باب دیلن؛ خنیاگری که نوبل ادبیات را برد

باب دیلن؛ خنیاگری که نوبل ادبیات را برد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نوبل ادبیات سال ۲۰۱۶ به پاس آفرینشِ بیانات نوین شاعرانه در سنّت ترانه آمریکا، به باب دیلن رسید.

آگهی

نوبل ادبیات سال ۲۰۱۶ به پاس آفرینشِ بیانات نوین شاعرانه در سنّت ترانه آمریکا، به باب دیلن رسید. اهدای نوبل ادبیات به این ترانه سرا و خواننده کهنه کار عجیب و بحث برانگیز بود. برخی منتقدان اعتراض کردند که باب دیلن موسیقی دان است نه نویسنده. گرچه دیگران، چه هواداران ادبیات و چه طرفداران موسیقی، انتخاب جسورانه انجمن سلطنتی سوئد را ستوده اند. نخستین بار است که یک موسیقی دان جایزه نوبل ادبیات را می برد.

استیون رینگز، استاد موسیقی در دانشگاه شیکاگو می گوید: «در فرهنگ ما و فرهنگ فرهیخته جایزه نوبل، این میل وجود دارد که ادبیات را از هنرهای اجرایی جدا کند چون ادبیات چیزی است که روی کاغذ می خوانیم. اما سنت بسیار کهن اجرای ادبیات (به شکل نقالی) هم هست که به دوران هومر بر می گردد.»

دیلن که همزمان با خبر اعلام جایزه نوبل، کنسرتی در لاس وگاس داشت به دریافت این جایزه واکنشی نشان نداد، گرچه هواداران حاضر در سالن از خبر جایزه استقبال کردند.

یکی از حاضران در کنسرت وی می گوید: «او شاعر است و برای همین جایزه ادبیات را گرفت. چند تا از همکارانم گفتند چرا باب دیلن؟ خب چون شاعر است و صدها ترانه نوشته است.» دیگری می افزاید: «فکر می کنم موسیقی او بر نسلها اثر گذاشته و ماندگار شده است. ترانه هایش محشر اند. شرکت کننده دیگری می گوید: «او با مردم و احساسشان سر و کار دارد. او داستانسرا است، یک خنیاگر است. پشت هر چه می خواند معنایی نهفته است.»

تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از آثار باب دیلن به فروش رسیده است. او همچنین جوایز بسیاری از جمله گِرَمی، گلدون گِلاب، و اسکار را برده است. آخرین آلبوم او با نام «فرشتگان فروافتاده» در ماه مه امسال راهی بازار شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

باب دیلن در آلبوم تازهٔ خود؛ «در یک بستر می‌خوابم با مرگ و زندگی»

هفتهٔ صنایع خلاق باکو؛ مسابقهٔ طراحی بازی کامپیوتری و جشنوارهٔ فیلم‌های موبایلی

رونمایی از مینیاتورها و نسخ کهن خطی در کنگره میراث فرهنگی ازبکستان