فیلم «بازگشت ارواح به خانه» در یادبود «زنان آسایشگر» کره ای

فیلم «بازگشت ارواح به خانه» در یادبود «زنان آسایشگر» کره ای
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

فیلم «بازگشت ارواح به خانه» فیلمی است درباره بردگی جنسی زنان کره ای توسط سربازان ژاپنی در جریان جنگ جهانی دوم. آنان «زنان آسایشگر» نامیده می شدند و

آگهی

فیلم «بازگشت ارواح به خانه» فیلمی است درباره بردگی جنسی زنان کره ای توسط سربازان ژاپنی در جریان جنگ جهانی دوم. آنان «زنان آسایشگر» نامیده می شدند و تجربه وحشتناکی را از سر گذراندند.

چو جونگ رآی ۱۴ سال برای ساخت این فیلم وقت گذاشت. او داستان این فیلم را از یک جلسه روان درمانی در یک آسایشگاه سالمندان برای «زنان آسایشگر» سابق الهام گرفت وقتی نقاشی «سوزاندن زنان» کانگ ایل چول یکی از زنان قربانی را دید که ژاپنی ها در ۱۶ سالگی او را با خود بردند. این نقاشی گروهی از زنان آسایشگر کره ای را نشان می دهد که زنده در آتش سوزانده می شوند و سربازان مسلح ژاپنی مراقبند که آنها فرار نکنند.

برای پیش نمایش فیلم در سئول برخی از بازماندگان «زنان آسایشگر» که در ۸۰ و ۹۰ سالگی عمرشان به سر می برند شرکت کردند.

چو جونگ رائی کارگردان فیلم می گوید: «آن مادربزرگ ها به من گفتند اگر می خواهم فیلمی بسازم باید فیلم خوبی باشد و داستانهایشان گفته شود. این مهمترین انگیزه من برای ساخت این فیلم بود.»

فیلم با اهدای کمک های خیریه بیش از ۷۵ هزار نفر ساخته شده است و بسیاری بعد از دیدن فیلم بسیار هیجان زده اند. کانگ یک شهروند کره ای ۵۵ ساله می گوید:
«نمی دانم چه بگویم. قلبم چنان می تپد که کلمه ای برای گفتن ندارم. امیدوارم که ژاپن صادقانه از آنها عذرخواهی کند.»

جونگ تی شهروند دیگر کره ای می گوید: «فیلم توسط سرمایه گذاری مردم تولید شده است و من هم در این کار مشارکت کرده ام و خیلی حس خوبی دارم که اسمم روی صفحه سینما نمایش داده شد.امیدوارم که مردم به زنان آسایشگر کمک کنند و مشارکت در فعالیت های اجتماعی و تلاش های جمعی برای حق آنها را ادامه دهند تا دولت ژاپن صادقانه عذرخواهی کند.»

فعالان کره جنوبی تخمین می زنند که بیش از ۲۰۰ هزار زن کره ای قربانی این جنایت بوده اند و تنها اندکی از آنها در این باره شهادت داده اند. اکنون تنها ۴۴ قربانی در کره جنوبی زنده هستند.

پخش این فیلم بدنبال توافق ماه دسامبر میان کره جنوبی و ژاپن برای حل و فصل موضوع «زنان آسایشگر» صورت می گیرد که طی آن ژاپن علاوه بر عذرخواهی مبلغ ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار برای جبران خسارت قربانیان پرداخت می کند.

موضوع عذرخواهی و به رسمیت شناختن این واقعه سالهاست که روابط میان دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است با این حال بسیاری از کره ای ها ازجمله برخی قربانیان مخالف این توافق هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگردان مشهور کره‌ای متهم به سوءاستفاده جنسی از شاکی پرونده شکایت کرد

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید