طرح اروپایی تسهیل دوره گذار بین تحصیل و اشتغال

طرح اروپایی تسهیل دوره گذار بین تحصیل و اشتغال
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

برای برخی از جوانان جویای کار، شاید داشتن یک گذرنامه راهگشا باشد. البته نه یک گذرنامه رسمی بلکه یک اوراق هویتی که به آن «کاریزم» گفته می شود.

مهارتها و توانایی های فردی نوجوانان با شرکت در پروژه اروپایی، موسوم به «کاریزم» تقویت می شود و با کمک این شیوه مدیریتی، آسان تر جذب بازار کار خواهند شد.

هیکه کلن پریسنر، مدیر این پروژه می گوید: «هدف پروژه “کاریزم” کمک به جوانان و تسهیل دوره گذار بین مدرسه و کار است. برای اینکه آنها بتوانند اعتماد به نفس خود را بالا ببرند، باید روی نقاط قوت خود کار کنند و به نقاط ضعف خود هم پی ببرند.»

حدود یک سال پیش، یولیان حتی فکرش را هم نمی کرد که روزی بتواند در یک سیرک برنامه نمایشی اجرا کند. اما به کمک طرح آموزشیِ ویژهِ جوانانِ اقشارِ محرومِ هامبورگ، اعتماد به نفس و انگیزه او بالا رفت و رویایش رنگ حقیقت بخود گرفت. امروز، آینده یولیان، آینده روشنی است.

او می گوید: «قبلا هیچ علاقه ای به کارهای آکروباتیک نداشتم. به جای بیرون رفتن ترجیح می دادم در خانه بمانم، ولی حالا آدم اجتماعی تری شده ام و دیگر از مواجه شدن با مردم، واهمه ای ندارم. این پروژه بمن آموخت که می توان از هیچ، همه چیز بوجود آورد و الآن یاد گرفته ام که بعضی از چیزهایی را که نیاز دارم خودم درست کنم. اگر برای کسی مشکلی پیش بیاید می توانم به او کمک کنم. سرعت یادگیری من معمولا خیلی بالاست و سعی می کنم به افرادی که در یادگیری کندتر هستند کمک کنم تا آنها هم یاد بگیرند.»

پاول نوجوان دیگری است غرق در دنیای موسیقی و طراحی. او هم برای پیشرفت، جذب برنامه مشابهی شده است.

او می گوید: « الآن کارهایی را یاد گرفته ام که کسی فکرش را هم نمی تواند بکند و اینطوری آنها را شگفت زده می کنم. قبل از این برنامه، من یک پسرکاملا معمولی بودم. فقط به مدرسه می رفتم و به خانه برمی گشتم. هیچوقت مهارتهای خودم را نمایش نمی دادم ولی حالا مرا در خیابان هم می شناسند.»

یکی از مراحل این پروژه چیزی است که به آن «تهیه گذرنامه» گفته می شود به این معنی که افراد توانایی ها، سرگرمی های مورد علاقه و مهارتهای شخصی خود را در ستون مقابل مشخصات خود، یادداشت می کنند، نوعی تهیه اوراق هویت غیررسمی، که به آنها هم اعتماد به نفس می دهد و هم بقیه را از توانایی های هر چند کوچک آنها مطلع می کند.

هیکه کلن پریسنر، مدیر این پروژه بیشتر توضیح می دهد: «اول از همه، به آنها کمک می کنیم تا تواناییها، ظرفیتها و مسیر خودشان را بشناسند. در مرحله دوم، امکانات و ابزار لازم را برای نمایش دادن توانایی هایشان در اختیارشان قرار می دهیم. مرحله بعد انعکاس این شایستگی است و اینکه شما با طی کردن این مسیر و داشتن کسی که از شما حمایت کند، موفق خواهید شد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفر به دنیای ترجمه و طراحی جلد کتاب در جمهوری چک

برنامه های اروپا برای نسل اراسموس

طرح «هفت گام»، مجالی برای ملاقات رقصنده های جوان اروپایی با طراحان رقص