درخشش قطعه نوین ایزا پیکا سلونین در جشنواره هلسینکی

با همکاری
درخشش قطعه نوین ایزا پیکا سلونین در جشنواره هلسینکی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در جریان جشنواره هلسینکی که طی روزهای ۱۷ اوت تا ۳ سپتامبر برگزار می شود ایزا پیکا سلونین، آهنگساز و رهبر ارکستر فنلاندی به همراه نیکلاس آلتس تد، نوازنده فرانسوی-آلمانی یکی از سخت ترین کنسرتو ویولنسل ه

در جریان جشنواره هلسینکی که طی روزهای ۱۷ اوت تا ۳ سپتامبر برگزار می شود ایزا پیکا سلونین، آهنگساز و رهبر ارکستر فنلاندی به همراه نیکلاس آلتس تد، نوازنده فرانسوی-آلمانی یکی از سخت ترین کنسرتو ویولنسل ها را در اپرای ملی فنلاند به اجرا گذاشتند.

پیش تر و در اوایل سال جاری میلادی نیز، این کنسرتو در شیکاگو اجرا شده بود.

ایزا پیکا سلونین می گوید: «ویولنسل، به دلیل توانایی اش در نشان دادن طیف وسیعی از حالتهای مختلف، پویایی و کیفیت صدایش که به صدای انسان شبیه است، ساز فوق العاده ای برای آهنگسازی است. خیلی ها وقتی صدای ویولنسل را می شنوند حتی اگر صدای یک نت باشد، فکر می کنند که کسی در حال گفتگو با آنهاست.»

او می افزاید: «من برای آهنگسازی از طبیعت الهام می گیرم. مثلا در این کنسرتو، اجرای نوازندگان حرکت ابرها را تداعی می کند. با شنیدن آن می توانید یک ابر کومولوس را تجسم کنید که در آسمان در حال حرکت است.»

سلونین در آهنگسازی برای این کنسرتو از سازهای الکترونیکی هم استفاده کرده است. او بخشی از اجرای ویولونسل را در زمان واقعی اجرا، ضبط کرده و همزمان با اجرا، دوباره پخش می کند. به این ترتیب ساز ویولنسل، در ادامه، به اجرای خودش پاسخ می دهد.

نیکلاس آلتس تد، نوازنده ویولنسل می گوید: «شما آنچه را نواخته اید می شنوید و با اجرایی جدید به آن پاسخ می دهید و به خود می گوید “واقعا من این قطعه را زده ام؟” با ضبط بخشی از اجرای ویولنسل و پخش دوباره آن، شما می توانید از اجرای خودتان و اکوی آن الهام بگیرید. این واقعا هیجان انگیز است.»

آهنگساز اثر می گوید: «هنگامیکه اجرای موسیقی هایم را می شنوم از قطعاتی که ساخته ام چیزهایی می آموزم. من تفاوتهای ظریف کار، بیان و عبارات و روایتها را می شنوم و به این ترتیب چیزهایی را کشف می کنم که در زمان آهنگسازی به آنها فکر نکرده بودم و خوشحالم که آنها را می شنوم.»

سلونین در آخرین شاهکارش سعی کرده است که محدودیتهای کار را برای نوازنده ویولنسل تا جای امکان کم کند.

نیکلاس آلتس تد، نوازنده ویولنسل می گوید: «یکی از ویژگی های ارزشمند او به عنوان آهنگساز این است که به شما اعتماد می کند و آزادی عمل زیادی می دهد. این یک موقعیت منحصر بفرد و ممتاز است که بتوانید با یک آهنگساز در تهیه شاهکارش مشارکت کنید.»

ایزا پیکا سلونین می گوید: «آهنگسازی در زندگی من بسیار بسیار مهم است. نمی توان حتی یکساعت را در زندگیم پیدا کرد که به آهنگسازی فکر نکرده باشم. حتی زمانی که مشغول رهبری ارکستر هستم دارم در این باره فکر می کنم که چه ترکیب هایی برای آهنگسازی بهتر است و چه سازی برای چه اجرای جدیدی فوق العاده خواهد بود و آنها را یادداشت می کنم. بنابراین ذهن آهنگسازی من، همیشه بیدار و فعال است و من همیشه در حال آموختن چیزهای جدیدی هستم.»

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره هلسینکی به سایت زیر مراجعه کنید:
www.helsinginjuhlaviikot.fi

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آهنگسازی و رهبری ارکستر؛ دو دنیای کاملا متفاوت

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان

جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکسترجوان؛ مرحلهٔ نیمه‌نهایی