ریسک جنگ و تضعیف ریال؛ دلار به ۶۰ هزار تومان نزدیک‌تر شد و سکه طلا به مرز ۳۴ میلیون تومان رسید

بازار تهران
بازار تهران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شدت گرفتن حملات شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در خاورمیانه علیه مواضع آمریکا ریسک رویارویی نظامی مستقیم میان دو کشور، اقتصاد ایران را روز به روز بیش از پیش تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آگهی

هر دلار آمریکا پیش از حمله حماس به اسرائیل، در مقابل ۴۹۸۰۰۰ ریال در بازار آزاد تهران مبادله می‌شد، این نرخ روز دوشنبه (۹ بهمن/۲۹ ژانویه) و یک روز پس از حمله مرگبارشبه نظامیان تحت حمایت ایران به پایگاه نیروهای آمریکایی در اردن به ۵۸۳۵۰۰ ریال رسید که بالاترین نرخ در ۱۱ ماه گذشته محسوب می‌شود.

در همین حال، هر یورو نیز عصر دوشنبه در بازار تهران از مرز ۶۳ هزار تومان عبور کرد و تا ۶۳ هزار و ۱۵۰ تومان خرید و فروش شد. پیشتر و در جریان معاملات روز ۷ اسفند گذشته (۲۷ فوریه ۲۰۲۳) هم یورو اوج بی‌سابقه بالای ۶۳ هزار تومان را تجربه کرده بود. 

همزمانی افزایش ۱۵ دلاری هر اونس طلا (۲۰۳۳ دلار) طی معاملات بازارهای جهانی با افزایش نرخ ارز در بازار تهران موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا هم تا ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بالا برود. 

تحلیلگران مسايل اقتصاد ایران معتقدند که تضعیف ۱۷ درصدی ریال در کمتر از ۴ ماه گذشته بیش از همه تحت تاثیر نگرانی‌های موجود در مورد رخداد رویارویی مستقیم نظامی میان ایران و آمریکا بوده است. چنان که مردم ایران که طی دو سال گذشته زیر بار نرخ تورم ۴۰ درصدی بوده‌اند، در تلاش هستند تا با خرید دلار، پس‌اندازهای ریالی خود را در برابر ریسک جنگ بیمه کنند.

البته بانک مرکزی ایران بارها اعلام کرده که نرخ ارز کشف شده در بازار آزاد را قبول ندارد. این بانک نرخ تعیین شده در مرکز مبادله ارز و طلای ایران را قانونی می‌داند که از ۶ اکتبر گذشته تا امروز ۴.۱ درصد افزایش یافته و ۴۲۹۲۱۰ ریال رسیده است.

مطابق قانونی مجلس ایران دو سال پیش اصلاح کرده است، خرید و فروش ارز در بازار آزاد و نگهداری ارز بدون رسید معتبر توسط مردم قاچاق محسوب می‌شود و مجازات دارد. بانک مرکزی ایران هم فروش آزادانه ارز را به مردم توسط صرافی‌ها ممنوع کرده و با هدف کُند کردن معاملات و کاهش سرعت گردش پول، انتقال ریال از حساب‌های بانکی را نیز محدود کرده است.

اما به نظر می‌رسد که سایه ریسک جنگ فراتر از بازار ارز، بر فراز بورس اوراق بهادار تهران هم قابل مشاهده است. شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه (۲۹ دسامبر) ۰.۳۶ درصد کاهش یافت. این شاخص در ۴۰ روز گذشته نیز ۴.۱۴ درصد افت کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

البته مقام‌های ایرانی در مواجهه با جهش اخیر نرخ ارز و کاهش شاخص بورس اعلام کرده‌اند که تلاطم در بازارهای مالی تحت تاثیر فضاسازی‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی است که به زودی به پایان خواهد رسید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کاهش تب جنگ مستقیم با آمریکا؛ نرخ دلار به پایین‌ترین حد در ۱۰ روز گذشته رسید

ادامه تضعیف ریال؛ دلار آمریکا به بالاترین سطح در ۲۶۲ روز گذشته رسید

رکورد شکنی قیمت ارز در بازار ایران؛ دلار از ۶۵ هزار و ۳۰۰ تومان گذشت، یورو به مرز ۷۱ هزار تومان رسید