تماشای دوباره فیلمهای کلاسیک؛ «جنجال بزرگ» از سینمای فرانسه

تماشای دوباره فیلمهای کلاسیک؛ «جنجال بزرگ» از سینمای فرانسه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سینما در تابستان اغلب فصل تماشای دوباره فیلمهاست.

آگهی

سینما در تابستان اغلب فصل تماشای دوباره فیلمهاست. فرصتی برای تماشای آثار بزرگ کلاسیک و بازیابی دوباره فیلم هایی است که اغلب آنها را از حفظ هستیم.

فیلم «لا گراند ودروی La Grande Vadrouille» که در فارسی به نام «جنجال بزرگ» شناخته می شود یکی از اثار برجسته سینمای فرانسه است. بمدت دهه ها این فیلم بیشترین تماشاگران را به سینما کشاند، حدود ۱۷ میلیون نفر. این رکورد بعد ها توسط دو فیلم « به خانه اشتی ها خوش آمدید» و «دست نیافتنی ها» شکسته شد.

این فیلم ۵۰ سال پیش روی پرده های سینما رفت و خانواده های خیلی کمی هستند که این فیلم را بصورت دی وی دی یا فیم ویدئویی در خانه نداشته باشند. ۲۰ سال بعد از جنگ این فیلم نماد دورانی است که مردم می خواستند کاملا بی خیال باشند و حتی تاریخ معاصر را با همدلی بازخوانی کند.

پنجاه سال بعد آیا ما حق داریم به این میراث گذشته نگاهی انتقادی بیاندازیم؟ انتقاد از فیلم بسیار دشوار است. لوئی دوفونس و بورویل در فیلمی نسبتا کلاسیک به کارگردانی ژرار اوری بازی کردند با صحنه ها و حوادث ساده. با این حال گذشت زمان و تماشای مجدد این فیلم، باعث بی حوصلگی و از بین رفتن لذت خاطرات دوران کودکی که به تماشای این فیلم می نشستیم، نمی شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد