک کروز و ۴ پهپاد روسیه را منهدم کردیم

دانشمندان برای کشنده‌ترین قارچ جهان معروف به «جام مرگ» پادزهری احتمالی کشف کردند

پرتره‌ای از وینستون چرچیل که این سیاستمدار بریتانیایی از آن نفرت داشت به حراج گذاشته می‌شود