NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آیا شرکت‌های انرژی در بریتانیا با افزایش مالیات‌ها فعالیت‌های خود را به نروژ منتقل می‌کنند؟

عکس تزئینی از حمل سکوهای نفتی
عکس تزئینی از حمل سکوهای نفتی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

افزایش مالیات‌ بر سود تولیدکنندگان نفت و گاز دریای شمال بریتانیا از ۴۰ درصد به حدود ۷۸ درصد در سه سال گذشته، چندین شرکت انرژی را به فکر خروج از بریتانیا انداخته است.

آگهی

سریکا انرژی، شرکت تولیدکننده نفت و گاز در دریای شمال، در حال بررسی احتمال سرمایه‌گذاری و استقرار در کشورهای نوردیک مانند نروژ است.

انتقال این شرکت به کشورهای نوردیک مانند نروژ می‌تواند ضربه‌ قابل توجهی به بخش انرژی بریتانیا وارد کند که احتمال آن پس از افزایش شدید مالیات‌ها بیشتر شده است.

سریکا انرژی در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند و همچنین تقریباً ۵ درصد از تأمین گاز بریتانیا را به عهده دارد.

افزایش مالیات‌های شرکت‌های انرژی باعث شده است که این شرکت‌ها تمایل کمتری برای سرمایه‌گذاری در بریتانیا داشته باشند یا به دنبال فرصت‌های بهتر در کشورهای دیگر باشند.

پس از آنکه ریچل ریوز،‌ وزیر دارایی بریتانیا از احتمال افزایش مالیات‌ها در بودجه آینده خبر داد، شرکت‌های انرژی شروع به بررسی گزینه‌های دیگر خود برای ادامه فعالیت‌هایشان در خارج از این کشور کردند.

بهترین کشورها

برای شرکت‌هایی مانند سریکا انرژی که پس از خریداری میادین نفت و گاز قدیمی در دریای شمال، آن‌ها را بهبود می‌بخشند تا دوباره به درآمدزایی برسند، نروژ یک جایگزین خوب برای بریتانیا تلقی می‌شود.

نروژ با داشتن منابع غنی نفت و گاز در دریای شمال، زیرساخت‌های قوی، و یک رژیم مالیاتی نسبتاً پایدار و جذاب برای شرکت‌های انرژی، مقصدی مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در این صنعت است.

سریکا انرژی اعلام کرده است که علاوه بر نروژ، در حال بررسی سایر کشورهای اطراف دریای شمال به عنوان گزینه‌های احتمالی برای جابجایی و انتقال فعالیت‌های خود است.

دیوید لاتین، رئیس شرکت سریکا انرژی در گفتگو با روزنامه تلگراف نسبت به پیامدهای فعالیت شرکت‌های مستقر در بریتانیا با توجه به افزایش مالیات‌ها ابراز نگرانی کرد.

بنا به گفته دیوید لاتین، شرکت‌های بزرگ نفت و گاز که در خارج از بریتانیا فعالیت می‌کنند، کمتر تحت تأثیر تغییرات سیاسی و اقتصادی داخلی این کشور قرار می‌گیرند، اما شرکت‌های کوچکتری که در بریتانیا مستقر هستند به شدت از این تغییرات تأثیر می‌پذیرند.

او در ادامه از کاهش قیمت سهام شرکت‌های کوچک به عنوان یکی از نتایج تغییر سیاست‌های داخلی بریتانیا نام برد.

بریتانیا به شدت به واردات انرژی وابسته است. بنا به گزارش سالانه اداره انرژی و تغییرات آب و هوایی بریتانیا، وابستگی این کشور به واردات انرژی در سال ۲۰۲۳ به ۴۰.۸ درصد رسید که این رقم در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۷ درصد بود.

با توجه به اینکه بریتانیا هنوز بخش عمده‌ای از نیازهای انرژی خود را از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌کند، افزایش مالیات بر شرکت‌های انرژی به مشکل فزاینده‌ای تبدیل شده است، زیرا تعداد بیشتری از شرکت‌ها تصمیم به انتقال حوزه فعالیت‌های خود به کشورهای دیگر می‌گیرند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این وضعیت ممکن است با عدم پیشرفت سریع در توسعه زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر تشدید شود، اتفاقی که می‌تواند منجر به وابستگی بیشتر بریتانیا به واردات انرژی و به تبع آن، آسیب‌پذیری بیشتر این کشور در حوزه اقتصاد شود.

آگهی

تعدادی از سیاست‌مداران بریتانیایی تحت فشار گروه‌های زیست‌محیطی قرار دارند که از آن‌ها خواسته‌اند اقدامات قاطعی علیه شرکت‌های نفت و گاز انجام دهند، و این در حالی است که این گروه‌ها برنامه‌ای عملی برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه نمی‌دهند.

چندین شرکت دیگر، از جمله شل نیز در حال بررسی سرمایه‌گذاری در تولید در آمریکا هستند، کشوری که شرکت‌های انرژی همچنان مورد استقبال قرار می‌گیرند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دامداران دانمارکی بر پایه باد شکم در رفته از گاو و گوسفندانشان مالیات می‌دهند

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد

تجربه‌های اروپایی؛ در کدام کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توان مالیات بر درآمد کمتری پرداخت؟